GDG 2775

Startat av 1896, 27 mars 2012, 10:36:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

....Finns ute på Blocket, säljaren måste ju vara inbillningssjuk om han tror att den bara gått 52000 mil....:

www.blocket.se/alvsborg/Husbuss__Racingbuss__orkesterbuss__crossbuss_39288463.htm?ca=6&w=3

Lars-Håkan_E

MHZ845?

Ställdes av p.ga kraftigt mögel 1998, ca 85 t mil då

Uppenbarligen har man bytt låda från ZF till G7

1896

Det var en av 2775-77 som hade G7 lådan, var nåt test tror jag.  :)

j-a

2775,2776 hade G7 lådan från början 2777 hade vanlig manuell zf.Både 2775,2776 ingick i något prov,2775 växlade iallafall hårdare och mer ljudligt än 2776.Vill minnas att 2776 hade en mystisk motor också.

Lars-Håkan_E

Ok!

Körde bara den som blev 0429 (alltså 2777) därav reaktionen på växellåda
Men hade dem G7 som nya? Det verkar som att de är besiktade med ZF6 (manuell+tillsats) nämligen.

j-a

Citat från: Håkan_E skrivet 27 mars 2012, 17:45:27 PM
Ok!

Körde bara den som blev 0429 (alltså 2777) därav reaktionen på växellåda
Men hade dem G7 som nya? Det verkar som att de är besiktade med ZF6 (manuell+tillsats) nämligen.
Jag såg dom då aldrig med någon annan låda,isåfall byttes dom ganska omgående men det tror jag inte.

j-a


GDG 2775 vid övernattningshuset i Rörbäcksnäs  april 1989

S Svensson

Citat från: j-a skrivet 27 mars 2012, 17:46:53 PM
Jag såg dom då aldrig med någon annan låda,isåfall byttes dom ganska omgående men det tror jag inte.

Kommer inte ihåg exakt när 2775 och 2776 sattes i trafik. Dessa två gick i expressomloppet till skillnad för 2777 som gick som beställningsbuss. 1986 har jag minne av G7 i en C10M. Slog till hårt. Sedan provades G7 i en buss på linjen 402 Göteborg-Älvängen-Skepplanda fast omlopp. Vill minnas att 2775&2776 kom 1986. Kanske någon minns (sign M?) men det är säkert troligt att G7 provades. Kanske våren 87 men efter att provet med Säfflekarossen och chassie som troligen var omkorgad.
Prov i expressomlopp har förekommit tidigare,  tex 2635.

Lars

Nu väcktes minnena till liv, själv fick jag inte köra dessa mer än genom tvättmaskin i Karlstad förutom beställningsvagnen som jag kört ett par gånger.
Lägg märke till utrymningsdörren på vänster sida på bilden i annonsen, den har jag sökt ett tag och den skulle alla bussar ha så passagerarna lätt kommer ut när högersidan ligger i diket.

Miltalet kan ju förklaras med att det var inte alla gånger som gamla mätarställningen ställdes in på den nya när mätarna byttes i Karlstad.

Jag var nu tvungen o ringa en gammal kollega som körde bussen på expressen med provmotor, den var helt hemlig och GDG fick inte skruva på den utan det kom mekaniker från motorfabriken när den skulle servas. Den var otroligt stark och här provades nog både nya motorkonstruktioner och att G7 lådan provades med stark motor.
Jag kan misstänka att bussen reg-besiktigades med vanlig motor och manuell låda och sedan plockade Volvo in godsakerna!

På den tiden var det trafikljuskorsning längst ner i botten där Stallbackabron i Trollhättan började, med fullastad buss och gods i bakre bagageutrymmet med start från noll när det slog om till grönt så gjorde bussen knappt 110 km/h på toppen av bron.

j-a

Citat från: Lars skrivet 27 mars 2012, 21:35:41 PM
Nu väcktes minnena till liv, själv fick jag inte köra dessa mer än genom tvättmaskin i Karlstad förutom beställningsvagnen som jag kört ett par gånger.
Lägg märke till utrymningsdörren på vänster sida på bilden i annonsen, den har jag sökt ett tag och den skulle alla bussar ha så passagerarna lätt kommer ut när högersidan ligger i diket.

Miltalet kan ju förklaras med att det var inte alla gånger som gamla mätarställningen ställdes in på den nya när mätarna byttes i Karlstad.

Jag var nu tvungen o ringa en gammal kollega som körde bussen på expressen med provmotor, den var helt hemlig och GDG fick inte skruva på den utan det kom mekaniker från motorfabriken när den skulle servas. Den var otroligt stark och här provades nog både nya motorkonstruktioner och att G7 lådan provades med stark motor.
Jag kan misstänka att bussen reg-besiktigades med vanlig motor och manuell låda och sedan plockade Volvo in godsakerna!

På den tiden var det trafikljuskorsning längst ner i botten där Stallbackabron i Trollhättan började, med fullastad buss och gods i bakre bagageutrymmet med start från noll när det slog om till grönt så gjorde bussen knappt 110 km/h på toppen av bron.
Minns ett tillfälle när det gick en vattenslang vid Högfjällshotellet i Sälen på 2776,det blev bärgare till Karlstad den gången,fick inte röra den,men nyfiken blev man ;)

Ulf Fernestad

2777 var en expressare och ingen ren besällningsvagn, det behövdes en buss med större passagerarantal än våra 44:a platser som fanns inom GDG så av den anledningen var 2777 i beställning till och från tills 2883 kom till nickeln. 2775/76 och 77 kom i dec.-86

j-a

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 27 mars 2012, 22:54:33 PM
2777 var en expressare och ingen ren besällningsvagn, det behövdes en buss med större passagerarantal än våra 44:a platser som fanns inom GDG så av den anledningen var 2777 i beställning till och från tills 2883 kom till nickeln. 2775/76 och 77 kom i dec.-86
Gick inte 2577 som beställningsvagn den första tiden också?Syntes iallafall inte så ofta på expressen som dom andra gjorde de första åren.

S Svensson

Vad jag kan se så tillhörde 2575 och 2576 expressomloppet 82.2 medan 2577 var beställningsbuss 86.4 (dessa siffror enl GDG beteckning).
Senare gick 2577 in som X-press då 2777 anlände. Därefter då 2883 blev beställningsvagn i Göteborg så ändrades 2775 till att bli Xpress. 2887 och 2888 blev expresser vid leverans och då kallades expresserna för 16.5 och beställningsbussar (Nickeln) 98.7
2575 : Det är möjligt att den blev expressbuss hos Swebus i Uddevalla (316) Därefter hamnade den hos Redslareds skogar,möjligen som någon typ av övernattningsbuss (det var en buss hos dem som några övernattande blev förgiftade av kolmonooxid.)

Ulf Fernestad

Jag nämde aldrig 2577 i mitt förra inlägg,, jo 2577 användes som en beställningsvagn mellan 1985-87 men inte kontinuerligt. Som jag skrev i förra inlägget så var det att det behövdes buss med 50 platser eller lite mer i vissa fall. För att inte behöva leja bort körningar till andra bolag som hade 50 platsare så användes alltså dessa två expressare för detta ändamål då och då, för övrigt så gick de på expressen oavsett
kalkylnummer i fordonslistorna

Trabbi Janne

2775 hade Volvos provmotor i med G7 lådan den gick som ett spjut som Lars sa. Ja körde den mellan Göteborg- Borlänge flertal gånger den gick som dubblerings buss för Contintbus resenärer.
Antalet hästkrafter  var runt 5oo testmotor till B12an.
Ps den gjorde  lätt 110 km i Jonseredsbacken  ;D