GS VD Friad i Tingsrätten

Startat av 1896, 15 februari 2013, 19:24:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Frågan som kvarstår blir ju vem som bär det yttersta ansvaret för dåligt skötta bussar:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=164292

JDS

Det är väl den som är närmast när polisen stoppar dem? Blame the Driver...  ;D

Erling.L

Nja blame passengers o sunky streets
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

S Svensson

När åklagaren åtalar så rör sig åtalet om vad som yrkas. Det handlar om objektivt rekvisit,dvs vad har det tilltalade gjort och inte gjort. Det subjektiva rekvisitet är vilket uppsåt finns.



Ronald M. Jannesson

Alltså; jag vet inte vad det är med s.k. Göteborgare. Antingen är dom dumma i huvudet eller så letar dom syndabockar bara. Alltså; senast idag läste jag i ett annat forum att SPÅRVÄGEN är orsak till dom skandalösa M 32:orna (nya ledvagnarna spårvagn) i Göteborg och Spårvägens chefer omedelbart skulle avgå m.m. Finns det ingen i denna stad som fattar att det är POLITIKER som har fattat ett beslut om att inköpa de här vagnarna. Göteborgs Spårvägar är IDAG endast ett åkeri som utför köruppdrag av staden. Samma sak när det gäller busstrafiken. För fasen sluta upp med att anklaga lägre chefer och försök att TITTA UPP!!! DÄR finner ni kke. problemen KÄRA Göteborgare!!! :-X

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 17 februari 2013, 21:46:32 PM
Alltså; jag vet inte vad det är med s.k. Göteborgare. Antingen är dom dumma i huvudet eller så letar dom syndabockar bara. Alltså; senast idag läste jag i ett annat forum att SPÅRVÄGEN är orsak till dom skandalösa M 32:orna (nya ledvagnarna spårvagn) i Göteborg och Spårvägens chefer omedelbart skulle avgå m.m. Finns det ingen i denna stad som fattar att det är POLITIKER som har fattat ett beslut om att inköpa de här vagnarna. Göteborgs Spårvägar är IDAG endast ett åkeri som utför köruppdrag av staden. Samma sak när det gäller busstrafiken. För fasen sluta upp med att anklaga lägre chefer och försök att TITTA UPP!!! DÄR finner ni kke. problemen KÄRA Göteborgare!!! :-X

Göteborgs Spårvägar - och Västtrafik - är helt oskyldiga till inköpet av M32. Inköpet har gjorts av tjänstemän på Göteborgs stads trafikkontor. Det är där felet ligger. Samt möjligen att politikerna inte mer kraftfullt stoppade inköpet av den andra serien av M32.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 17 februari 2013, 21:46:32 PM
Alltså; jag vet inte vad det är med s.k. Göteborgare. Antingen är dom dumma i huvudet eller så letar dom syndabockar bara. Alltså; senast idag läste jag i ett annat forum att SPÅRVÄGEN är orsak till dom skandalösa M 32:orna (nya ledvagnarna spårvagn) i Göteborg och Spårvägens chefer omedelbart skulle avgå m.m. Finns det ingen i denna stad som fattar att det är POLITIKER som har fattat ett beslut om att inköpa de här vagnarna. Göteborgs Spårvägar är IDAG endast ett åkeri som utför köruppdrag av staden. Samma sak när det gäller busstrafiken. För fasen sluta upp med att anklaga lägre chefer och försök att TITTA UPP!!! DÄR finner ni kke. problemen KÄRA Göteborgare!!! :-X
Nu tar Du nog i. Vad som tingsrätten prövade var om vd för GSAB underlåtit att ge direktiv om bussar. Polisen hade hittat bussar som läckte olja och bussar med dåligt klämskydd. Detta har inget som helst med nya spårvagnen att göra.
Jag kan väl dock nämna detta att Du kanske skriver sådant som kanske bär tas tillbaka om Du vet hur det ligger till. Det har på politisk nivå beslutats att handikappanpassa spårvagnar bla Göteborgs kommun beslöt att anskaffa låggolvsspårvagnar. Mig veterligt finns det inte så många tillverkare av sådana. Det har sagts mig att det bara fanns en tillverkare av spårvagnar som tillverkade låggolvsspårvagnar.
Nu finns det flera bottnar i det hela. I GP uttalade sig Willy Niclasson om att M32 hade brister. Vad jag kan bedöma så stämmer detta. Däremot är det så att man inte kan åtgärda som han sade. Det är tillverkaren som ansvarar och om GS hade gjort förändringar så hade inte garantin gällt.
Rostproblem har olika orsaker. Bussar kan ha rost i karosstommar. SJ råkade på 50 talet ut för att det nya rälsbusssystet (YBo-) hade brister i korrusionsskydd. Jag såg släp som rostade på bara några år. Det finns fler exempel. Jag gör nog trots allt bedömningen att rostproblemen är överkomliga. Sedan är det frågan om det finns bromsproblem. I vilket fall har spårvagn varit i Tillberga för reparation. Rälsslitaget är problem liksom överhänget fram.
Problem är till för att övervinnas. Sedan känner jag inte till vilka tillverkare av spårvagnar som kan åta sig att ta fram konstruktion och genomföra en produktion av spårvagnar. Är det möjligt att bygga på M31 principen med låg golv enbart i mitten. Kan man ha cromlegerat stål i balkar. Är det möjligt att ha inköp av beprövade komponenter.
Något som är viktigt i all fordonskonstruktion är att göra rätt från början. Sedan tänkte jag på det andra talar om. All verksamhet utgår från mätbara mål. Dvs man skall kunna mäta och helst redan från början bestämma sig hur man skall mäta. Målstyrning är alltså viktig.

JDS

Citat från: S Svensson skrivet 17 februari 2013, 22:43:20 PM
Sedan tänkte jag på det andra talar om. All verksamhet utgår från mätbara mål. Dvs man skall kunna mäta och helst redan från början bestämma sig hur man skall mäta. Målstyrning är alltså viktig.

Så sa man på 80-talet! Idag är det andra managementfloskler som gäller, men spara på trycksvärtan och hoppa över det där, så lever du effektivare i slutänden...