SL historia från 1990-talet 13

Startat av Bussmicke, 27 december 2007, 23:41:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Ö-vagn tror jag det var, fråga mig inte varför.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 28 december 2007, 00:15:14 AM
Ö-vagn tror jag det var, fråga mig inte varför.

Ö som i Lidingö alltså. Jag tror att det var för att bussarna som var placerade på Lidingö hade viss utrustning som inte behövdes på andra håll.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2007, 08:50:27 AM
Ö som i Lidingö alltså. Jag tror att det var för att bussarna som var placerade på Lidingö hade viss utrustning som inte behövdes på andra håll.
Vad kan det ha varit för utrustning?

HB

Lidingöbussarna hade ett eget separat radiosystem fram till augusti -93, som dessutom var gemensamt med Lidingöbanan. Kan kanske vara det som avsågs. I tillägg fanns några fordon utrustade med dubbla radiosystem (Lidingös samt innerstadens) som kördes som nattbussar, då Lidingös TX hade stängt.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 december 2007, 12:08:10 PM
Jo jag har samma uppfattning som Henrik, "Ö" var f.ö enbart en adminstrativ särskiljelse och fanns i de flesta fall aldrig åsatt på bussarna.
I detta fall kan jag passa på att kommentera litteravalet för 4001 (och 4002) Swebus 1263-64 som felaktigt (får jag säga) fick H15 (Ö), dessa skiljer sig avsevärt från övriga H15 bla genom annat dörrarrangemang 2-2-1 jmf 2-1-1.
Efter aug 1993 fick Lidingö:s bussar "Brommaradio" iom Swebus övertagande.

//Lars

Var det inte H101 4001 och H102 4002 från början?

Walter

Tackar för svaret även om jag nog tycker man ger underlittera för lite vad som helst.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 december 2007, 13:58:29 PM
Det var ju bra för adminstrationen av fordonen att enkelt kunna utläsa skillnaden mellan bussar av samma modell.

//Lars

Var det fler som hade nytta av detta förutom rent administrativt? Eller användes detta vid vagnsutsättning m.m? Hade dt någon funktion för t.ex förarna?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Krille

Tjusiga bilder!
Läckert med rullbanden!

/K

HB

Nej Lasse, bussarna fick inte Bromma-radio iom Swebus övertagande utan den "nya" Norrortsradion. Detta också, om jag minns rätt, som ett krav från Järnvägsinspektionen, atttåg och buss inte fick finnas i samma radiosystem. Det ställde till många praktiska problem på ön, där tåg och buss hade många platser för samtrafik.

Tobbe

Tack för bilderna dom är sen den tiden jag var mycket ute på lidingö för min flickvän bodde där från 90 till 93.

Jonas M. Bobjörk

Tack för fina bilder. Lite har ändrats idag :)

Sen kan jag meddela att man kan prata med Lidingöbanans trafikledning via Buss-PC. :)

Bussmicke

Tack.

Kör du buss extra och spårvagnskondis som ordinarie eller är det tvärtom numer?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas M. Bobjörk

Kondis ordinarie och bussförare extra.

gäller att hålla ordning så man tar rätt uniform :)