Åre/Västerbotten

Startat av 1896, 27 mars 2014, 17:10:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Någon som vet något om dessa upphandlingar som skulle vara klara i Mars ?

Åre 17 fordon och Västerbotten 20 fordon.  ???

grabben007

CentralaBuss får fortsatt förtoende på Åre.

Citat från: Kung Vasa skrivet 27 mars 2014, 17:10:29 PM
Någon som vet något om dessa upphandlingar som skulle vara klara i Mars ?

Åre 17 fordon och Västerbotten 20 fordon.  ???

Lars-Håkan_E

Citat från: grabben007 skrivet 01 april 2014, 08:52:40 AM
CentralaBuss får fortsatt förtoende på Åre.

Och det fanns inga andra anbud

grabben007


Ersa

Kan man gissa att det blivit för dyrt för KR att nyetablera sig på alla smådepåer runtom i kommunen?
Antar att det nu blir den nya länslacken även på Årebussarna, och att de röda ränderna nu fasas ut?

Senast upphandlades ju Åre samtidigt som Ragunda, som KR vann. Då borde väl det även vara dags att upphandla Ragunda inom några få år, och i samband med detta även fasa ut de orangea ränderna?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 01 april 2014, 12:18:31 PM
Kan man gissa att det blivit för dyrt för KR att nyetablera sig på alla smådepåer runtom i kommunen?
Antar att det nu blir den nya länslacken även på Årebussarna, och att de röda ränderna nu fasas ut?

Senast upphandlades ju Åre samtidigt som Ragunda, som KR vann. Då borde väl det även vara dags att upphandla Ragunda inom några få år, och i samband med detta även fasa ut de orangea ränderna?

Det är väl så som det sägs att de flesta anser att priserna i Jämtland alltid pressas i botten vilket leder till att det inte går att göra seriösa lönsamma affärer där om man inte redan har verksamhet.

Detta kommer nog att avspegla sig i kommande Ragundakontrakt också.

Magnus

Vad körs det med för bussar där nu?


Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 15 april 2014, 17:05:25 PM
www.svenskkollektivtrafik.se/Nyheter1/2014/April/Bekymmersamt-med-bara-ett-anbud-i-Areupphandling-/

Vad skulle vara alternativet?
CB:s medlemsföretag har en väl inarbetad verksamhet i kommunen, och de enda någorlunda tänkbara alternativen till konkurrens skulle möjligtvis kunna komma från länets enda andra operatör KR Trafik, eller något mera långsökt KR:s f.d. delägare Nettbuss som är stor i de bägge västliga "grannlänen", Nord- och Syd-Trøndelag.
Varken de fyra stora utlandsägda Nobina, Arriva, Veolia och Keolis, eller privatägda Bergkvarabuss lär kunna starta upp ny verksamhet i inlandet till ett pris som matchar de inhemska företagarna.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 15 april 2014, 21:13:30 PM
Vad skulle vara alternativet?
CB:s medlemsföretag har en väl inarbetad verksamhet i kommunen, och de enda någorlunda tänkbara alternativen till konkurrens skulle möjligtvis kunna komma från länets enda andra operatör KR Trafik, eller något mera långsökt KR:s f.d. delägare Nettbuss som är stor i de bägge västliga "grannlänen", Nord- och Syd-Trøndelag.
Varken de fyra stora utlandsägda Nobina, Arriva, Veolia och Keolis, eller privatägda Bergkvarabuss lär kunna starta upp ny verksamhet i inlandet till ett pris som matchar de inhemska företagarna.

Det går inte att göra några lönsamma affärer i länet eftersom två företag sedan länge har pressat priserna i botten, nu när en operatör blir ensam så kan man efterhand pressa upp priserna i brist på konkurrens. Jag blir inte förvånad om Centrala kommer att plocka åt sig Ragunda nästa gång.

Ersa

Hur lång tid är det kvar på dagens Ragundaavtal, och när kan man tänka sig nästa upphandling?

1896

Citat från: Ersa skrivet 15 april 2014, 21:34:08 PM
Hur lång tid är det kvar på dagens Ragundaavtal, och när kan man tänka sig nästa upphandling?

Enligt Svenskkollektivtrafiks hemsida kommer tilldelningsbeslutet för Ragunda i December -14, gällande 10 fordon, med trafikstart i December -15.

I övrigt kanske man skulle prova med att upphandla hela länet samtidigt för att om möjligt få fler intressenter ?  ???

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 april 2014, 16:41:33 PM
I övrigt kanske man skulle prova med att upphandla hela länet samtidigt för att om möjligt få fler intressenter ?  ???

Det gjorde man ju nästan i förra omgången. Härjedalen, Berg, Krokom, Strömsund och Bräcke kommuner samtidigt. Det måste väl nästan vara nytt jämtländskt rekord i upphandling av flera trafikområden samtidigt?
Jag tror inte att det gjorde alltför mycket att påverka antalet intressenter att de tre blåa långlinjerna, Åre kommun och Ragunda kommun inte var med i den stora upphandlingen.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 april 2014, 21:22:29 PM
Det går inte att göra några lönsamma affärer i länet eftersom två företag sedan länge har pressat priserna i botten, nu när en operatör blir ensam så kan man efterhand pressa upp priserna i brist på konkurrens. Jag blir inte förvånad om Centrala kommer att plocka åt sig Ragunda nästa gång.

Men det är väl inte helt fel att priserna nu kan höjas från prispressarnivå till en mera "normal nivå"? Om Centrala Buss vinner tillbaka Ragunda vid nästa upphandling kan man ju även undra om de dessutom vill ta över 40, 45 och 63 nästa gång de ska upphandlas.

GDG

Om det finns bara en anbudsgivare, kan man ju sluta med upphandling, då blir det bara en förhandling, det måste väl passa perfekt för de som propagerar för ett stopp på sådana dumheter.