Snabbare påstigning - hur?

Startat av MrH, 17 juni 2016, 14:04:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrH

Vi i Gävleborgs län lider av långsam ombordstigning. Frågan är komplex, en del beror på tekniskt strul (utanför X-trafiks kontroll), en del beror på att resenärerna här av gammal hävd och vana vill köpa sina biljetter ombord. Finns många skäl, orimligt många biljetter och variationer som säljs ombord, strul med webshopen hos leverantören osv osv. Faktum är i alla fall (oavsett skäl) att hållplatsstoppen är orimligt långa vilket genererar (onödiga) förseningar.

När vi (jag jobbar alltså på X-trafik) för ett antal år sedan ville minska kontanthanteringen så stimulerade vi till kontokortsköp genom att ge rabatt om man betalade med kontokort. Det lyckades men problemet blev att det blev FÖR populärt och idag har vi tre prissättningar där kontant ombord är allra dyrast, kontokortspriset är vårt "ordinarie pris" och reskassa/mobilbiljett köps med 20% rabatt mot ordinarie pris. Men många är bekväma och är van idag att göra småköp med sina bankkort så det är fortfarande för många betalande ombord. Det flyttas sakta mot mobilbiljett och reskassa, men för långsamt. Det finns t o m kunder som reser varje dag till och från jobbet och betalar med bankkort!

Nu jobbar vi i ett projekt gränslöst mellan olika interna avdelningar för att komma tillrätta med problemet.

Hur ser det ut i övriga Sverige, kanske inte främst i storstäderna nu, där är det enkelt (?) att köpa biljett lite varstans och sedan glatt kliva på, men gärna kommentarer från landsbygd på olika håll. Vad säljs ombord och vad säljs utanför? Vad är rimligt att lägga utanför fordonen och vad måste kunna säljas ombord? Hur uppfattar kunderna det? Går det snabbt nog vid era hållplatsstopp eller vilka problem möter ni?

/Mr H


Anders Noren

Höj priserna gradvis så att ombordpåslaget är 100% jämfört med förköp. Avskaffa möjligheten att ladda/köpa busskort ombord. Etablera ett tätt nät av återförsäljare som laddar och säljer kort, i varje stadsdelscentrum, kollektivtrafikknut och mindre tätort. X-Trafik har ju haft en prissättning och återförsäljarstruktur som uppmuntrat till ombordköp.

pegee

I Göteborg görs den absoluta merparten av resor med Västtrafiks kort. Antingen som kontoladdning eller någon slags periodkort, skolkort, 5-resorskort eller liknande. Vilket i båda fallen ger en snabb genomströmning. Västtrafik har också nyligen lanserat sin app ToGo som skall ersätta den tidigare SMS-biljetten. Också en snabb passage in i bussen. Betalning med bankkort är en ganska liten andel av passagerarna, men man har förändrat systemet så att PIN-kod inte längre är nödvändig. Det har snabbat upp även denna hantering avsevärt.

Som jag ser det är det största hindret att passagerarna envisas med att stiga av lite hur som helst. Enklare hade det varit om framdörren ENDAST hade varit för påstigning.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Lars_L

Det här är nog ett ganska allmänt problem i de flesta län. Men även i Stockholm är det ju i princip omöjligt att köpa en biljett om man bor i glesbygd. Här har man ändå avskaffat möjligheten att köpa kontant ombord, aldrig kunna använda kontokort och ändå har ju inte resandet minskat. Det handlar väl alltså lite om att våga också.

Men det är väl egentligen två saker man kan göra (som väl redan nästan kommenterats i svar ovan).
1. öka vinsten av att använda de biljettyper som man vill att kunderna ska använda. 20-procent vinst med reskassa är vanligt - men i minsta laget jmf med kontokort. Ger nog en rätt bra effekt om skillnaden blir över 30%  och kanske ännu större. Ett problem om man vill minska tidsspillan på bussen, är väl att man bara kan köpa periodkorten där (och på kundcenter), och inte på köpställena. Utbudet på köpställena är ju väldigt begränsat och sådana lösningar - där bara vissa saker kan lösas hos "ombuden" är aldrig bra. Men här måste man ju komma ihåg att kunden inte ser någon nytta med att gå till ett ombud, istället för att köpa periodbiljetter ombord på bussen. Om man verkligen tänker efter kan man ju fråga sig om man ska ha den möjligheten ombord ifall man kan göra det hos ombuden? Alla besöker ju en butik någon gång i månaden i alla fall, eller om man ska ta en extra avgift för de tjänsterna. Det är ju nog mycket tidspillan om resenären ska köpa biljett, men det blir ju outhärdligt ifall vederbörande ska försöka bedöma vilken biljettyp som blir mest förmånlig.

2. Få kontokortshanteringen att gå fortare genom att inte kräva pinkod. Det brukar gå att förhandla sig till med bankerna, mot ett risktillägg. En sak man borde prova på sikt är väl att försöka ha terminal på bussen även för kontokort som resenären kan köpa i själv. Är ju egentligen svårt att se varför föraren ska lösa något som kunden egentligen borde kunna lösa själv på sikt. Dock skulle väl inköpet av sådana mer "tåliga" lösningar bli dyrt.

I grunden tror jag nog kanske inte problemet dock är vad man kan göra om man vill uppnå önskad effekt, utan om det är möjligt att genomföra dem. Att göra det i småsteg kan ju i sådana fall vara ett strategisk riktigt vägval.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Hur ska man formulera sig? Om man snabbt vant sig vid påstigandetempot i SL-trafiken (även glesbygdslinjerna i skogarna), blir man lätt uppgiven, förtvivlad och/eller gråhårig i förtid om man hoppar in och kör i vissa andra län.
En gång har jag faktiskt kört förorts-landsbygdslinjer på under 25 kilometers längd som tagit mig över 50 minuter att köra. Det ni! Folk längs vägen började ringa till trafikupplysningen för att få veta vart bussen försvunnit. Allt "tack vare" biljettköp ombord. Detta skedde givetvis inte i Stockholms län.
En annan gång har jag lyckats dra på mig en 10 minuters försening efter att ha kommit 5 km längsmed en tätortslinje i en mindre stad, fast jag startat i tid. Detta enbart pga kontanthantering, och då framförallt växlande av stora sedlar vid varenda hållplats.

Det är sådana där slags historier som förare i Stockholms län inte tror på, då man berättar om dem. Ty SL-trafikens alla tidtabellers körtider skulle ju totalhaverera direkt om man skulle acceptera ett extremt långsamt påstigandetempo, som t.ex i startinlägget. Tänk bara om precis alla tunnelbaneresenärer skulle köpa en enda kontantbiljett av spärrvakten... varenda gång de reste. Aldrig accesskort, och aldrig några köp via automat.

Erling.L

Västtrafik må ha sina brister o hur dom tänkt med o få resande statistik vet jag ej men det senaste de infört är man kan köpa sitt månadskort i en app Västrafik to go men många verkar ha anammat den o visar glatt upp den
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Klaverdörr

Hej.

Titta på Karlstadsbuss (Karlstad Kommun) upplägg hur dom gör med exakt samma biljettsystem. Där går det betydligt fortare. Och vid nästa upphandling av stadstrafik bör det finnas ett ska krav på dubbla framdörrar, så betalande med bankkort ej stoppar upp dom med månads/årskort och reskassa. Dessa sköter allt själva på terminalen och föraren ägnar sig enbart till att sälja lösa biljetter med bankkort.  Men som sagt ta kontakt med Karlstadsbuss.

MrH

Citat från: Lars_L skrivet 17 juni 2016, 22:49:22 PM

2. Få kontokortshanteringen att gå fortare genom att inte kräva pinkod. Det brukar gå att förhandla sig till med bankerna, mot ett risktillägg. En sak man borde prova på sikt är väl att försöka ha terminal på bussen även för kontokort som resenären kan köpa i själv. Är ju egentligen svårt att se varför föraren ska lösa något som kunden egentligen borde kunna lösa själv på sikt. Dock skulle väl inköpet av sådana mer "tåliga" lösningar bli dyrt.


Vi har haft "Chip No PIN" i flera år på belopp på max 200 kr men på Electron- och Maestrokort har ändå PIN varit nödvändigt, tror dock att bankerna ändrat och/eller är på väg att ändra detta. Att få kunderna att "klara sig helt själva" vid köp ombord, antingen via kontokortsautomat som du föreslår eller reskassa skulle inte fungera hos oss idag, för många zoner för det (även om vi minskat dem), kan fungera inom ett mindre område (stadsbussar inom en stad t.ex) Tror mer på att helt flytta ut den här typen av försäljning i så fall.

Citat från: Erling.L skrivet 18 juni 2016, 01:04:44 AM
Västtrafik må ha sina brister o hur dom tänkt med o få resande statistik vet jag ej men det senaste de infört är man kan köpa sitt månadskort i en app Västrafik to go men många verkar ha anammat den o visar glatt upp den

Appen är givetvis ett av de spår vi aktivt jobbar med och vill utveckla än mer och vi ser att teknikmognaden idag generellt är hög. Även ganska långt upp i åldrarna, så det är ett mycket intressant spår. Eftersom tidtabeller och realtidsinfo också finns i appen så kan det nog bli en av de primära kanalerna även för försäljning framöver.

