SLs minst använda busslinje

Startat av 1447_vehicles, 19 januari 2021, 18:15:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1447_vehicles

Vart lite nyfiken på vilken som skulle kunna vara SLs minst använda busslinje. Hittade en tabell över 661-663, 665, 667, 653 och 654. Av de var det 653 som hade minst antal påstigningar, med cirka 18 per vardag. Är det någon som vet någon linje med lägre siffra? Självklart räknas inte 58, 68 och andra linjer som bara går ett fåtal gånger per år.

När jag ändå är i farten, är det någon som vet på rak arm vilken som är Sveriges minst använda busslinje?

Ola Å

Som en kuriositet, linje 653 eller 654 hade tidigare en X-avgång varje vardag, enligt ryktet var det för att några äldre damer skulle kunna åka till kyrkan, damerna var tydligen avlidna under flera år och avgången gick tom.
Det är säkert en skröna men en lite speciell historia.

buskörare

Skulle förvåna mig om 681 kommer upp i 18 om dagen. Kanske till och med 5 om dagen är mycket på den  ::)

Lars-Håkan_E

Siffror från Z län

Linje 26 6,5 resenärer/trafikdag (Körs S-F)
Linje 47 5,6 resenärer/trafikdag (Körs M-F Skoldagar)
Linje 228 5,6 resenärer/trafikdag (Körs M-F Skoldagar)
Linje 429 5,6 resenärer/trafikdag (Körs M-F Skoldagar)
Linje 445 4,3 resenärer/trafikdag (Körs S-F under skoltid, ej under lov)
Linje 571 3,8 resenärer/trafikdag (Körs M-F, under icke skoldagar som Förbeställningslinje)
Linje 610 3,8 resenärer/trafikdag (Körs M-F Förbeställningslinje)

Detta gäller 2019.

Fredde

SL 463?
Vet inte hur många tomma turer jag körde den under min busskarriär...

Ersa

Angående X-avgången på 654 mellan Kristineholm och Norrtälje (via Lohärad) och retur, kördes de som kallelseturer med förbeställning, så där skedde ingen tomkörning i onödan. Oftast användes Busslinks dåvarande röda trafikledningsbil till uppgiften, de fåtal gånger avgången beställdes.

653 är en udda linje som i stort sett körs enbart med fordon som redan finns, och förare som annars skulle ha betalda uppehåll. För tillfället från Hallstavik och Blidö om jag minns rätt.Visserligen gör avgångarnas udda tider att meranvändandet av fordon och förare gör linjen väldigt billig att driva, men samtidigt leder de udda avgångstiderna att inga skolbarn eller arbetspendlare kan använda linjen. Den är i stort sett enbart till för pensionärer utan bil, som kan åka in till Norrtälje för att handla mat.

Roslagens minst använda linje som samtidigt har rätt hög turtäthet, torde vara 655, där det finns ett löfte till de boende längsmed gamla E18 att turtätheten skulle behållas, även efter att motorvägen invigdes 1995. Så än idag rullar det förhållandevis gott om 655or även på helgdagar, vilket inte sker på några andra likvärdiga linjer.

Maven

Citat från: Ola Å skrivet 19 januari 2021, 18:27:31 PM
Som en kuriositet, linje 653 eller 654 hade tidigare en X-avgång varje vardag, enligt ryktet var det för att några äldre damer skulle kunna åka till kyrkan, damerna var tydligen avlidna under flera år och avgången gick tom.
Det är säkert en skröna men en lite speciell historia.

Åtminstone på slutet, så var väl turen dessutom bara annonserad att gå en dag i veckan, och då blir det förstås ännu färre resenärer.