GDG 2181, 2777

Startat av 1896, 06 juli 2015, 22:23:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Det syns ju ingen bakdörr på Vänstersidan på "3301" heller, så då lär det väl knappast vara en 29xx vagn ?  ???

j-a

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 juli 2015, 19:09:52 PM
Det syns ju ingen bakdörr på Vänstersidan på "3301" heller, så då lär det väl knappast vara en 29xx vagn ?  ???
Minns inte hur det var med 2988,2989 men 2990,91 har jag för mig hade dörr på vänstersidan,dom var ju expressbussar och dom andra två mer beställningsbussar,sen fanns det några vanhooler som var byggda för Swebus i 30-31xx serien också som såg ungefär lika ut,men där är jag inte lika säker hur dom såg ut ;)

S Svensson

#17
Jag har en känsla av att det rör sig om fd SJ fordon. Dvs kan ha levererats till något av bolagen som kallades Swebus.
Fönsterdelningen är troligen svår att se men nog verkar fönsterstorleken vara SJ:s (Swebus) delning. Sedan kan man fråga sig om någon av fordonen är fd Uddevalla Lysekilsexpresser.
GDG hade som "expresser" 2575-2577,2775-2777 ,2883-2886,2988-2991 samt 2486&2487. Flera av dessa bussar slutade sina dagar i Swebus expressfärg men slopades ganska fort. Några av senare van Hool lev efter aug 1989 hade 2.50 m breda karosser.
Vilka bussar av ovan kan vi utesluta ?? Hur är det med 3376-3379?De fick troligen Swebus färg. Känner igen kylarmaskeringen som kan vara olika för olika årgångar vHool.

j-a

Citat från: S Svensson skrivet 08 juli 2015, 21:52:24 PM
Jag har en känsla av att det rör sig om fd SJ fordon. Dvs kan ha levererats till något av bolagen som kallades Swebus.
Fönsterdelningen är troligen svår att se men nog verkar fönsterstorleken vara SJ:s (Swebus) delning. Sedan kan man fråga sig om någon av fordonen är fd Uddevalla Lysekilsexpresser.
GDG hade som "expresser" 2575-2577,2775-2777 ,2883-2886,2988-2991 samt 2486&2487. Flera av dessa bussar slutade sina dagar i Swebus expressfärg men slopades ganska fort. Några av senare van Hool lev efter aug 1989 hade 2.50 m breda karosser.
Vilka bussar av ovan kan vi utesluta ?? Hur är det med 3376-3379?De fick troligen Swebus färg. Känner igen kylarmaskeringen som kan vara olika för olika årgångar vHool.
2485 och 2486 menar du,som ursprungligen levererades för linjetrafiken i dalarna 2485 linje 58 Borlänge-Mora, 2486 linje 57 Borlänge- Sälen-Rörbäcksnäs,båda dessa hade inga fällbara stolar men toa

S Svensson

Citat från: j-a skrivet 08 juli 2015, 22:56:42 PM
2485 och 2486 menar du,som ursprungligen levererades för linjetrafiken i dalarna 2485 linje 58 Borlänge-Mora, 2486 linje 57 Borlänge- Sälen-Rörbäcksnäs,båda dessa hade inga fällbara stolar men toa
Joda det stämmer. Jag såg någon av dem när de kom till Göteborg som expressförstärkning.

Men Du som har foto på van Hooler. Det kan vara svårt att se skillnad på en buss som är i princip lika men som har olika bredd.

1896

Citat från: j-a skrivet 08 juli 2015, 19:48:33 PM
Minns inte hur det var med 2988,2989 men 2990,91 har jag för mig hade dörr på vänstersidan,dom var ju expressbussar och dom andra två mer beställningsbussar,sen fanns det några vanhooler som var byggda för Swebus i 30-31xx serien också som såg ungefär lika ut,men där är jag inte lika säker hur dom såg ut ;)

Du har händelsevis inte bild på 2989/0535 ?  ???  Är tämligen säker på att den hade dörren på vänstersidan, jag såg ju denna mer eller mindre dagligen under de 10 år den var stationerad i Borlänge.

S Svensson

Citat från: Kung Vasa skrivet 10 juli 2015, 19:25:21 PM
Du har händelsevis inte bild på 2989/0535 ?  ???  Är tämligen säker på att den hade dörren på vänstersidan, jag såg ju denna mer eller mindre dagligen under de 10 år den var stationerad i Borlänge.

