402 Fläktfabriken-Slussen, Sista turen...

Startat av Bussmicke, 01 april 2021, 00:18:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Tack för dom bilderna! När återuppstod nuvarande 402 till Kvarnholmen?

//R

Hasse L

4275 tillhörde vid denna tid Ramsmoragaraget och rattades då av samme förare m-f. Så den hölls i gott skick.

Niclas Wennerlid

Men ganska kort inpå så flyttades väl 4275 till BNGA?
4275 må ha varit i bra skick men bromsarna var hemska, jag upplevde att de knappt tog alls förrän man i princip tryckte pedalen i botten.

// Niclas

Hasse L

Fr o m slutet av augusti 1999 rullade 4275 fast på en av mina tjänster (225) i Björknäs. Svårt att minnas alla bussindivider så här långt efteråt - men 4275 var i alla fall inte lika kall om morgnarna som 4269 senare visade sig vara under den därpå följande vintern....

/Hasse

Fredrik Gelin

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 01 april 2021, 12:09:08 PM
Men ganska kort inpå så flyttades väl 4275 till BNGA?
4275 må ha varit i bra skick men bromsarna var hemska, jag upplevde att de knappt tog alls förrän man i princip tryckte pedalen i botten.

// Niclas
Ett problem som följde med när bussen flyttades till Täby.
Det var lite småläskigt när man kom ned för backen från den dåvarande bussterminalen i Täby centrum och det kändes som att bromsarna inte tog.
Det skrevs otaliga felrapporter på detta, men felet kvarstod hela bussens levnadstid i Täby iaf, därefter blev det väl enkel biljett till skrot i Baltikum tror jag.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


homer


Carl

Citat från: Robert Brink skrivet 01 april 2021, 08:24:19 AM
När återuppstod nuvarande 402 till Kvarnholmen?

//R

Hösten 2000 började 402 köra mellan Slussen och Kvarnholmen, men då endast med ett fåtal turer i anslutning till start- och sluttiderna på den skola (jag tror det var Nackademin) som då startade på Kvarnholmen. Jag har för mig att linjen inte annonserades i de vanliga tidtabellerna under de första åren, utan tidtabellen fanns bara tillgänglig för de som studerade. Till en början stannade linjen dessutom endast vid Slussen, Henriksdal och vid hållplats Tre Kronor på Kvarnholmen.

Jag minns inte exakt när 402:an blev en "vanlig" linje och tog över trafiken helt till Kvarnholmen från 53:an, men det borde ha varit tidigast hösten 2004.

Bussmicke

Hur såg tidtabellen ut för gamla 402? En dubbeltur?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl

Från början körde gamla 402 Slussen-Atlas Copco södra (nuvarande hållplats Sickla handelsplats). Linjen annonserades fram till 1994 i egna tidtabeller och var helt anpassad för arbetstiderna på Atlas Copco. Det är lite oklart om turerna till och från Atlas Copco södra körde ner till vändplanen vid Fläktfabriken eller inte. Någon på forumet som kört linjen under 80-talet kanske minns.

Från mitten av 70-talet körs 4 enkelriktade morgonturer på 402 från Slussen till Atlas Copco, och på eftermiddagen körs 3 turer åt andra hållet. Efter hand ersätts två av eftermiddagsturerna genom att två eftermiddagsavgångar på 403 från Hästhagen får köra via Planiavägen-Järlaleden istället för via Sickla strand. I augusti 1988 läggs alla Atlas Copco-turer på 402 ner, och linje 403 får då även två morgonturer via Järlaleden i riktning mot Hästhagen. I juni 1992 slutar linje 403 köra via Atlas Copco södra.

När det gäller Fläktfabriken så har 402 en enkelriktad eftermiddagstur därifrån, men ingen dit. Enligt tidtabellerna börjar avgången från Fläktfabriken köras i januari 1977. När turerna till/från Atlas Copco s:a läggs ner 1988 är eftermiddagsavgången från Fläktfabriken den enda tur som körs på 402:an, och så förhåller det sig fram till nedläggningen 1998. Att bussen skyltar "Fläktfabriken" på bilderna är lite underligt för enligt tidtabellerna har det aldrig avgått någon 402 till Fläktfabriken (kan skyltningen möjligen vara en service för fotografen?). Värt att notera är dock att avgångstiden från Fläktfabriken (kl 16.42) är oförändrad från januari 1977 fram till det att Bussmicke tar bilderna i augusti 1998.

Bussmicke

Jag har också bara minne av en enkeltur åt ena hållet men minns inte säkert hur det var, det var därför jag ställde frågan om tidtabellen.
Då är det troligt att det ena bara är arrangerat då. 22½ år sedan..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Hasse L skrivet 01 april 2021, 08:45:37 AM
4275 tillhörde vid denna tid Ramsmoragaraget och rattades då av samme förare m-f. Så den hölls i gott skick.

Jo, man kan notera att den har gula halvljuslampor :-)

Per E

Citat från: Carl skrivet 04 april 2021, 16:41:48 PM
Hösten 2000 började 402 köra mellan Slussen och Kvarnholmen, men då endast med ett fåtal turer i anslutning till start- och sluttiderna på den skola (jag tror det var Nackademin) som då startade på Kvarnholmen. Jag har för mig att linjen inte annonserades i de vanliga tidtabellerna under de första åren, utan tidtabellen fanns bara tillgänglig för de som studerade. Till en början stannade linjen dessutom endast vid Slussen, Henriksdal och vid hållplats Tre Kronor på Kvarnholmen.

Jag minns inte exakt när 402:an blev en "vanlig" linje och tog över trafiken helt till Kvarnholmen från 53:an, men det borde ha varit tidigast hösten 2004.

Det stämmer att linjen blev en "vanlig" linje i augusti 2004 då den började gå dubbelriktat alla dagar. I augusti 2001 blev tidtabellen officiell men då kördes endast sex turer ut mot Kvarnholmen förmiddagar och lika många omvänt eftermiddagar

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 april 2021, 18:48:12 PM
Jo, man kan notera att den har gula halvljuslampor :-)

Han jobbar kvar än idag, dock som timmis så utan personlig buss ;D