Swebus 2769

Startat av 1896, 19 februari 2015, 15:04:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Vart var denna stationerad ?  ???

www.fotobus.msk.ru/photo/950316/

Sven W

Hej

Jag har inte exakt svar men jag har en ledtråd.

!992-05-29 gick den märkt Swebus Express på linje 844 Örebro-Norrköping.

Hälsningar
Sven

Lars-Håkan_E

Som ny var den väl i Ånge/Sveg och hamnade sedan i Värmland när Swebus tappade trafiken i Norrland.

Systern 2768 har jag haft "förmånen" att ha i Bräcke en kort tid och den var ett rejält nedköp jmf med jämnåriga van Hool från Jämtlandsbuss (Jb 288)

Christian Ljunggren

2769 levererades till Järpen, men var där endast en kort tid.
Den gick inte in i garaget där och genom en rockad med Hälsingland, så togs 2670 upp till Järpen.
2769 flyttades då till Sveg, som sände sin 2770 till Hälsingland, Bollnäs/Ljusdal.
2770 återkom dock till Sveg sommaren 1989, efter att SJ hade förlorat trafiken i Bollnäs/Ljusdal/Edsbyn.
SJ förlorade även trafiken i Järpen i juni 1989 och 2670 flyttades då till Söderhamn/Hudiksvall.
2769 o 2770 gick därefter i en ny godstur Funäsdalen-Åsarna-Östersund. De användes växelvis i omlopp med linjen
Funäsdalen-Sveg. En övernattade i Sveg och en i Åsarna.
Godsmängderna ökade dock, så att godsutrymmet blev för litet och de sattes in på de övriga linjerna i dåvarande
Svegs BTO.
2307, 2308, 2309 och även 2626 (efter ett tag) ersatte dem och då lades de genomgående fordonsomloppen
Ljusdal-Sveg-Funäsdalen-Åsarna-Östersund o åter. Två åt gången gick per dag i omloppet.
Övernattning i Sveg o Åsarna.
Växelvis gick de även på andra linjer.

2767 o 2768 levererades till Ånge för postkörning, men den upphörde efter några år och då flyttades 2767 till Karlstad
i utbyte mot fortfarande GDG märkta 1893, senare omnumrerad till Swebus 0477.
2768 flyttades till Sveg och var kvar där till juni 1991, då Swebus förlorade trafiken där.
Den flyttades då  till Östersund (där fd Diligensen just hade kommit in i Swebus). Den användes ju som Lars redan nämnt bl a på Bräcke-linjen, men även till Strömsund. Omplacerades senare till Hudiksvall.

2769 o 2770 flyttades efter juni 1991, då trafiken i Svegs BTO upphörde, till Karlstad.
Där blev 2769 Swebus Express och 2770 Värmlandslackad, något som även 2767 hade blivit.
2768 blev även den Swebuslackad.

Detta var ju en del, men det avspeglar tiden till de flyttades från Svegs resp Ånges Busstrafikområden.
En tid som jag själv har upplevt en hel del av.
Avslutningsvis kan väl sägas att 2768 var den slöaste jämfört med 2769 o 2770.
2767 kan jag inte uttala mig om, då jag aldrig har kört den.

Med vänlig hälsning

Christian

Lars-Håkan_E

Vi blev ju tacksamt av med 2768 efter att man använt den som murbräcka för att förstora infarten till tvätthallen :-) en kall vinterdag.
Efter reparation hamnade den i Strömsund till vissas fasa och vi fick den riktigt trevliga 2424, allt detta i väntan på att de nya 3311-13 skulle levereras.

Bussmicke

Tack för klassiska busshistorier som jag länge har saknat här.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Ja, verkligen tack Christian för ett utförligt svar.  :)

Christian Ljunggren

Tackar!  Alltid trevligt om man kan glädja någon/några.

Med vänlig hälsning

Christian

bussfan

Det fanns ju en buss med inventarienr3334 tror jag att det var och kördes mellan Karlstad och Örebro

Lars-Håkan_E

Citat från: bussfan skrivet 21 februari 2015, 08:13:05 AM
Det fanns ju en buss med inventarienr3334 tror jag att det var och kördes mellan Karlstad och Örebro

3334 var en ledbuss och vad har det överhuvudtaget med denna tråd att göra??

bussfan

Jag trodde att det var det inven nr

Lars-Håkan_E

Citat från: bussfan skrivet 21 februari 2015, 11:22:08 AM
Jag trodde att det var det inven nr

Oavsett så gällde denna tråd en buss 2769 från Jämtland och inget annat :-)