Busstrafik i Västra Götaland (Västtrafik)

Startat av VästSverige, 31 januari 2022, 16:54:17 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

VästSverige

Citat från: Knallhatt skrivet 06 mars 2022, 18:04:20 PM
Linje 16, 50 och 58 är stombusslinjer.
Vid trafikstarten 2022 av centrum och Angeredspaketet tillkommer linje 16x, 17 och 25 som stombuss.
Vid trafikstarten 2023 av Hisingen tillkommer linje 18 och 19 som stombuss samtidigt som linje 58 blir linje 21 och linje 50 läggs ner.

Till 58 hade man kunnat använda 15 istället för 21
Varför finns inte 16X med på linjekartan

Bussmicke

Citat från: Knallhatt skrivet 06 mars 2022, 18:04:20 PM
Vid trafikstarten 2022 av centrum och Angeredspaketet tillkommer linje 16x, 17 och 25 som stombuss.

Var Angered ute på upphandling med start nu? Trodde det låg längre fram i tiden. Vem tar Angered då?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JesperO


Knallhatt

#93
Citatmen då får man å andra sidan ett väldigt överutbud till Kallebäck.
Du har 5 minuterstrafik idag till Kallebäck i rusningen och man bygger kraftigt på gamla Arla-tomten. Totalt skall det bli cirka 1800 nya lägenheter.

VästSverige

Vart hittar ni all information på nya linjer i Göteborg eller ändringar

zjbus

Kontakta Västtrafik och sök information där.

S Svensson

Man måste skilja på redan beslutade linjeförändringar,föreslagna linjeändringar (som har förelagts styrelsen) och rena utredningsförslag.
De senare kan inte publiceras. Det som förelagts en styrelse men inte gått igenom kanske kan publiceras men kan inte tas för beslutade.

Ibland har jag förstått dåligt vad som frågats om, trots att jag är kunnig om en hel del i västra delen av Götaland.

Rent teoretisk har man en samlingspunkt i en tätort -stad-köping eller vad man nu kallar en kommun. Hur reser folk inom denna. Man kan göra en lite reseundersökning. Så kan man sätta ihop olika noder så det blir en lämplig linje. Linje 64 i Göteborg infördes 1974 och gick då Kallebäck-NE platsen. Senare ihopslagen men en linje Marklandsgatan till Göteborg centrum Brunnsparken. Så i flera år kördes Kallebäck-Marklandsgatan även om de flesta påassagerarna steg av vid Brunnsparkeln. Sedan ändrades till linje 50 delen Kallebäck-Brunnsparken och sedan linje 19 Brunnsparkeln-Västra Frölunda-Frölunda Torg. Vad jag kan förstå är det fortfarande denna linje som körs. Det fanns en linje 56 Drottningtorget-Utby och som blev linje 58 tillFrölunda Torg. Sedan en linje 34 Björkekärr-Centrum-Tuve och tidigare körd Björkekärr-Frölunda Torg. Linjenätet är inte givet.
Önskemål finns om snabbare transporter och om man inför vissa sträckor utan uppehåll kan linje snabbas upp.
Man får dock inte ta bort hållplatser som i vissa fall gjorts utanför Göteborg-t ex linje 300 som körs direkt med få uppehåll. 2006 på sommaren ändrad till minskad antal uppehåll (utom Hyssna-Björlanda) och linje 330 som hade kvar hållplaster. För något år uppsnabbad med ett antal hållplatser slopade. Förslaget till tidtabell hade ännu fler indragna hållplatser. Orsak till problem med tidtabeller kan vara okunniga personer som planerar till chefer som läst att man kan dra in hållplatser. Exempel är linje 1 Karlsborg-Lidköping ,sk länspendel. Körs även av linje 400 Karlsborg-Skövde och linje 200 Skövde-Lidköping. Den senare går in i Varnhem. Då har angivits att folk vill åka snabbare på andra ställen och man drog in  hållplatser. Det är viktigt att folk kan åka buss och speciellt då inte få indragna hållplatser.
Vad jag kan förstå görs det inte så omfattande trafikförsörjningsplaner sedan regionerna/(landstingen) tagit över länshuvudmännen (LHM)
Min uppfattning i dag blir nog att man måste prioritera att stanna på fler hållplatser och möjligen dra in en del turer. Det kan inte vara motiverat att ha omfattande antal turer mitt på dagen ,när antalet resande är få. Miljödiesel är troligen snart uppe i 30 kr per liter.

Erling.L

CitatTill 58 hade man kunnat använda 15 istället för 21
Varför finns inte 16X med på linjekartan

Vill minnas man flyttade L 20 o 24 till 30 serien för o frigöra 20 serien till stombussar o 15-19 för framtida spårvagns linjer men vet inte hur det går med detta
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

vt_koll

Hela 20-serien är frigjord från Hisingslinjer (åtminstone i upphandlingen) och linjerna ligger istället på 30- och 40-serien.

Erling.L

22.23 o 27 har jag inte sett omnumrering för än iaf
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

VästSverige

Vad hände med 26 man hade kunnat sätta ihop den med 23 och heta 33 vad som kommer hända med vissa av dem vet jag inte 32 och 37 finns redan 32 mot Arendal och 37 mot Bohus tidigare Kungälv

Knallhatt

#101
I anbudshandlingarna för Hisingen har man bytt linjenummer på ett antal linjer:
• Linje 30 Eketrägatan – Frölunda
• Linje 31 Eketrägatan - Volvo Torslanda
• Linje 32 Eketrägatan – Arendal
• Linje 33 Lillebyvägen – Sillvik
• Linje 34 Eketrägatan – Hjuvik
• Linje 35 Säve Depå - Lindholmen
• Linje 36 Säve - Björlanda
• Linje 37 Klareberg - Kornhall - Säve - Lindholmen
• Linje 38 Kippholmen – Skra Bro
• Linje 40 Angered – Backa – Svingeln
• Linje 42 Skogome – Hjalmar Brantingsplatsasen
• Linje 43 Skogome - Backa - (Svingeln)
• Linje 44 Tuve - Backatorp - Bjurslätt – Eketrägatan
• Linje 46 Kärra - Backa
• Linje 47 Backa - Ringön - Hjalmar Brantingsplatsen.
• Linje 131 Nils Ericsonsterminalen - Volvo Torslanda.
• Linje 132 Nils Ericsonsterminalen - Arendal.
• Linje 135 Stora Holm - Hjalmar Brantingsplatsen
• Linje 133 Torslanda - Nils Ericsonsterminalen.
• Linje 137 Kärna-Kornhall-Hjalmar Brantingsplatsen
• Linje 139 Arendal – Volvo Tuve
• Linje 141 Eketrägatan - Volvo Tuve
• Linje 142 Backa - Volvo Torslanda.
• Linje 145 Tuve - Volvo Torslanda.
• Linje 148 Angered - Volvo - Arendal
• Linje 230 Torslanda - Björlanda - Nils Ericsonsterminalen

Bussmicke

Du får gärna redigera ditt inlägg och skriva in vad linjerna hette innan.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

VästSverige

Blir inte 133 lik X1 och X6 (RÖD) Dem går från Nordstan/Heden mot Torslanda
Samma med 131

Erling.L

#104
Som jag förstår det ersätter de 121,127

L26 är nerlagd




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus