Vad gäller färgerna kan jag komplettera mer med historik och bakgrund (för Gästrikland i alla fall).
I Gävle sköttes busstrafiken av kommunala Gävle lokaltrafik (efterföljaren till Gävle stads spårvägar). Stadsbussarna hade, fram till början av 2000-talet (2001? 2004?), en lackering som baserades på GSS spårvagnar, dvs. rött nertill och en blek gul/krämfärgad upptill.
Utanför Gävle fanns på koncessionstiden (i praktiken fram till slutet av 1980-talet) en mångfald av färger beroende på företag. Jag minns både röda Valbobussar, vita Valbobussar med röda och oranga ränder och oranga SJ- och GDG-bussar.
På 1990-talet inordnades trafiken alltmer i landstingets X-Trafik och bussarna utanför Gävle gick vanligtvis i Swebus-lack (vita med lite rött och lite blått), vilket också sammanföll rätt bra med landstingets färger vitt och rött. Eventuellt körde Swebus för X-Trafik med bussar i bara vitt och rött eftersom jag har för mig att Swebus Stagecoach-lack aldrig syntes i den upphandlade trafiken, bara på Swebus Express.
I början av 2000-talet införde X-Trafik en enhetlig färgsättning för bussarna, där alla stadsbussar (inklusive Gävle) fick ett rött X på gul botten (en skarpare gul än GSS gula, men kombinationen gult och rött var baserad på GSS färger) medan regionalbussarna fick rött X på vit botten (baserat på landstingets färger). När Stadsbussarna i Gävle tog över Gävle-kontraktet, med helt eget utseende på bussarna, så fick det den paradoxala effekten att GSS färger användes på alla stadsbussar utom i Gävle!
Landstingets färger är sedan 2015 vitt, grönt och blått men detta har man inte låtit gälla för X-Trafik.
Finns det någon annan regional kollektivtrafikmyndighet som har hattat så fram och tillbaka med färgerna på fordonen?