Mindre lyckad midsommar i trafiken till Roslagen

Startat av 846, 27 juni 2021, 22:17:31 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

846

För tredje midsommaren i rad skulle jag ta 639:an till Edsbro på midsommaraftonens förmiddag. Det är en stor resdag med många resenärer som vill åka och tidigare år har man satt in flera extrabussar vid avgången från Tekniska högskolan vid elvatiden och därutöver har man satt in extrabussar som startar vid Danderyds sjukhus. I år verkar någon ha missat att det var midsommar... En bekant som skulle ta bussen från Tekniska vittnade om många, många resenärer som inte kom med kl. 11 och inga extrabussar i sikte.

Själv skulle jag kliva på vid Danderyds sjukhus var avgångstid är 11.12. Kl. 11.30 har ingen buss kommit, inte ens någon fullsatt buss sågs till. Det står säkert 50-60 resenärer som väntar på aktuell avgång med 639:an. 11.40 ringer jag SL Kundtjänst och frågade om de vet något. De visste inget utan hänvisade till att ta taxi och använda resegarantin. Problemet är att en taxi till Edsbro kostar betydligt mer än vad SL ersätter - om man hittar en taxi som vill ta körningen på ca 7 mil. 11.45 har ingen buss kommit. Några fullsatta 676:or såg jag under väntetiden med många resenärer som inte kom med. Till Vaxholm verkar läget varit bättre - det fanns platser och jag såg några bussar på 670 skyltade Extrabuss.

Efter lite letande hittade jag ca 11.50 en taxi som kunde tänka sig att köra till Rimbo för fast pris på 1100 kr, därifrån kunde jag ordna skjuts.

Tidigare år har det som sagt funkat bra på midsommar men något gick galet i år.

Ersa

Missat och missat. Branschen har ju själva stängt dörren för alla mellanstora och mindre företag som förr ställde upp med både uthyrd personal och egna bussar i midsommartrafiken samt på tågersättningar. Även de flesta mindre och medelstora taxiåkarna är ju borta, efter riktade upphandlingar som bara de stora kan vinna.
Så nu ska alla storbolag sköta allt själva, och därmed finns inga problem. Varken gällande linjetrafiken eller taxitrafiken. Allt är perfekt nu, enligt dem själva.

Karsten

Nåja, den andra stora aktören hade ju extrabussar igång på linjen mot Vaxholm. Så förklaringen finns nog inte bara i att inte en massa smååkare ansvarar för trafikuppdraget.

Ersa

Man har ju även provat att tillfälligt flytta in utsocknes bussar från egna depåer i andra län, med tillhörande förare som bor på hotell i Norrtälje. Om det är billigare än att leja in ortens företag vette sjutton, men billigt överlag kan det inte vara. Kanske det helt enkelt kostar mer än det smakar att förstärka trafiken?
Man har ju ändå bra betalt för sina fullsatta ordinarie VBP-avgångar, så då koncentrerar man väl sig rejält på dem. Istället för att hålla på med trafik med bussar där antal påstigande ska räknas manuellt, och därefter rapporteras manuellt till SL.

Den lilla Vaxholmslinjen går ju rätt mycket snabbare att köra, än sträckan till Hallstavik, så den är ju betydligt enklare att förstärka jämnt, under hela dagen. Med betydligt färre extrabussar.

Karsten

Fast nu blev det ju en helt annan diskussion. På midsommarafton körs ju lördagstrafik, så alla operatörer lär ha haft både bussar och förare att tillgå. Oavsett om det gäller att förstärka till Vaxholm, Norrtälje, Hallstavik eller Ljusterö. I år tycks den ena operatören inte ha förstärkt just när 846 ville åka, andra år har det varit upplevda brister i andra relationer.

Sedan kan man ju diskutera vad det finns för olika skyldigheter och ersättningsnivåer för förstärkningstrafik i respektive avtal. Men här tror jag varje vinstdrivande operatör, stor som liten, skulle välja den mest lönsamma metoden att leva upp till kraven i avtalet.

Ersa

Förare vet jag inte om det finns så många av, utöver de som kör på sina fasta scheman. Oftast är det var fjärde helg man arbetar, och nån tvångsutkommendering på ytterligare helger tror jag är svårt att genomföra. Alla arbetar ju redan heltid, och har inget behov av att jobba extra på midsommar, om de har ordinarie ledigt enligt fridagsystemet.

Just vid tillfället som nämns i startinlägget är det mig veterligen 120-minuterstrafik mellan Stockholm och Edsbro på lördagar. Om avgången i fråga försvinner eller blir fullsatt, är det 13:12 nästa Hallstavikskyltade buss kommer. Däremot kan man ta sig till Rimbo var 60:e minut, vilket dock inte underlättar speciellt mycket pga taxibristen, som faktiskt existerar sedan Roslagstaxi och Norrtälje Taxi mer eller mindre är nerlagda sedan något år. Å andra sidan kunde trådstartaren ordna skjuts från Rimbo.
Reseplaneraren ger även förslaget att åka 676 till Norrtälje, 641 till Ununge, och därifrån södergående 639 till Edsbro.

Förstärkningstrafik har väl även traditionellt mestadels förekommit på 676, då den linjen alltid ansetts som viktigare än bortglömda 639, som kanske pga den röda färgen aldrig får samma uppmärksamhet.

buskörare

Glad att det verkade funka med förstärkning på 670 i alla fall, det kan vara jag som tjatat till mig den för några år sen 😇

Lars-Håkan_E

Midsommarafton inföll ju på en fredag och lördagstrafik utfördes.

