Scania Omni samt Scania Citywide av olika generationer

Startat av Niklas Bygdestam, 24 mars 2022, 22:34:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag måste säga att jag tycker att de nya Citywide från Scania inte ser ett dugg lika ut de äldre Citywide.

I många år tillverkade Scania sin Omni-serie. Först generation 1, sedan generation 2. När de första Citywide kom så tyckte jag att de hade många likheter med Omni. Såg jag en Citywide bakifrån så trodde jag ofta att det var en Omni jag såg bakifrån, Det var sedan från sidan jag såg mindre skillnader och sedan var det fronten som var helt förändrad. I princip skulle nog Scania ha kunnat kalla dessa Citywide för Omni 3. Anledningen till att de inte fick heta Omni mer utan istället blev kallade Citywide var nog bara att de som var ansvariga för marknadsföring på Scania tyckte att det var dags för något nytt. Omni hade funnits sedan 1990-talet, så nu ville man nog börja om med något nytt och visa att det var nya tider. Sånt tänkande är vanligt vid marknadsföring och inte alls unikt för Scania.

Men numera finns det nya Citywide som inte alls liknar de äldre. Jag ser knappt likheter mellan äldre och nyare Citywide. De nya har ett helt annat formspråk. Man känner inte alls igen Scanias formspråk längre. Jag tycker att bussarna känns så att säga mer tyska i formspråket.

Jag går så pass långt i detta att jag tycker att en äldre Citywide mer liknar en nyare Omni än en ny Citywide.

Så med den "logiken" tycker jag det känns som om de äldre Citywide faktiskt är Omni 3 eller Omni III medan de yngre Citywide är rena Citywide så att säga. Att den stora omställningen inte skedde med övergången från Omni till Citywide utan att den stora övergången och generationsskiftet istället skedde med övergången från äldre Citywide till de nya Citywide.

Ja, jag vet att det är nördigt  ;D ;D ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.