Man måste skilja på redan beslutade linjeförändringar,föreslagna linjeändringar (som har förelagts styrelsen) och rena utredningsförslag.
De senare kan inte publiceras. Det som förelagts en styrelse men inte gått igenom kanske kan publiceras men kan inte tas för beslutade.
Ibland har jag förstått dåligt vad som frågats om, trots att jag är kunnig om en hel del i västra delen av Götaland.
Rent teoretisk har man en samlingspunkt i en tätort -stad-köping eller vad man nu kallar en kommun. Hur reser folk inom denna. Man kan göra en lite reseundersökning. Så kan man sätta ihop olika noder så det blir en lämplig linje. Linje 64 i Göteborg infördes 1974 och gick då Kallebäck-NE platsen. Senare ihopslagen men en linje Marklandsgatan till Göteborg centrum Brunnsparken. Så i flera år kördes Kallebäck-Marklandsgatan även om de flesta påassagerarna steg av vid Brunnsparkeln. Sedan ändrades till linje 50 delen Kallebäck-Brunnsparken och sedan linje 19 Brunnsparkeln-Västra Frölunda-Frölunda Torg. Vad jag kan förstå är det fortfarande denna linje som körs. Det fanns en linje 56 Drottningtorget-Utby och som blev linje 58 tillFrölunda Torg. Sedan en linje 34 Björkekärr-Centrum-Tuve och tidigare körd Björkekärr-Frölunda Torg. Linjenätet är inte givet.
Önskemål finns om snabbare transporter och om man inför vissa sträckor utan uppehåll kan linje snabbas upp.
Man får dock inte ta bort hållplatser som i vissa fall gjorts utanför Göteborg-t ex linje 300 som körs direkt med få uppehåll. 2006 på sommaren ändrad till minskad antal uppehåll (utom Hyssna-Björlanda) och linje 330 som hade kvar hållplaster. För något år uppsnabbad med ett antal hållplatser slopade. Förslaget till tidtabell hade ännu fler indragna hållplatser. Orsak till problem med tidtabeller kan vara okunniga personer som planerar till chefer som läst att man kan dra in hållplatser. Exempel är linje 1 Karlsborg-Lidköping ,sk länspendel. Körs även av linje 400 Karlsborg-Skövde och linje 200 Skövde-Lidköping. Den senare går in i Varnhem. Då har angivits att folk vill åka snabbare på andra ställen och man drog in hållplatser. Det är viktigt att folk kan åka buss och speciellt då inte få indragna hållplatser.
Vad jag kan förstå görs det inte så omfattande trafikförsörjningsplaner sedan regionerna/(landstingen) tagit över länshuvudmännen (LHM)
Min uppfattning i dag blir nog att man måste prioritera att stanna på fler hållplatser och möjligen dra in en del turer. Det kan inte vara motiverat att ha omfattande antal turer mitt på dagen ,när antalet resande är få. Miljödiesel är troligen snart uppe i 30 kr per liter.