Huvudmeny

Blekinge Kustbana

Startat av Peter Öden, 06 juni 2007, 20:38:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

När nu snart eltågstrafiken på BKB startar, vad kommer att ske med de bussar från Bergkvarabuss
som skött trafiken under tiden banan byggts om ? Kommer bolaget att behålla dem för annan
verksamhet ? Kommer bussarna succesivct fasas ut ? Någon som vet mer kanske ?

Mvh Peter Ö

bjalle

under sommaren kommer minst varannan tågavgång ersättas med buss
Sen till hösten kommer det gå bussar som förstärkning till tågen också
Sen kommer de utfasade bussarna antagligen att övergå som kustbussar för att ersätta de små setror som körs med där idag

Sundås

Det har väl varit på tal om att setrorna är för små, eller missminner jag mig?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

bjalle

nope det gör du inte...därför jag har för mig Travegona ska ersätta

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 06 juni 2007, 23:38:27 PM
nope det gör du inte...därför jag har för mig Travegona ska ersätta


Vad händer då med Setrorna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Sundås

#5
Bra fråga. Antagligen hittar de väl något nytt användningsområde för dem. De lär ju ha ett par år kvar innan pension..

Personligen tycker jag att de är ursnygga, dessutom passar den lackeringen de har nu perfekt till bussmodellen.. Men vad gör det, om de är för små.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Jan

Det är väl inte Setra utan MB Travego som kör merparten av trafiken. Själv tycker jag att det ska bli skönt att slippa se dom då merparten av dessa förare inte har vett att hälsa på sina kollegor. Ser dem dagligen i Kristanstad
I branschen 37 år

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juni 2007, 22:02:43 PM

Körde man en Wasadesignad turistbuss söderut på E4:an hälsade inte Swebus Express förarna, kom man däremot med en Nymansbuss vinkades det glatt osv.

//Lars

Och det var ju ändå samma bolag då?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juni 2007, 22:12:52 PM
Oh ja!

Och man hälsade normalt inte "över" varumärkesgränserna på samma ort heller, då var det någon "ny" eller extraförare som inte följde "reglerna" om det hälsades.

//Lars

Så två förare från Älvsjö depån hälsade inte om den ena körde en Wasabuss och en annan en som det stod Nymans på?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Christian Ljunggren

Hej!

Fenomenet finns även i Jämtland numera.
Vissa chaffisar från Stadsbussarna hälsar inte på KR-förarna från "landet".
Vissa från olika Centrala Buss medlemsföretag hälsar inte på KR-förare.
Kör man skidbuss i Västjämtland hälsar inte alla som kör beställning t ex.

Mvh

Christian


Staffan Sävenfjord

På SL:s linje 810 mellan Skanstull och Jordbro körde Wasatrafik, Stockholms Turistbussar och Sirius Resor. Förarna på dessa hälsade förstås ömsesidigt sinsemellan medan det var mycket sällan som hälsnngar utbyttes med SL-förarna.
Dock fanns ett undantag: en SL-förare som alltid när han mötte en 810-a stack ut huvudet genom "sidorutan" och skrek "Hej, j***a svartåkare!". Det gick så långt att jag fick hjälpa en förare att anmäla honom genom att vittna och dessutom notera vagns- och linjenummer. Han övergick från den stunden till att hälsa genom att försöka köra så nära 810-a som möjligt. En och annan backspegel lär ha gått åt på grund av denna underliga form av hälsningsprocedur.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)