Troligen hade alla fyra bussarna dörr på vänstra sidan. 2988 och 2989 hade dörrfack (dvs lucka) för hyllan ovan passagerarutrymmet. Dessa båda användes till beställningskörning till viss del. Dessa fyra kördes också på gul express några veckor tills 1027-1033 kom i trafik. Gul express började gå vardag efter trettondagen 1990. 2989/0534 tjänstgjorde troligen hela tiden i Borlänge medan 2988 gick från början i Vänersborg och sedan hösten 1990 i Kungsbacka som linjevagn.
2990 och 2991 saknade alltså lucka för hatthyllsfacken men jag tyckte nog de var lika. 2989 från Borlänge såg jag väldigt litet men de tre andra sågs flera gånger i veckan. 2990 och 2991 användes i viss mån till beställning men i huvudsak till expresslinjetrafik. Den ena gick kvar i ordinarie expressomloppen. Detta anses vara placerade i Karlstad senare men tidigare i Göteborg. Jag anser nog att det inte var någon skillnad. Sedan så fanns det ett speciellt omlopp i Göteborg som gick på Dalarna med Dalatrafiks biljettmaskin. 2991,2464 och 2887 användes med fast monterad biljettmaskin. Senare kundeäven en buss från Erlandssons användas. Resterande expressomlopp gick i Dalarna men använde en lös maskin som flyttades om.
Tack om någon tar fram foton på 2988-2991. Vänstra dörren finns även på några andra van Hooler hos några andra bussägare. Bla Jumbolans van Hooler använde sådana dörrar. Sn 

j-a

Citat från: S Svensson skrivet 10 juli 2015, 20:51:30 PM
Troligen hade alla fyra bussarna dörr på vänstra sidan. 2988 och 2989 hade dörrfack (dvs lucka) för hyllan ovan passagerarutrymmet. Dessa båda användes till beställningskörning till viss del. Dessa fyra kördes också på gul express några veckor tills 1027-1033 kom i trafik. Gul express började gå vardag efter trettondagen 1990. 2989/0534 tjänstgjorde troligen hela tiden i Borlänge medan 2988 gick från början i Vänersborg och sedan hösten 1990 i Kungsbacka som linjevagn.
2990 och 2991 saknade alltså lucka för hatthyllsfacken men jag tyckte nog de var lika. 2989 från Borlänge såg jag väldigt litet men de tre andra sågs flera gånger i veckan. 2990 och 2991 användes i viss mån till beställning men i huvudsak till expresslinjetrafik. Den ena gick kvar i ordinarie expressomloppen. Detta anses vara placerade i Karlstad senare men tidigare i Göteborg. Jag anser nog att det inte var någon skillnad. Sedan så fanns det ett speciellt omlopp i Göteborg som gick på Dalarna med Dalatrafiks biljettmaskin. 2991,2464 och 2887 användes med fast monterad biljettmaskin. Senare kundeäven en buss från Erlandssons användas. Resterande expressomlopp gick i Dalarna men använde en lös maskin som flyttades om.
Tack om någon tar fram foton på 2988-2991. Vänstra dörren finns även på några andra van Hooler hos några andra bussägare. Bla Jumbolans van Hooler använde sådana dörrar. Sn
En liten rättelse bara ;)De som gick på Sälenlinjen var från början när Erlandssons i Malung körde  2990(0538),2991(0539) och 2888(0496) som reserv.När Neoplanen 3464 kom flyttades 0538 till Karlstad och fick Länspendel lack,den ersattes och flyttades efter ett par år på den linjen med 3628,de sista åren Sälenlinjen gick rullade 3303,3376,3377,2607 på den linjen alla dessa hade dalatrafik maskin monterad. Angående 2988,89 så har jag för mig dom hade guidestol och kylskåp till skillnad från 2990,91  :) :)

