Bussolycka i Göteborg

Startat av 1896, 11 juli 2013, 19:24:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Bussföraren fastklämd, fick klippas loss, men är utom fara:

www.aftonbladet.se/nyheter/article17117743.ab

Calle

#1
Ser ut att vara en av Keolis CNG-boggier om nu olyckan inträffade i trafikområde Angered.

Men, hur sjutton kan man köra rakt in i ett fundament? Möjligen om bromsarna inte fungerar, men...? Det var väl bara å hoppas att föraren bar bälte.

Ted Selander


Johan B

Citat från: Calle skrivet 11 juli 2013, 20:04:22 PM
Ser ut att vara en av Keolis CNG-boggier om nu olyckan inträffade i trafikområde Angered.

Men, hur sjutton kan man köra rakt in ett fundament? Möjligen om bromsarna inte fungerar, men...? Det var väl bara å hoppas att föraren bar bälte.

Ja det kan kanske verka lite slarvigt att pricka fundamentet men några troliga orsaker är plötslig sjukdom, somnat vid ratten, fordonsfel etc. Hörde att man fick klippa loss föraren, hoppas han/hon och alla andra inblandade klarar sig utan men.

Calle

#4
Citat från: Johan B skrivet 11 juli 2013, 20:16:01 PM
Ja det kan kanske verka lite slarvigt att pricka fundamentet men några troliga orsaker är plötslig sjukdom, somnat vid ratten, fordonsfel etc. Hörde att man fick klippa loss föraren, hoppas han/hon och alla andra inblandade klarar sig utan men.

Tolkade det som att föraren klarade sig väl, och hoppas även att passgerarna klarar sig utan bestående skador. Det där med bälte är intressant, för det ytterst få förare som verkligen använder. Vid en sådan här olycka har säkert bältet hindrat föraren från att flyga rakt fram genom framrutan.


Ikaros68

Tror mera på att "gasen hänger sej" felet!
Var det inte det felet som ficj Stockholmarna att sluta med Solaris Gas?!

buskörare

Citat från: Ikaros68 skrivet 11 juli 2013, 22:40:34 PM
Tror mera på att "gasen hänger sej" felet!
Var det inte det felet som ficj Stockholmarna att sluta med Solaris Gas?!

Nja, det var ett av många fel och nog det som fick bägaren att rinna över. Men långt ifrån den enda orsaken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ikaros68 skrivet 11 juli 2013, 22:40:34 PM
Tror mera på att "gasen hänger sej" felet!
Var det inte det felet som ficj Stockholmarna att sluta med Solaris Gas?!

Nu skall vi inte spekulera för mycket. Det är några år sedan som det problemet fanns i Stockholm (och det var som redan skrivits inte enda anledningen till att bussarna fick gå tillbaka). Sedan dess har hundratals Solaris levererats till Sverige utan att ha det här problemet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Jag körde Solaris CNG-boggi där senast förra veckan, och om inte Keolis tankar jetbränsle i sina bussar, så orkar de inte upp för den backen i mer än högst 25 km/h. Kan sådana omfattande skador verkligen uppstå vid så låga hastigheter, eller kan det vara så att bussen pressats vidare efter sammanstötningen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Hagri

Citat från: Svemicke skrivet 12 juli 2013, 01:21:40 AM
Jag körde Solaris CNG-boggi där senast förra veckan, och om inte Keolis tankar jetbränsle i sina bussar, så orkar de inte upp för den backen i mer än högst 25 km/h. Kan sådana omfattande skador verkligen uppstå vid så låga hastigheter, eller kan det vara så att bussen pressats vidare efter sammanstötningen?
Har andra bussar av den typen som du kört där haft samma kraft / fart i backen?
Är de Solarisar, Veolias?, du kort där identiska med Keolis?

Knallhatt

Citat från: Svemicke skrivet 12 juli 2013, 01:21:40 AM
Jag körde Solaris CNG-boggi där senast förra veckan, och om inte Keolis tankar jetbränsle i sina bussar, så orkar de inte upp för den backen i mer än högst 25 km/h. Kan sådana omfattande skador verkligen uppstå vid så låga hastigheter, eller kan det vara så att bussen pressats vidare efter sammanstötningen?

Det är inte riktigt samma bussar, Solarisbussarna till Veolia tycks vara generation 1 eller vad man nu skall kalla det.
Solarisbussarna till Keolis är något modifierade vilket gör att dom går bättre.
Det syns bland annat på förarplatsen där man har en annan konfiguration på knapparna till att öppna.
Keolisbussarna har bland annat funktionen "tillåter öppning"

Svemicke

Citat från: Knallhatt skrivet 12 juli 2013, 12:09:39 PM
Det är inte riktigt samma bussar, Solarisbussarna till Veolia tycks vara generation 1 eller vad man nu skall kalla det.
Solarisbussarna till Keolis är något modifierade vilket gör att dom går bättre.
Det syns bland annat på förarplatsen där man har en annan konfiguration på knapparna till att öppna.
Keolisbussarna har bland annat funktionen "tillåter öppning"

Motoreffekten är väl den samma?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

M

Citat från: Svemicke skrivet 13 juli 2013, 12:30:45 PM
Motoreffekten är väl den samma?

Solariarna i Sthlm hade väl Iveco motor?
De i Gbg har Cummins.
Viss skillnad.
De i Gbg har tydliga problem med laddluftkylarna, där läcker det ofta.

/M

Svemicke

Citat från: M skrivet 13 juli 2013, 15:28:32 PM
Solariarna i Sthlm hade väl Iveco motor?
De i Gbg har Cummins.
Viss skillnad.
De i Gbg har tydliga problem med laddluftkylarna, där läcker det ofta.

/M

Vilka i Göteborg? Var tydligen skillnad på Veolias och Keolis.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -