Ny variant av förseningar vid Korsvägen

Startat av Olof Lagerkvist, 19 december 2011, 17:54:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Det har nu gått några dagar sedan det nya hållplatsläget för linje 100 m fl mot Borås togs i bruk. Precis som avsett stoppar inte bussarna längre upp spårvagns- och stadsbusstrafik vid hållplatsläget vilket naturligtvis är bra. Väldigt bra. Verkligen på tiden.

Men det verkar uppstått ett annat problem. Det verkar inte ovanligt att Borås-bussarna blir bortåt 10 minuter försenade på väg in mot nya hållplatsläget. Det här verkar bero på att man numera svänger ur busskörfältet före rondellen och hamnar i bilköerna fram till rondellen där väjningsplikt mot cirkulationsplatsen och köproblem gör det väldigt trögt. Nu är det kanske inte så lätt att lösa detta, men det känns märkligt att man inte kunnat ordna så att bussarna kan ligga kvar i bussfilen (på spårvagnsspåret) fram till cirkulationsplatsen och där svänga ut bland biltrafiken. Eller det kanske är tänkt att det ska bli så senare? Eller är det så att det bedöms som att det skulle bli risk att stoppa upp spårvagnstrafiken i så fall?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

CS

Detta får även värre följder. Eftersom linje 100, 101, 300 och 330 ska gå ut i allmänna körfältet ca 50m efter Berzeliigatan har man "underlättat" och byggt ut en refug i det allmänna körfältet för att på så vis ge bussarna förtur ut. Detta i sin tur gör att man tvingar ihop två filer med bilar tillfälligt med långa köer som följd, som i sin tur gör att bussarna inte kommer in i spåren efter den tvära svängen från Berzeliigatan och istället står och blockerar trafiken åt båda hållen i spåren. Detta är bara ett av problemen med den nya korsvägen.

Ut från den nya hållplatsen mot bl.a. Borås är det en väldigt snäv sväng som bussarna inte klarar av utan att även ta upp bilarnas enda kvarvarande körfält. Lägg därtill att man har byggt trafiksituationen så att bussarna får både bilarna och spårvagnstrafiken i döda eller väldigt svåra vinklar.

In mot Göteborg har man också byggt ett eget hållplatsläge. Härifrån ska bussarna sedan tränga sig ut i "rondellen" korsvägen i ca tio meter för att sedan åter gå in i spåren i riktning centrum. Även här blir det döda vinklar mot bilarna och spårvagnarna.

För spårvagnar och bussar som innan behövde stå i kö efter 100 har det blivit bättre, men i övrigt så har allt man kan tänka sig gått fel med konstruktionen...