Varför är inte länshuvudmännen mer vakna

Startat av Jan, 07 juni 2007, 21:02:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Fick reda på idag at det betalas ut löner lite själv som ägaren tycker. Är det inte i LHM intresse att vinnande bolag betalar ut den lön som är enligt kollektivavtalet. Jobbar man 5 timmar ska man ha beatlt för fem inte 2 eller 4 UTAN 5. Vi har bolag i södra Sverige som betalar lite som man själv vill. Vad ska föraren säga han/hon står utan försörjning om denne vägrar
I branschen 37 år

Jo

CitatÄr det inte i LHM intresse att vinnande bolag betalar ut den lön som är enligt kollektivavtalet.
Nej för då skulle det bli mycket dyrare. Dessutom gäller väl bara kollektivavtalet företag som skrivit på detta.

CitatJobbar man 5 timmar ska man ha beatlt för fem inte 2 eller 4 UTAN 5.
Antar att du tänker på de förare som har en annan ordinarie anställning eller tex. studerar. Personligen tycker jag det är OK så länge man får den betalning man har kommit överens om för utfört arbete. Kan ju också var så att man får betalt för 7 timmar för 5 timmars jobb och det är ju inte helt fel.

Att sedan vissa ordenarie förare ser det som ett hot kan jag delvis förstå dock skulle förmodligen heltidsförarnas tjänster bli mycket sämre i de fall man inte fick ta in timanställda/vikareier för att köra någon tur på morgon/eftermiddag eller en abonnering där stort uppehåll ingår.

psy

Lars Ödlund:

Jag insåg också risken att bli påhoppad, dessutom kände jag att jag gled ifrån ämnet som trådskaparen tänkt sig, därför raderade jag mitt inlägg, hoppades att ingen hunnit läsa det.


Men jag är inne på exakt samma spår som du. Det skiljer sig ordentligt mellan olika chaufförer, både i skiklighet och ambition. Det borde rimligtvis kunna avspegla sig i lönekuvertet.

Clabbe

De som kör upphandlad trafik har ju dessutom olika avtal beroende när avtalen skrevs, t ex med min tre timmar per körperiod
(för nyare avtal).
/C

Jan

Hos oss i Skåne har Swebus, Thygessons, Isaksson/Karlsson, Arriva, Lysekils samt BK Buss tagit hem trafik med det nya BBA avtalet.
I branschen 37 år

Clabbe

Sedan kan det snurra till det ...... Transport eller Kommunal ..............
Till viss del lika men ändå inte ..........

/Claes

Jo

CitatPs! Jovisst finns det bussförare som är organiserade i musikerförbundet, det finns tom bussägare som har kollektivavtal med

Ja någon måste ju köra orkesterbussarna också! ::)

Clabbe

På jobbet är det två som är med i Handels så lägg till det, de har distribuerat läsk innan busskörandet.

/C