Älvsborgsfärgen kom inte förrän cirka 1989 om jag nu minns rätt. Jag besökte Vänersborg och det kom en GDG buss som var monterad 1989 i de nya Älab färgerna. För det är väl detta Du menar med Älabfärger. Sedan fanns det speciella färgsättningar tidigare. Två motivlackade bussar avsedda för Borås-Ulricehamn.När motiven avlägsnade sig var 2487 kvar för att köra i Sätila skoltrafik. Speciella bussar för linjen Borås-Horred kom. 2451 och 2452 samt de som senare målades, 1512 och 1513, om. Dessutom kom det vita bussar i servicetrafiken.Vid trafikförändring i Dalsland kördes buss vid namn Dalslänningen med samma färgsättning som "Viskadals"linjen.
Vid en lördag stod en sådan buss i Borås. Föraren berättade senare för mig att det kom cirka 20 resennärer som skulle till Viskadalen, i Seglora. Dessa resenärer trodde att bussen var till för dem. Det var den inte och SJ+Älab hade lagt om trafiken till att omfatta linjen Borås-Kinnarumma-Skene-Horred. Tidigare gick ju linje 76 över Rydal som ju Viskadalens skola ligger vid (Rv41 gamla sträckningen).
Östergötland var vad jag vet först som länshuvudman att ha egna färger om man nu inte räknar in Stockholm. Det är att lägga märke till att dagens färgsättning är enfärgad och innehåller inte heller några omfattande avvikelser. Ofta är det målat på aluminium varför det inte behövs färg som rostskydd. Östgötatrafiken visade att länshuvudmännen skulle ha egen färg, om man nu anlitade entreprenörer. För egentrafikfanns ju i Örebro och Södermanlands län. Dessa brukar man inte räkna med vid detta tillfälle.
Det finns mängder av synpunkter.