Postens diligenstrafik 6603

Startat av 1896, 14 oktober 2016, 14:15:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

I boken om Postens gula bussar, finns i fordonslistorna angivet att Posten -90 köpte in en Scania K112TL Ikarus, årsmodell -86, som fick inv nr 6603, tyvärr så finns inga reg nr angivna, någon som känner till något om denna buss ? Var den aldrig med över till Swebus ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 14 oktober 2016, 14:15:46 PM
I boken om Postens gula bussar, finns i fordonslistorna angivet att Posten -90 köpte in en Scania K112TL Ikarus, årsmodell -86, som fick inv nr 6603, tyvärr så finns inga reg nr angivna, någon som känner till något om denna buss ? Var den aldrig med över till Swebus ?

MCJ705, köptes från Holmström i Moskosel och placerades hos Gällivare Trafik, kom sedan till Swebus via Malmfältens Omnibuss som 0703

1896

I SBH benämns den som 6602, det var därför jag missade den, vilket nr är korrekt ?

Greger Larsson

Citat från: Kung Vasa skrivet 14 oktober 2016, 14:15:46 PM
I boken om Postens gula bussar, finns i fordonslistorna angivet att Posten -90 köpte in en Scania K112TL Ikarus, årsmodell -86, som fick inv nr 6603, tyvärr så finns inga reg nr angivna, någon som känner till något om denna buss ? Var den aldrig med över till Swebus ?

Den tillhörde dotterbolaget Malmfältens Omnibus och skulle inte ha varit med i förteckningen i boken då ingen av Malmfältens andra bussar heller finns med. Malmfältens Omnibus drevs som dotterbolag fram till Swebus övertagande. Bussen hade inv nr 3 men var märkt med det hemsnickrade 6603 där det väl var tänkt att 6= Scania, 6 =årsmodell och 03 =inv nr. Någon slags GDG-logik alltså, men inget Diligensnummer.

1896

Citat från: Greger Larsson skrivet 14 oktober 2016, 22:28:20 PM
Den tillhörde dotterbolaget Malmfältens Omnibus och skulle inte ha varit med i förteckningen i boken då ingen av Malmfältens andra bussar heller finns med. Malmfältens Omnibus drevs som dotterbolag fram till Swebus övertagande. Bussen hade inv nr 3 men var märkt med det hemsnickrade 6603 där det väl var tänkt att 6= Scania, 6 =årsmodell och 03 =inv nr. Någon slags GDG-logik alltså, men inget Diligensnummer.

Så egentligen borde alla Malmfältens Omnibus bussar ha varit med i förteckningen över bussar i boken ? Jag menar som dotterbolag ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 14 oktober 2016, 22:28:20 PM
Den tillhörde dotterbolaget Malmfältens Omnibus och skulle inte ha varit med i förteckningen i boken då ingen av Malmfältens andra bussar heller finns med. Malmfältens Omnibus drevs som dotterbolag fram till Swebus övertagande. Bussen hade inv nr 3 men var märkt med det hemsnickrade 6603 där det väl var tänkt att 6= Scania, 6 =årsmodell och 03 =inv nr. Någon slags GDG-logik alltså, men inget Diligensnummer.

En annan annan logik använde man med 7882 o 7886 där de två sista siffrorna blev årsmodell :-)

Greger Larsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 oktober 2016, 15:47:44 PM
En annan annan logik använde man med 7882 o 7886 där de två sista siffrorna blev årsmodell :-)

Tror det var efter Swebus övertagande 78xx tillkom, de kallades bara 82 o 86 på Diligensen, men det här var ju nästan i samband sammanslagningen.
Det fanns även en Wiima hos Malmfälten som åtminstone till en början var märkt 6011 (årsmodell -87..)

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 15 oktober 2016, 16:18:33 PM
Tror det var efter Swebus övertagande 78xx tillkom, de kallades bara 82 o 86 på Diligensen, men det här var ju nästan i samband sammanslagningen.
Det fanns även en Wiima hos Malmfälten som åtminstone till en början var märkt 6011 (årsmodell -87..)

Inofficiellt fanns 6006 också :-)  Den Kutter Clipp:ern som härstammade från Timråbussarna var i a f märkt så när den var i Östersund senhösten 1991, har bild på den utanför tvätthallen men det magasinet är just nu utlånat :-) Bussen blev sedermera Swebus 0706, en väldigt fin buss.

Christian Ljunggren

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 oktober 2016, 16:31:33 PM
Inofficiellt fanns 6006 också :-)  Den Kutter Clipp:ern som härstammade från Timråbussarna var i a f märkt så när den var i Östersund senhösten 1991, har bild på den utanför tvätthallen men det magasinet är just nu utlånat :-) Bussen blev sedermera Swebus 0706, en väldigt fin buss.


Nja, den var märkt 6406 till en början. Senare omnumrerad till 0706.
Har en bild på den i Jörn. Swebus-lackad o märkt 6406.

Med vänlig hälsning

Christian

Lars-Håkan_E

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 15 oktober 2016, 19:16:08 PM

Nja, den var märkt 6406 till en början. Senare omnumrerad till 0706.
Har en bild på den i Jörn. Swebus-lackad o märkt 6406.

Med vänlig hälsning

Christian

Jaha ja, jag har skrivit så suddigt i fotolistan så det ser ut som 6006, tack för rättelsen :-)
Siffran 4 står för årsmodellen m a o, hur som helst en väldigt fin buss, syns att Kutterfabriken gick i graven några år senare.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 oktober 2016, 16:31:33 PM
Inofficiellt fanns 6006 också :-)  Den Kutter Clipp:ern som härstammade från Timråbussarna var i a f märkt så när den var i Östersund senhösten 1991, har bild på den utanför tvätthallen men det magasinet är just nu utlånat :-) Bussen blev sedermera Swebus 0706, en väldigt fin buss.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 oktober 2016, 15:47:44 PM
En annan annan logik använde man med 7882 o 7886 där de två sista siffrorna blev årsmodell :-)

7882 hade jag ingen bild på.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.