I Trondheim 1999...

Startat av Ulf Berlin, 01 februari 2022, 12:31:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...kunde man få se lite av varje i stadstrafiken :)

En Volvo i den äldre lackeringen och det fanns även dom med endast 1 bakdörr

Även några äldre MAN sågs

Som Stockholmare gjordes stora ögon när denna Scanialed med VBK kaross sågs :)

Scania 112 med 1 eller 2 bakdörrar var nog dom mest förekommande och här syns en med den nya stadsbusslackeringen

I Trondheim fanns en karosstillverkare som hette Bröderna Berg och ute på ön Hitra sågs ett par sådana ännu:

En buss med några mil under hjulen ;)

Tillverkaremblemet på fronten

En nyare Bergkaross.
Denna buss medåktes från Rissa till färjeläget Vanvikan där Hurtigbåten gick över till Trondheim.

Bilderna är lite sneda och oskarpa som beror på att dom är avfotograferade från pappersbilder.../Ulf










Bussmicke

Många trevliga bilder men Har du ingen scanner?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Kommer inte riktigt överens med den.../Ulf

Bussmicke

 Tråkigt men ändå kul att se

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Tack för ett väldigt trevligt bildsvep!

Det känns som om Norrmännen körde sina bussar längre än huvudmännen här i Sverige.
När jag började köra buss våren 2000 var det äldsta jag fick köra några H22:or som främst gjorde sin sista insats som ersättning för Roslagsbanan (oftast på 629), men ibland fick extraknäcka även på andra linjer.

Kanske var det mina tre år i Oslo strax innan som utlöste bytet av karriär.
Det var en rolig tid att se bussar på, det var allt från gamla VBK till sprillans nya ARNA och Säffle via åtskilliga äldre ARNA på Mercedeschassin.

Det var ibland spännande att åka till jobbet på Fornebu då det inte verkade vara någon dörrautomatik eller dörrbroms på bussarna vilket i kombination med vissa förare ledde till att det inte var så noga med om bakdörrarna var stängda när man körde...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk