Ludvika vill ha nolltaxa

Startat av 1896, 21 juli 2015, 10:54:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.bussmagasinet.se/2015/07/ludvika-planerar-for-nolltaxa/

Så sent som 2006 när Swebus tog över busstrafiken i Dalarna, då halverade Ludvika sin stadstrafik pga ekonomiska skäl, och nu talar man alltså om nolltaxa, antingen har kommunen blivit nyrik, eller också är det ett exempel på att politiker inte tänker så långt fram i tiden.

Björn Forslund

Vet inte vilka som styr i Ludvika, men skattehöjningar är poppis i vissa grupperingar.

1896

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juli 2015, 11:59:02 AM
Vet inte vilka som styr i Ludvika, men skattehöjningar är poppis i vissa grupperingar.

Ja, och andra grupperingar lever i egoismens underbara värld.

1896

www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/vill-ha-gratisbussar-i-ludvika

Längst ned i artikeln nämns att det vore bäst om det införs i hela länet. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, politiker talar allt mer om detta, och snart är det garanterat nolltaxa i hela landet.  :)

Walter

Citat från: Kung Vasa skrivet 21 juli 2015, 19:45:17 PM
www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/vill-ha-gratisbussar-i-ludvika

Längst ned i artikeln nämns att det vore bäst om det införs i hela länet. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, politiker talar allt mer om detta, och snart är det garanterat nolltaxa i hela landet.  :)

Nolltaxa i hela landet lär det inte bli. För dyrt och fyller inte syftet i förhållande till nytta/kostnad.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Björn Forslund

Det provades ju i någon stad, men drogs in eftersom det ledde till ordningsproblem på bussarna.

Lars-Håkan_E

Ja i Örebro.

I Västra Götaland har man räknat på skattehöjningarna, för att kompensera bortfallet av biljettintäkterna måste skatten höjas med 94 öre, dessutom anses det troligt att resandet ökar med ca 30% vilket innebär att skatten måste höjas med 100 öre ytterligare.

En skattehöjning på nästan 2 kr lär knappast vara genomförbar, då får man istället skära i något annat.

Björn Forslund

Har man då räknat med att vissa linjer kommer att behöva väktare ombord?
Om resandet med kollektivtrafik ökar på bekostnad av antalet bilresor får det väl ses som positivt både för miljö och framkomlighet.

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juli 2015, 21:00:04 PM
Har man då räknat med att vissa linjer kommer att behöva väktare ombord?
Om resandet med kollektivtrafik ökar på bekostnad av antalet bilresor får det väl ses som positivt både för miljö och framkomlighet.

I huvudsak räknar man med att det är korta resor i tätorten som ökar, där man idag promenerar eller cyklar + att värmestugemodellen tar fart

Ulf Berlin

Avundsjuka?
Undrar varför man kan ha det i Avesta(och Ockelbo)då?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 21 juli 2015, 22:37:24 PM
Avundsjuka?
Undrar varför man kan ha det i Avesta(och Ockelbo)då?/Ulf

Tätortstrafiken i Avesta är väl av mindre omfattning kombinerat med ett fåtal presumtiva kunder i jämförelse med stora tätorter, kompletteringstrafiken "Kuxabussarna" i Ockelbo betjänar ju heller inga stora mängder med möjliga kunder.

Att införa på andra håll är ju enbart en kostnadsfråga, vill man höja skatten så pass mycket och vill man ha de oundvikliga ordningsproblemen?

j-a

Står ju ganska ofta i dalatidningarna om ordningsproblem i och runt resecentrum i Ludvika,då flyttas väl dom problemen till bussarna nu då ???

Ersa

Det är väl bara för någon kunnig att raskt kasta ihop alla olika ökade utgifter (skadegörelse, bråk, förseningar, väktare mm) och tydligt presentera hur mycket mer alla kommuninvånare förväntas börja betala för projektet via skattsedeln varje månad. Om dessa kostnader dessutom börjar närma sig dagens biljettpriser lär många som idag skriker "gratis" även de kanske börja få lite distans.
Idag finansieras i genomsnitt hälften av kostnaden för kollektivtrafiken av skattemedel. Även de som inte bor nära busslinjerna och därför inte kan åka lika ofta betalar lika mycket via skatten som de som åker varje dag. Jag tycker personligen inte alls att det förekommer någon "egoism" i den uppdelningen. Snarare blir det väl mera "egoism" om tätortsinvånarna får mer "gratis" service än de busslösa som bor ute i skogen, trots att alla betalat exakt lika mycket till trafiken?

Dessutom ska turister och invånare som är skrivna i andra kommuner åka gratis, trots att de inte tillför något till kommunkassan? Nej, då tror jag mera på Tallinns modell där man behåller biljettmaskiner och busskort, men ger kraftiga taxerabatter (neråt nollnivå?) på busskort till de som bor och skattar i kommunen. Resten får betala vanlig taxa. Då behåller man dessutom den viktiga resestatistiken.

Patrik

Och i Kiruna kommun åker alla som är skrivna i kommunen "gratis" (100kr per år) medan turister och andra betalar fullt pris.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

1896

Det kanske är intressant i sammanhanget att landstinget i Dalarna nyss har klubbat ett sparpaket på 350 miljoner, och det är sagt att man ska ta ställning till ytterligare besparingar på 300 miljoner till hösten. Så lite motsägelsefullt är det.