"Buss nära störta ner till tunnelbanan"

Startat av buskörare, 31 augusti 2014, 14:07:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

http://www.expressen.se/nyheter/buss-nara-att-storta-ner-till-tunnelbanan/

Kanske inte riktigt rätt eftersom nedgången varken är ett väntrum eller går ner till tunnelbanan. Men i alla fall. Har ingen info om hur det gick för föraren än.
Så här ser bussen ut efter smällen.



7727, en buss som få av oss kommer sakna om den inte fixas  :P

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

P.Ek

Varför hade inte 7727 diodskylt liksom resten av de fd Nederlänningarna?

robbanswe

Nu snackar vi plåtjobb!!!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

virtual1

Citat från: P.Ek skrivet 31 augusti 2014, 19:36:37 PM
Varför hade inte 7727 diodskylt liksom resten av de fd Nederlänningarna?

Skumt, har en bild på den från i mars, då hade den diodskylt!

buskörare

Citat från: virtual1 skrivet 31 augusti 2014, 23:56:03 PM
Skumt, har en bild på den från i mars, då hade den diodskylt!

Många av holländarna har ju haft skyltproblem, dom skyltar inte alls t.ex. Kanske var nått fel och dom bytte hela alltet?

buskörare

Citat från: robbanswe skrivet 31 augusti 2014, 23:26:09 PM
Nu snackar vi plåtjobb!!!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Känns (utan nån som helst kunskap) som att det blir för mycket att göra på den. Med tanke på hur taket och allt sånt ser ut. Det är ju inga ungdomar heller, dessa holländare.

homer

Citat från: robbanswe skrivet 31 augusti 2014, 23:26:09 PM
Nu snackar vi plåtjobb!!!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Du menar plastjobb ::)

för övrigt lär de väl ta hårt på arrivas ekonomi, hur som den lagas eller inte

buskörare

Citat från: homer skrivet 01 september 2014, 11:37:37 AM
Du menar plastjobb ::)

för övrigt lär de väl ta hårt på arrivas ekonomi, hur som den lagas eller inte

Vi får väl hoppas att taxiföraren anses vållande, så försäkringsbolaget täcker.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 01 september 2014, 12:20:09 PM
Vi får väl hoppas att taxiföraren anses vållande, så försäkringsbolaget täcker.

Ja, för att ha något mer än trafikförsäkring på SL-bussar verkar det ju inte gå att ha. Tyvärr.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 01 september 2014, 15:13:42 PM
Ja, för att ha något mer än trafikförsäkring på SL-bussar verkar det ju inte gå att ha. Tyvärr.

Visst går det. Men för ett bussbolag med omfattande verksamhet så lönar det sig inte att teckna vagnskadeförsäkring. En försäkring är ju en riskfördelning så att om 100 företag har 200 bussar så blir det inte så ekonomiskt kännbart för ett enskilt företag skulle bli drabbat av en olycka. Är det däremot ett enda företag som har 200 bussar så jämnar det hela så att säga ut sig. Det blir dyrt om något händer men de spar å andra sidan in en rejäl slant på att inte behöva betala försäkringspremier.

Jag antar att Arriva räknat fram vilket som är mest förmånligt för dem. Och rimligen kalkylerat med att det kommer att uppstå vagnskador.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 01 september 2014, 15:13:42 PM
Ja, för att ha något mer än trafikförsäkring på SL-bussar verkar det ju inte gå att ha. Tyvärr.

Många försäkringsbolag som inte vill ha bussbolag som kunder heller. Dom är för dyra.

Antingen säger dom nej eller sätter väldigt höga självrisker. :(

Skickat från min D5503 via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Ax skrivet 01 september 2014, 19:07:25 PM
Många försäkringsbolag som inte vill ha bussbolag som kunder heller. Dom är för dyra.

Antingen säger dom nej eller sätter väldigt höga självrisker. :(

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Det finns ju trots allt flera stora åkare med flera hundratals bussar som har ett bättre skydd än bara trafik, det beror ju lite på vad man har för skadestatistik också när premien ska sättas men självrisker på 40-80 tkr för vagnskada lär vara ganska normalt

Jo

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 19:13:37 PM
Det finns ju trots allt flera stora åkare med flera hundratals bussar som har ett bättre skydd än bara trafik, det beror ju lite på vad man har för skadestatistik också när premien ska sättas men självrisker på 40-80 tkr för vagnskada lär vara ganska normalt

Att ha låga självrisker innebär ju administrativt merarbete för både åkare och försäkringsbolaget(vilket även detta i slutändan hamnar på åkarens försäkringskostnad) jämfört med att laga skadan i den egna verkstaden.

Fördelen med att ha försäkringen är ju att man förhoppningsvis får en bättre dokumentation av skadorna. Annars finns ju annars en viss risk att man inte redovisar skadekostnaden korrekt och att man inte skiljer på underhållet och skadereparationer.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 september 2014, 19:13:37 PM
Det finns ju trots allt flera stora åkare med flera hundratals bussar som har ett bättre skydd än bara trafik, det beror ju lite på vad man har för skadestatistik också när premien ska sättas men självrisker på 40-80 tkr för vagnskada lär vara ganska normalt

Visst finns det många större företag med bra försäkrade fordon. Helt klart. Men just innanför Stockholms län faller statistiken snabbt, i varje fall när det gäller linjevagnar i rött och blått. Kanske beror det på en alltför hög skadestatistik inom detta län?