"Fulla bussar gagnar miljön" - Busstrafiken i Kiruna kommun...

Startat av Patrik, 28 oktober 2011, 23:58:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Citat från: yngrot skrivet 29 oktober 2011, 10:51:08 AM
Hur upplever du som kör där detta?
Som ni kanske hörde i inslaget, vissa dagar måste man förstärka och det blir en dyr karamell.
I branschen 37 år

yngrot

Jo det hörde jag men tänkte mer på hur Patrik som kör där upplever det . För några år sen var det ju nolltaxa minns inte i vilken stad just nu men det togs bort för att resenärer börja åka för mkt samt var otrevliga mot förarna det gick ju aldrig att få av resenärer de bara åkte hejvilt.. Är det gratis så får det inget värde .. här i Kiruna tror jag det kosta 100SEk per år och det är ju ingenting
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lasse i Bdn

I vintras gich det på Nordnytt ett repotage om varför Kirunaborna inte åkte lokalbuss. Jag har sökt det på SVT Play/ Nordnytt. men jag hittar inget om det.
Jag minns att det var fler som blev interjuvade bl,a. en äldre man som sa fyfan för att åka buss. jag har inte åkt buss sedan 1944 så jag vet hur det är att åka buss.

Men jag hittade detta repotage istället
http://svtplay.se/v/2245421/nordnytt/gratis_buss_for_mant

Omnilasse

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 30 oktober 2011, 08:04:50 AM
I vintras gich det på Nordnytt ett repotage om varför Kirunaborna inte åkte lokalbuss. Jag har sökt det på SVT Play/ Nordnytt. men jag hittar inget om det.
Jag minns att det var fler som blev interjuvade bl,a. en äldre man som sa fyfan för att åka buss. jag har inte åkt buss sedan 1944 så jag vet hur det är att åka buss.

Men jag hittade detta repotage istället
http://svtplay.se/v/2245421/nordnytt/gratis_buss_for_mant
Och det reportaget säger faktiskt rätt mycket - effekten av gratis kollektivtrafik för att få folk att åka buss istället för bil är ganska för att inte säga mycket liten. Däremot som vi kunde se i reportaget som Patrik länkade till - är det så att de som ändå åker kollektivt åker mer om det är gratis. Alltså är miljönyttan ganska liten. Det är snarare att miljönyttan kan vara negativ om det krävs fler fordon. Så resandet ökar men någon miljövinst kan vi ju bara se att vi har om biltrafiken minskat i motsvarande grad.

Tror på helt andra saker för att få över bilister - där förstås turtätheten är mest betydelsefull, därefter att resan går relativt snbbt utan för många omvägar. Sedan kan det i befolkningsmässigt små kommuner där mesta trafiken består av skolsjuts vara lika ekonomiskt att slippa ha dyrbara biljettsystem, som att låta trafiken vara avgifsfri. Men det är ju en helt annan sak.