Jensen buss Borlänge

Startat av 1896, 19 april 2015, 17:28:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

I mitten på -90 talet fanns en föregångare till dagens "Handelsbuss", en kortvarig linje som gick mellan Borlänge centrum och Kupolen, jag har bestämt för mig att det var Jensen i Malung som körde denna. Bussen i fråga var garagerad vid OKQ8 Masergatan i Borlänge, och jag vill minnas att den var Grön som att den tidigare hade gått i Sörmland. Jag undrar om någon vet vad det var för buss som nyttjades ? I mitt minne var det en Volvo Ajokki eller VBK, eller något liknande, hittar dock inget på SBH som känns rätt, där finns dock en Scania Kutter av årgång -81, KUD084, tyvärr så finns inga inköps datum för ägarna på denna buss, och denna tycks aldrig ha gått i Sörmland. Någon som har koll på detta ?  ???

1896

Ingen som har något förslag på vilken buss det kan tänkas röra sig om ?  ???

Jag vill minnas att linjen hade sin Centrum hållplats i närheten av Borlänge Tidnings redaktion, linjen trafikerade alltså inte Stationsgatan som dagens Handelsbuss gör, utan en parallellgata, nu minns jag inte vad den heter, Målaregatan ? Troligen ville man locka resande med en riktigt central hållplats. Vore oerhört intressant om vi kan klura ut vilken buss det var.  :)

1896

Jag har nu pratat med Jensen själv och dimmorna har skingrats något, men jag hittar fortfarande inte bussen på SBH. Jensen berättade att de körde bussen i någon månad, men de ägde aldrig bussen, vilken han minns vara en Grön Scania. Linjen var ett samarbete mellan Peter Löfstrands Silja Butiken och Borlänge Köpmannaförening, detta förklarar hållplats läget vid Borlänge tidning, eftersom Silja Butiken också låg i närheten. Peter Löfstrand som alltså är son till GDG:s Disponent Rune Löfstrand. Silja Butiken i sig var väl någon skapelse i samband med Silja lines båtbussar ? (Berätta mer den som vet.) Bussen måste alltså ha ägts av Silja Butiken eller av Borlänges köpmän, i något namn. Ska också säga det att det var fria resor som gällde på busslinjen, men linjen var alltså extremt kortvarig.