Bussar i Borås i april 1997

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 mars 2013, 16:04:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Nu blir det lite fotosvep från Borås i april 1997. I dag den 11 mars är det full vinter i Borås, men vi slipper i alla fall snö. Det gjorde vi inte den 11 april för snart 16 år sedan. ATP230 var en gång BL 213 och slutade sina dagar i Ryssland.


HWG104.


NXZ725 kände jag igen från min tid på SJ marknadsregion i Stockholm, då den ofta gick som tågersättning till Eskilstuna. På den tiden tillhörde den Karlsson & Nordberg i Österbybruk. Sedan kom den till Anders Sundströms Buss AB i Färila, som tråkigt nog gick i konkurs för ett par månader sedan.


HUM060.


EAP437.


DEO959 just levererad tillsammans med en systervagn för flygbussen till Landvetter. Detta var riktigt vassa vagnar med B10-motor på 360 hästar trots att de bara var 11 meter långa. Bussen blev sedan Vänersborgs Linjetrafik 67.


LAO475 hos Blomresor i Vårgårda. Jag har inga uppgifter om vad som hände vare sig med bussen eller företaget, men det lär ha upphört inte alltför långt efter det bilden togs.


MHS148 som en tid också hade det personliga registreringsnumret BUSS5.


NFU985.









Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt svep i vanlig ordning  :D  minns B-L Wiima i den serien som väldigt fina bussar att köra varma  och goa och rymde mycket folk med bakplattform.  De gick riktig bra även i uppförsbacke  Allison lådan  var bäst spärra i läge 3 för att slippa sista växlingen som ofta kom precis när man börja rulla in på hpl ..

Landvetters flygbussar  rulla väl inte så särskilt länge på Flygbussen ??  Den hade som syns på vissa bilder linjenr 160  men ofta skyltades ebnart Fylgbuss  Landvetter  resp Borås .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 mars 2013, 23:17:43 PM

Landvetters flygbussar  rulla väl inte så särskilt länge på Flygbussen ??  Den hade som syns på vissa bilder linjenr 160  men ofta skyltades ebnart Fylgbuss  Landvetter  resp Borås ..

De gick väl till sommaren 1999 när Flygbussarna tog över med Borås Lokaltrafik som underentreprenör. BL körde denna linje med en Hino RB145 och en Mercedes O404. När någon av dem krånglade, vilket hände så gott som varje dag, användes i första hand de båda Scania Lahti 402 (157 och 158) men annars vad man råkade ha tillgängligt. Till och med en gammal Wiima från 1985 (någon av 095-099, fd 238-242) kunde en gång ses i denna tjänst.

Linjenummer 160 var ett internt nummer som inte behövde skyltas. Jag skulle tro att man gjorde det här eftersom destinationsrullen ännu inte kommit. Skylten Flygbuss i frontrutan var det väl ingen som såg...

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2013, 23:37:12 PM
De gick väl till sommaren 1999 när Flygbussarna tog över med Borås Lokaltrafik som underentreprenör. BL körde denna linje med en Hino RB145 och en Mercedes O404. När någon av dem krånglade, vilket hände så gott som varje dag, användes i första hand de båda Scania Lahti 402 (157 och 158) men annars vad man råkade ha tillgängligt. Till och med en gammal Wiima från 1985 (någon av 095-099, fd 238-242) kunde en gång ses i denna tjänst.


Som flygbuss såg man även BL 526 (Volvo B10M/Säffle; MCB879) när någon av 800 och/eller 801 inte ville vara med.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 11 mars 2013, 23:54:15 PM
Som flygbuss såg man även BL 526 (Volvo B10M/Säffle; MCB879) när någon av 800 och/eller 801 inte ville vara med.

MCB879 lånades in från Flygbussarna just för att man skulle ha en reservbuss för flygbussarna och gick under slutet av BL-perioden. Klagomålen hade då blivit allt för många på dåliga bussar. Till sist fick Flygbussarna nog och tog över trafiken i egen regi 2004.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jag minns Hinobussen   den var väl ingen som gillade den   men vagn 157 158  var ju rätt ok ändå..    Är det nån som har bild på Hinon och vagn 526 så vore det kul att se dem.  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2013, 13:49:07 PM
Jag minns Hinobussen   den var väl ingen som gillade den   men vagn 157 158  var ju rätt ok ändå..    Är det nån som har bild på Hinon och vagn 526 så vore det kul att se dem.  ;)

Jag har haft en bild på BL 800 (Hinon) inscannad ett tag, men det har inte blivit av att lägga ut den - men nu finns den i en egen tråd.

Jag har bilder på 526 också men inte inscannade - Staffan visade en bild på den för något år sedan på önskemål av någon. 8) Den bilden finns här.

yngrot

Tack för länkar på dessa . Men det underliga är att jag minns inte nån av dessa  men uppenbarligen har de funnits även om jag just nu inte minns dem  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina