Nobina byter däckleverantör

Startat av 1896, 28 juni 2012, 09:48:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lars-Håkan_E

Det blev nog för dyrt att använda sig av Euromaster som leverantör och Michelin o Bridgestone i sån omfattning.

Den nye leverantören ska ju kunna använda även andra fabrikat (billigare) och större andel regummerade däck, Colmec är ju = Boss så det verkar ju troligt.

Undrar om det blir regummerat även på framaxeln på tätortsbussar nu? och mindre andel "riktiga vinterdäck"

"Gamla SJ Buss" var väl också en av föregångarna att använda Boss regummeringar med "sajpningar" i början på -80 talet.

Ersa

Men billigare för däckkontot brukar väl innebära en viss fördyring på bärgnings- och reparationskontot? Att spara in på däcken när man kör bussar som t.ex Volvo B9S, Scania OmniLink-led och 8500-boogi utanför tätorterna är inte att rekommendera. Har man bra påkostade däck på dylika (inte helt optimala) konstruktioner, kan man spara man in på en hel del bekymmer som t.ex fastkörningar, förseningar och bärgningar.

Med "inte helt optimala konstruktioner" menar jag bussar som tvingas ha sämre viktfördelning än en vanlig lastbil.

homer

Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2012, 13:15:18 PM
Men billigare för däckkontot brukar väl innebära en viss fördyring på bärgnings- och reparationskontot? Att spara in på däcken när man kör bussar som t.ex Volvo B9S, Scania OmniLink-led och 8500-boogi utanför tätorterna är inte att rekommendera. Har man bra påkostade däck på dylika (inte helt optimala) konstruktioner, kan man spara man in på en hel del bekymmer som t.ex fastkörningar, förseningar och bärgningar.

Med "inte helt optimala konstruktioner" menar jag bussar som tvingas ha sämre viktfördelning än en vanlig lastbil.

Keolis kör uteslutande med BOSS i nacka/värmdö, dvs b9s och omnilink led i skogen...

Lars-Håkan_E

Problemet med regummerade "vinterdäck" är som alltid att de är jättebra första veckan för att sedan bli i stil med en hockeypuck made in Slovakien, detta på bussar som går på mkt bar asfalt.

Om man byter däck i slutet på oktober så är vinteregenskaperna som bortblåsta när de behövs.

Vad gäller "Braskaminsbussarna" så är ju vikten så snedfördelad att dessa beter sig som en olastad boggibil med stödaxeln nere, men bara på högerhjulet, något som frestar på ASR systemet, det skulle nästan behövas en manuell diffspärr och en lektionsdag i hur man använder en sådan

JDS

Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2012, 13:15:18 PM
Men billigare för däckkontot brukar väl innebära en viss fördyring på bärgnings- och reparationskontot? Att spara in på däcken när man kör bussar som t.ex Volvo B9S, Scania OmniLink-led och 8500-boogi utanför tätorterna är inte att rekommendera. Har man bra påkostade däck på dylika (inte helt optimala) konstruktioner, kan man spara man in på en hel del bekymmer som t.ex fastkörningar, förseningar och bärgningar.

Visst, men det drabbar väl inte samma chef på firman...  ::)

ResVille

Citat från: JDS skrivet 29 juni 2012, 00:58:05 AM
Visst, men det drabbar väl inte samma chef på firman...  ::)

De som drabbas är i första hand resenärer och förare.