Citat från: Klaverdörr skrivet 18 juni 2016, 01:29:08 AM

Titta på Karlstadsbuss (Karlstad Kommun) upplägg hur dom gör med exakt samma biljettsystem. Där går det betydligt fortare. Och vid nästa upphandling av stadstrafik bör det finnas ett ska krav på dubbla framdörrar, så betalande med bankkort ej stoppar upp dom med månads/årskort och reskassa. Dessa sköter allt själva på terminalen och föraren ägnar sig enbart till att sälja lösa biljetter med bankkort.  Men som sagt ta kontakt med Karlstadsbuss.

Tack för tipset, vi har förstås samarbete med alla "BIMS-län" och förutsättningarna är lite olika. Jag är inte helt insatt i Karlstad men tänker att det kanske är inom Karlstad som det går att göra så? Kan man verkligen köpa biljett till alla destinationer i hela Värmland och resenärerna sköter det HELT själva utan förarsupport?

/MrH


MrH

Tack för era svar och kommentarer! :D

Nu har jag inte varit på X-trafik så länge själv och mina primära arbetsuppgifter är inte biljettsystem och -maskiner, men i detta projekt har man alltså valt att ta med mig tack vare min bakgrund samt folk från andra avdelningar hos oss för att tillsammans försöka komma vidare. Vi försöker tänka lite utanför boxen också. Jag själv har under min tid som förare och instruktör faktiskt varit hyfsat kritisk (på ett konstruktivt sätt) mot en hel del saker i såväl biljettsystemsfunktioner, det stora antalet biljettförsäljningar och kombinationer av försäljningar som görs ombord. Så det känns kul att få vara med och bidra till en förhoppningsvis "bättre värld" därute så småningom. Det är alldeles nödvändigt, för förarna, resenärerna, tidtabellshållningen... allt hänger ju ihop.

/MrH

Krille

I Bergen (Norge) säljer man fortfarande (dyra) kontantbiljetter på alla bussar, biljetter som tar ganska lång tid att slå fram. I gengäld används alla dörrar för påstigning, och den absoluta merparten av alla resenärer har resekort. Många har periodkorten i en app, och behöver således inte ens stämpla något kort. Att fylla en hel buss med resenärer tar sällan mer än någon enstaka minut. Ska tillägga att det är ganska ofta man stöter på biljettkontrollanter på bussarna här.

K

Ulf Berlin

Citat från: Krille skrivet 18 juni 2016, 10:53:13 AM
I Bergen (Norge) säljer man fortfarande (dyra) kontantbiljetter på alla bussar, biljetter som tar ganska lång tid att slå fram. I gengäld används alla dörrar för påstigning, och den absoluta merparten av alla resenärer har resekort. Många har periodkorten i en app, och behöver således inte ens stämpla något kort. Att fylla en hel buss med resenärer tar sällan mer än någon enstaka minut. Ska tillägga att det är ganska ofta man stöter på biljettkontrollanter på bussarna här.

K
Den sista meningen är ju huvudet på spiken som är ett måste i dessa fall./Ulf

stabby

Enig me Krille jag jobbar också i Bergen men må ju ha tillägget att ingen kan betala med kort på bussen bara kontant eller med reskort.

yngrot

Försäljning ombord tar ju tid märkte det senast i natt när jag körde skulle sälja 4 biljetter och blev 5 min sen !!!  Och vid alla köp ska Pinkod slås in vilket någon skrev att Västtrafik tagit bort det stämmer ju inte .  Men som sagt det borde gå att göra mycket för att snabba upp påstigning  mycket billigare att köpa i förväg  och även mycket mer kontroll ombord
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 19 juni 2016, 11:57:31 AM
Försäljning ombord tar ju tid märkte det senast i natt när jag körde skulle sälja 4 biljetter och blev 5 min sen !!!  Och vid alla köp ska Pinkod slås in vilket någon skrev att Västtrafik tagit bort det stämmer ju inte .  Men som sagt det borde gå att göra mycket för att snabba upp påstigning  mycket billigare att köpa i förväg  och även mycket mer kontroll ombord

Häromdagen åkte jag stadsbuss i Borås och tyckte då att en påstigande resenär blev klar med sitt kontokortsköp väldigt snabbt mot vad man varit van vid. Kan det vara så att man inte behöver slå Pinkod i stadstrafiken?

pegee

Citat från: yngrot skrivet 19 juni 2016, 11:57:31 AM
Försäljning ombord tar ju tid märkte det senast i natt när jag körde skulle sälja 4 biljetter och blev 5 min sen !!!  Och vid alla köp ska Pinkod slås in vilket någon skrev att Västtrafik tagit bort det stämmer ju inte .  Men som sagt det borde gå att göra mycket för att snabba upp påstigning  mycket billigare att köpa i förväg  och även mycket mer kontroll ombord

PIN-koden är borttagen på nästan alla kort. Jag vet inte exakt vilka som fortfarande måste använda kod, men jag tror att det är Electron och utländska kort som fortfarande måste gå den vägen.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.