Även 848/868 hade turer via Oljeraffinaderiet på morgonen. (868 var en kortversion av 848 och körde Grödby-Nynäshamn)
Ändringen till att bara 855 körde till raffinaderiet innebar att de som tidigare kunnat åka direkt nu blev tvungna att byta buss. Och för de som kom från Ösmo, Sorunda och St Vika blev det dessutom en omväg för att komma till en hållplats där det var möjligt att byta till 855. Så det är väl inte osannolikt att längre restid och ett extra byte gjorde att bilen kändes mer lockande.
Även ändringen med 856 till St Vika ändrades efter något år. Tidigare hade Lisö betjänats av två linjer - 851 från Spångbro (med anslutning med bl a 783 från Södertälje och 848 från Västerhaninge) och 856 från Ösmo (med anslutning med pendeln)-St Vika. Som jag minns det orsakade ändringen med anslutning med 848 från Nynäshamn i St Vika betydligt färre anslutningsmöjligheter vilket ledde till kritik. Efter något år ändrades 856 till dagens och därmed även gamla 851:s sträckning från Spångbro.
En annan detalj: Innan hösten -96 fanns två stadslinjer i Nynäshamn - 853 & 854. Vid ändringen augusti 1996 behöll man i praktiken linje 853 och lade ner 854, men av någon anledning fick den kvarvarande 853 byta nummer till 854. 858 fick överta delar av gamla 854:s sträckning i Nynäshamn. Det står lustigt nog inget om det i infotexten, men det syns på kartan intill.