Buss vid Rotebro handelsplats

Startat av toddetoddelito, 27 januari 2021, 22:42:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

toddetoddelito

Hej!
Idag (27/1) sågs en SL-buss av äldre modell på parkeringen vid Rotebro handelsplats. Jag är dessvärre för dålig på littera för att säga vilken den har och fick inte heller en bild, men min gissning är att den är från 90-talets början. Det var en kortvagn som hade enbart linjenummerskylt (ingen möjlighet att visa destination).

Är det någon som vet något mer om denna?

Uppdatering: efter att ha gått igenom lite bilder och jämfört olika litteror, så undrar jag om det inte var en H7a. Är inte helt hundra, men utifrån hur jag minns att den såg ut är det den modell som liknar mest.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

toddetoddelito

Kan nog stämma att det var 4372. Ser mycket ut som den.
Ändå roligt att se en såpass gammal buss köra på "vanliga" vägar, och användas.
Tack för hjälpen! :)

david96


Peter Rost


Ulf Berlin


zjbus

Är det SL 4372 MED 046 det pratas om så är den inte speciellt gammal, 1986 och den har diskuterats tidigare här på forumet hösten 2018: https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=72121.0
Registrerad ägare:
Namn
REYA GROUP AB
Adress
RÅDHUSGATAN 23
Postnr
74242
Ort
ÖREGRUND

Källa: Transportstyrelsen

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 28 januari 2021, 13:10:25 PM
Är det SL 4372 MED 046 det pratas om så är den inte speciellt gammal, 1986

Vad som är nytt respektive gammalt kan skilja sig oerhört mycket beroende på vem man frågar, i vilken ålderskategori. Många yngre tycker säkerligen att inte bara bussar tillverkade under 1990-talet, utan även 00-talet känns som "gamla".

zjbus

Det kan ju säkert stämma, jag skrev ur eget perspektiv, hur jag upplever det

toddetoddelito

Vi kan väl säga att jag är tillräckligt ung för att inte minnas något annat än bussar med destinationsskyltar. Därför är också en buss som enbart kunde visa linjenummer något antikt i mina ögon ;)