Tryckta Tidtabeller

Startat av 1896, 24 september 2017, 17:27:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Ska man rädda de tryckta tidtabellerna, så är man kanske lite sent ute:

www.arbetarbladet.se/opinion/debatt/tryckta-tidtabeller-for-kollektivtrafiken

Nico

Behovet för tryckta publikationer har ju förändrats över tid. Både telefonkataloger och även delvis kartor samt tidtabeller har fått lite annorlunda funktioner. Sedan handlar det både om ekonomi såväl som miljö.

Att använda papper för att trycka upp en massa tidtabeller som bara ett fåtal använder... och där de i vissa fall slutar som konfetti på bussgolven... är bara hål i huvudet. Likaså att trycka upp tidtabeller och skicka ut till samtliga hushåll i ett visst område. Kan inte heller vara bra för kommun/landsting och skattebetalarna att elda för kråkorna på det viset.

Visst är det bra om en tryckt tidtabell finns för de som vill ha, men då är det väl t.ex. bättre att de som har behov av en papperstidtabell i så fall kostnadsfritt kan skicka efter en? Inte att man trycker upp typ 60-100 000 ex som skickas till "alla" varav 2 000 sedan kanske används medan resten går i soporna eller direkt till återvinning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

PDF-filer som man läser av i mobilen (och kan skriva ut hemma eller på jobbet vid behov) fungerar ju precis lika bra. Det jag främst stör mig på istället, är att folk inte verkar klara av att läsa vanliga tidtabeller längre, utan är helt beroende av reseplanerare. Vilket kan leda till riktiga korkade förslag från både privatpersoner och politiker att införa nya busslinjer på sträckor där bussar redan går idag. Pga att nån delsträcka av en existerande linje inte syns i reseplaneraren då man sökt på fel sätt, eller att reseplanerarens parametrar räknar fel.

Fredrik Gelin

Jag instämmer i att PDF-tidtabeller fungerar utmärkt.
Behöver man hjälp att hantera en plattform för att läsa och skriva ut dessa förmodar jag att huvudmannen kan tillhandahålla någon form av kundservice.
Om inte finns det ju ett stort antal bibliotek i landet som redan idag hjälper till med enklare vardagsärenden på datorer.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ersa

Sen borde givetvis huvudmannen kunna tillhandahålla lösblad för specifika linjer/sträckor, till resenärer med särskilda behov. T.ex äldre utan mobiltelefoner, med synfel och/eller olika slags funktionshinder. Men tjocka "biblar" med ett hundratal linjer per bok känns mest bara som ett rejält resursslöseri numera.

Sundås

Min erfarenhet från Kalmar Länstrafiks värld är att nästan alla som ringer in och säger att en buss inte kommer, trots att det står i tidtabellen, är de som läser tryckta tidtabeller. De har ofta missat en notering om att bussen exempelvis går vissa dagar eller skoldagar..

Där är digitala lösningar bra, eftersom de söker på aktuell dag.  :)

Dessutom är tryckta tidtabeller oerhört svåra att uppdatera efter hand.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ulf Berlin

Det som är märkligt i tidningen är att det står att dom fortfarande skickar hem tidtabeller
till hushållen.
Detta kan inte existera på många ställen ännu.../Ulf

Sundås

Kalmar har för övrigt en tjänst där du kan "göra din egen tidtabell", där du väljer vilka linjer du vill ha med och så kommer den hemskickad med posten.

Det går även att göra via telefon om du inte har någon dator..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se