S Svensson

Citat från: j-a skrivet 10 juli 2015, 22:43:07 PM
En liten rättelse bara ;)De som gick på Sälenlinjen var från början när Erlandssons i Malung körde  2990(0538),2991(0539) och 2888(0496) som reserv.När Neoplanen 3464 kom flyttades 0538 till Karlstad och fick Länspendel lack,den ersattes och flyttades efter ett par år på den linjen med 3628,de sista åren Sälenlinjen gick rullade 3303,3376,3377,2607 på den linjen alla dessa hade dalatrafik maskin monterad. Angående 2988,89 så har jag för mig dom hade guidestol och kylskåp till skillnad från 2990,91  :) :)
Tack!
Skall bara nämna att jag just nu inte kommer ihåg var kylskåpen stod. Vad gäller guidestolar kommer jag inte ihåg någon sådan specifikt för 2988. Däremot åkte jag en hel del med den då den passade tidsmässigt mig att åka "Röd express" en bit. Jag får nog ändå i sammanhanget nämna att guidestolar oftast fanns i bussar som användes på linjetjänst.Därav att jag inte kommer ihåg speciellt de fyra GDG bussarna. Men jag vill nog ända kalla dem "de sista" även om 2992/0536 och 2993/0537 troligen kom senare. Jag kommer  i håg när dessa kom i trafik. 0536 gick kvar i Alingsås medan 0537 sattes in i vit färg (först blek grundfärg och sedan ommålad i vit klarlack) i egen tur på grön express. Detta kan ha varit då 3809 kom. Kan det tidsmässigt vara 1994 på sommaren då 3809 kom. 2988 vill jag minnas även gått i Töreboda men en kort tid.Om 2988 någon gång funnits i Allingsås vet jag inte. Alingsås knoppades av ganska snabbt från Vänersborg och en första period tillhörde Alingsås Borås. Inklusive alltså linjetrafiken med dåvarande GL inklusive både Sollebrunn och Floda. Men detta var ett sidospår.
Tillägg: Enligt uppgift hade GDG beställt fyra van Hool alltså även 2994 och 2995. Dessa "överläts" till Buss i Väst och de bussar som sedan kom till Swebus året efter kom att kallas Swebus(SJ) 3200&3203. Men detta hade jag nämnt tidigare.

j-a

Citat från: j-a skrivet 10 juli 2015, 22:43:07 PM
En liten rättelse bara ;)De som gick på Sälenlinjen var från början när Erlandssons i Malung körde  2990(0538),2991(0539) och 2888(0496) som reserv.När Neoplanen 3464 kom flyttades 0538 till Karlstad och fick Länspendel lack,den ersattes och flyttades efter ett par år på den linjen med 3628,de sista åren Sälenlinjen gick rullade 3303,3376,3377,2607 på den linjen alla dessa hade dalatrafik maskin monterad. Angående 2988,89 så har jag för mig dom hade guidestol och kylskåp till skillnad från 2990,91  :) :)
2988,89 var lika byggda som 288x vagnarna fast med ac

1896

Detta lär väl vara en 29xx vagn:

www.fotobus.msk.ru/photo/201001/

www.fotobus.msk.ru/photo/1014719/

Fast det syns ingen dörr på vänstersidan.

j-a

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2015, 07:59:45 AM
Detta lär väl vara en 29xx vagn:

www.fotobus.msk.ru/photo/201001/

www.fotobus.msk.ru/photo/1014719/

Fast det syns ingen dörr på vänstersidan.
Inte helt otroligt,gissar på 2990 (0538) :)

P-J.E

Kort nr 1001659 den röda bussen med Reg Nr A076MH-42
det är Diligens trafikens 7821 som har varit placerat i Robertsfors
den bussen hade jag i flera år har flera kort på denna.
P-J.Ekman

1896

Citat från: j-a skrivet 08 juli 2015, 18:19:14 PM
Jadu,den första är ju ingen 277x vagn i alla fall,möjligen en 257x vagn,men det lite lustiga är att sista siffrorna i det lite konstiga "chassinummret" är karossnummret på GDG 2486. Men enligt SBH så skulle den ha blivit skrotad,men man vet ju aldrig ;) på bilden som är tagen på den andra bakifrån så syns heller ingen baktoa som dom som GDG hade

Har dubbelkollat med bilregistret, och det finns ett skrotintyg på 2486 från Hölö, så uppgiften i SBH bör stämma.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 augusti 2015, 14:49:32 PM
Har dubbelkollat med bilregistret, och det finns ett skrotintyg på 2486 från Hölö, så uppgiften i SBH bör stämma.

Vilket år ska den ha skrotats?

Det förekommer att mängder med bussar som rätteligen exporterats men inte kunnat avregistrerats senare rapporterats skrotade.