Bussar instämmer jag i att alla bör ha haft "över", när det gäller chaufförer är det ju en liten annan femma, beroende på hur fridagssystemet ser ut så kan det vara tveksamt, givetvis på övertid men kanske inte annars.

Det beror ju på hur många chaufförer med ordinarie arbetsdag på fredagen oavsett att det var s.k lätthelgdag/blå dag som p.ga mindre utsättning saknade arbete.

Dem som jobbar enligt det som en gång i tiden kallades S1 jobbade sällan sådana dagar när dem inföll på en Månd-Fred, däremot om man har ett schema med växlande fridagar och har arbetsdag den här dagen ska man givetvis vara tillgänglig, om man nu inte i god tid sökt semester eftersom ens tjänst inte existerade i lördagstrafik.

Att ställa upp på övertid närhelst det påkallades är ju inte lika vanligt numera jämfört bara med hur det var när jag började i början på -80 talet, på gott och ont. JAg har sett många kollegor som i princip arbetat ihjäl sig med ständig övertid och fridagsarbete, när fridagsvärvaren ringde så.. javisst kan jag ta det.
För många gick det ut över ev familj och egen hälsa, när man var i 20 års åldern så funkade det väl med dubbla pass men inte när man nådde 40-50 år.

Jag försökte undvika den fällan och lyckades faktiskt som chaufför att göra det, dock gick jag i fällan på senare tid som chef och jobbade till mig en skilsmässa.

Så jag tycker inte att man ska kritisera dem som väljer att ta ut sin ledighet även om ingen gjort det bokstavligt.

virtual1

Midsommarafton infaller mig veterligen alltid på en fredag...

Ersa

Det hela är ändå rätt intressant. För är det två årtal där personalbrist inte förekommit, så är det dessa coronans tvenne år, som gett linjetrafiken tillgång till massa förare som dessa år arbetar på heltid, deltid och timme. Detta som en bra stabil inkomst i väntan på att deras ordinarie arbeten på Arlanda eler i privata resebranschen återkommer.
Bussar fanns helt klart, både SL-röda, linjefordon i andra län, samt vanliga icke-linjebussar.
Ändå fanns inget intresse(?) av att förstärka upp trafiken på de nivåer som både föregående och nuvarande operatör i Norrtälje gjort i alla år tidigare. Vare sig från egna depåer, eller från ett tiotal lokala åkare som har stillastående bussar.

Den korta lilla 670 behöver vi inte dra in i sammanhanget alls, då den inte tar två timmar att köra, samt två timmar att tomma tillbaka, som fullängds-639:an gör, med köer och omlagda körvägar. Jämförelsen blir därför bara märklig.

buskörare

Numera är S-grupper inte lika vanliga vad jag ser. Det är mest delat som jobbar raka veckor hos oss. Varannan helg är mycket vanligare än tidigare. Åtminstone vissa företag använder sig nästan uteslutande av timmisar och tar sällan in ordinarie på övertid. Om det inte verkligen krisar. Men en bra förstärkningstrafik för just Norrtälje-trafiken, slukar ju en hel del förare. Beroende på när övertagande blir, kanske det blir bättre nästa år när man kan låna in förare från Norrort och Märsta med.

Det är ju bra att Norrtälje inte haft problem med förare dock. På Arriva har möjligheten för oss fasta att få ledigt, varit klart mindre. Förra hösten var det katastrof, många timmisar vägrade jobba.

Ersa

Nuvarande operatör har löst problemen på olika sätt i stort sett varje sommar sedan 2012, utan tillgång till förare i Norrort och innerstadens depåer, vilket var Busslinks stora extraresurs fram till 2011. Så jag tror inte alls att problemet hör ihop med att Norrtälje och Norrort varit tillfälligt uppdelade under 10-talet.

Karsten

Vi behöver så klart aldrig diskutera något annat än linje 639, om det nu är det mest intressanta för alla skribenter. Jag ser dock världen ur ett lite större perspektiv än så.

Nu gjordes en jämförelse mellan förstärkningstrafiken på linje 670 och 639 i ursprungsinlägget och jag tycker nog att det då är en relevant sak att diskutera vidare i tråden utan att en administratör för forumet börjar diktera vad som är intressant att diskutera.

I min värld är behovet av förstärkning självklart varierande både över tider på dygnet och mellan olika linjer. Klart är i alla fall att de flesta linjer till målpunkter i Roslagen och skärgården får ett ökat tryck vid midsommar och kan då behöva förstärkas. Om det är fyra bussar och förare som förstärker åtta avgångar på 639 eller 24 avgångar på 670 kan ju vara egalt, givet att behovet av förstärkning finns.

buskörare

Ingen har påstått att problemet hänger ihop med det, heller  ;)
Jag skrev att det troligen kommer bli enklare när man kan plocka folk från närliggande områden, utan att behöva hyra in extern hjälp. Som du påstår inte är tillåtet längre.

Ersa

Inget är förbjudet, utan det har nog endast med attityder att göra. Alternativt enorm historielöshet, om det nu är så att man inte kan minnas hur man själv löste problem ett par år tidigare, under samma nuvarande avtal.
Redan mellan 2000 och 2010, då områdena hade samma operatör, hände det vissa år att vissa ansvariga totalt vägrade leja in både extrern hjälp, samt hjälp från angränsande trafikområden. Då blev det samma bussbrist för resenärerna som det uppenbarligen blev i år.
Ibland undrar man om det är högre prestige att ställa in trafiken i egen regi, än att utföra trafiken med assistans från samarbetspartners. Kunderna uppskattar helt klart den senare lösningen, men vi går istället mera mot den tidigare. Oavsett avtal, områden och operatörer.