GDG 1850 vagnar

Startat av 1896, 09 februari 2012, 13:31:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Idag, 9 Februari är det exakt 24 år sedan dessa togs i trafik, samtliga 10 st var inreggade 9 Februari -88, och fördelades enligt följande:

1850-52 Sandviken, GDG lackade
1853-54 Avesta, Dala lack
1855-56 Ludvika, Dala lack
1857-59 Falun, Dala lack

Dessa var dom första bussarna till Dalarna med Miljömotor, så några miljövänner i Borlänge gick i taket när Borlänge blev utan dessa bussar, resultatet blev att Borlänge lånade 1857 och 1859 från Falun ett halvår.

Lars-Håkan_E

Det var väl tur att miljövännerna inte visste det vi vet idag om Volvo:s "KB" motor ;)

Då hade man föredragit den äldre DD resp ED motorn.....

1896


Robert T

Citat från: Håkan_E skrivet 09 februari 2012, 13:35:00 PM
Det var väl tur att miljövännerna inte visste det vi vet idag om Volvo:s "KB" motor ;)

Då hade man föredragit den äldre DD resp ED motorn.....

Har du lust att vidareutveckla för oss icke insatta?

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 februari 2012, 13:42:37 PM
Detta var Scania 112:or.

Aha... var så inställd på att det var Alpus... :-)

Citat från: Robert T skrivet 09 februari 2012, 18:22:52 PM
Har du lust att vidareutveckla för oss icke insatta?

Bränsleförbrukningen på KB motorn var högre än för de äldre ED (1986) etc motorerna i jämförbara bussar.

1987 års KC motor var sedan t.om starkare och bränslesnålare trots att den inte såldes som "miljömotor"


1896

Var ju lite intressant överhuvudtaget hur GDG hade stadsvagnarna stationerade, från -83 när 13 vagnarna kom så blev det lite snedfördelat, eftersom Falun fick alla dessa, nedan en lista på hur fordonen var fördelade -88-89, och mitt alternativ till höger:

1405 Ludvika/Ludvika
1406 Ludvika/Ludvika
1407 Hedemora/Hedemora
1408 Ludvika/Ludvika
1409 Ludvika/Ludvika
1600 Falun/Falun
1601 Avesta/Avesta
1602 Falun/Falun
1603 Falun/Falun
1604 Sandviken/Sandviken
1700 Borlänge/Borlänge
1701 Borlänge/Borlänge
1702 Borlänge/Borlänge
1703 Borlänge/Borlänge
1704 Borlänge/Borlänge
1900 Borlänge/Borlänge
1901 Borlänge/Borlänge
1902 Borlänge/Falun
1903 Borlänge/Falun
1904 Sandviken/Sandviken
1905 Sandviken/Sandviken
1906 Sandviken/Sandviken
1150 Borlänge/Borlänge
1151 Borlänge/Borlänge
1152 Borlänge/Borlänge
1153 Borlänge/Borlänge
1154 Ludvika/Borlänge
1155 Borlänge/Borlänge
1350 Sandviken/Sandviken
1351 Sandviken/Sandviken
1352 Sandviken/Sandviken
1353 Borlänge/Falun
1354 Borlänge/Falun
1355 Borlänge/Falun
1356 Falun/Falun
1357 Falun/Falun
1358 Falun/Falun
1359 Falun/Falun
1360 Falun/Ludvika
1361 Falun/Ludvika
1362 Falun/Ludvika
1363 Falun/Avesta
1364 Falun/Avesta
BWZ115 Falun/Falun
1850 Sandviken/Sandviken
1851 Sandviken/Sandviken
1852 Sandviken/Sandviken
1853 Avesta/Borlänge
1854 Avesta/Borlänge
1855 Ludvika/Borlänge
1856 Ludvika/Borlänge
1857 Falun/Falun
1858 Falun/Falun
1859 Falun/Falun

Vet inte hur mycket 14 vagnarna nyttjades i Ludvika, men ett behov av ytterligare 2 st 112:or i Borlänge kunde ha stationerat 1900-01 i Ludvika + att om man satsat på stadslinjen i Leksand hade det krävts en 111:a där också.  :)