Stadstrafiken i Karlstad ute på anbud.

Startat av Jan, 04 oktober 2011, 14:41:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Hur är det med Volvos försök inom området? Tänker på de 8500 som man levererat till Vårgårda buss, är inte det gasbussar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Walter skrivet 05 oktober 2011, 08:48:02 AM
Hur är det med Volvos försök inom området? Tänker på de 8500 som man levererat till Vårgårda buss, är inte det gasbussar?
Volvo borde kunna fixa en buss med minst 40 sittplatser.
I branschen 37 år

Bussföraren

Citat från: Jan skrivet 05 oktober 2011, 10:21:03 AM
Volvo borde kunna fixa en buss med minst 40 sittplatser.

Inte på 12 m och tveksamt ens på 13 m

Bussarna ska ha dörrar 2-2-0, 3 barnvagnsplatser, rullstolsplats
Stolsavstånd c/c 700 mm (standard tätort är annars 680 mm)

En normal låggolvare på 12 m har runt 30 platser

Mats Karlsson

Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 10:40:05 AM
Inte på 12 m och tveksamt ens på 13 m

Bussarna ska ha dörrar 2-2-0, 3 barnvagnsplatser, rullstolsplats
Stolsavstånd c/c 700 mm (standard tätort är annars 680 mm)

En normal låggolvare på 12 m har runt 30 platser
De nya Irisbus till Karlskoga har dörrar 2-2-1 och 35 sittplatser på 12.76 m längd.

AO

Hur ser det ut med kraven på ålder på fordonen? Det kan ju vara aktuellt med omflyttningar av vissa fordon i så fall som man bara plockar ur några säten i. Kan ju tänkas att det flyttas några begagnade ledbussar till Karlsstad rean från början i så fall.

Bussföraren

Citat från: AO skrivet 05 oktober 2011, 12:05:28 PM
Hur ser det ut med kraven på ålder på fordonen? Det kan ju vara aktuellt med omflyttningar av vissa fordon i så fall som man bara plockar ur några säten i. Kan ju tänkas att det flyttas några begagnade ledbussar till Karlsstad rean från början i så fall.

Ledbussar är inte aktuellt vid avtalsstart.

Maxåldern är 10

Och var hittar du biogasbussar med säten c/c 70 och minst 40 platser? som inte ägs av en huvudman?

Bussföraren

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 oktober 2011, 12:04:02 PM
De nya Irisbus till Karlskoga har dörrar 2-2-1 och 35 sittplatser på 12.76 m längd.

Med eller utan fällsitsar? Hur många barnvagnsplatser?

Det blir 37 med dörrar 2-2-0, fattas 3 platser.

Kravet på 40 pl är excl fällsitsar och med 3 barnvagnsplatser

Ersa

Om det inte vore för biogasen vore ju Volvo B9SALF en bra idé för politiker som prompt ska krångla till det. Endast 42 sittande på över 18 meter, samt ej medstyrande "släp" som därmed genar i kurvor. Bullrig invändigt, tar mycket plats och svårt för äldre att ta sig upp i de höga stolarna pga podestrarna. Samt usel fjädring/komfort i "släpet". Går även att få med extra stor ratt som gör den otymplig att köra i stadstrafik utan belastning på förarna. Och därefter stora klagomål i lokalmedia angående de nya bussarna, trots att de helt klart uppfyller huvudmannens udda krav. Perfekt! ::)

AO

Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 12:21:34 PM

Och var hittar du biogasbussar med säten c/c 70 och minst 40 platser? som inte ägs av en huvudman?

Hur är det exempelvis med de biogasboggisar Nobina kör med i Skånetrafiken?

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2011, 12:35:26 PM
Om det inte vore för biogasen vore ju Volvo B9SALF en bra idé för politiker som prompt ska krångla till det. Endast 42 sittande på över 18 meter, samt ej medstyrande "släp" som därmed genar i kurvor. Bullrig invändigt, tar mycket plats och svårt för äldre att ta sig upp i de höga stolarna pga podestrarna. Samt usel fjädring/komfort i "släpet". Går även att få med extra stor ratt som gör den otymplig att köra i stadstrafik utan belastning på förarna. Och därefter stora klagomål i lokalmedia angående de nya bussarna, trots att de helt klart uppfyller huvudmannens udda krav. Perfekt! ::)

Det blir ju inte aktuellt eftersom skallkravet lyder "Normalbuss"

Och optionen på kommande ledbussar ska innebära en väsentligt ökad passagerarkapcitet, 2 platser är knappast väsentligt

Bussföraren

Citat från: AO skrivet 05 oktober 2011, 12:36:16 PM
Hur är det exempelvis med de biogasboggisar Nobina kör med i Skånetrafiken?

Dörrar 2-2-0 ??

Och det udda stolsavståndet?

Och samtidigt 40 pl excl fäll

Tror inte det va  ;)

Peter L

Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 14:01:32 PM
Dörrar 2-2-0 ??

Och det udda stolsavståndet?

Och samtidigt 40 pl excl fäll

Tror inte det va  ;)

Varför inte det? Jag kan inte svara för det udda stolsavståndet, men de har dörrställning 2-2-0 och är typade för 47 passagerare (det senare gäller Veolias nya Solaris - har inte kollat på MAN).

Och om dessa bussar inte klarar kraven - vilka ska då göra det menar du? (eller menar du just att kravet i sig är helt orimligt...)

Bussföraren

Citat från: Peter L skrivet 05 oktober 2011, 14:06:35 PM
Varför inte det? Jag kan inte svara för det udda stolsavståndet, men de har dörrställning 2-2-0 och är typade för 47 passagerare (det senare gäller Veolias nya Solaris - har inte kollat på MAN).

Och om dessa bussar inte klarar kraven - vilka ska då göra det menar du? (eller menar du just att kravet i sig är helt orimligt...)


en tvåaxlig 12 m buss....

De tvåaxliga med dörrar 2-2-1 har 30 platser

Det är en tätortsbuss vi talar om, typ de i Malmö och Kristianstad tätort

Frågan var om man kan klara det med en 2 axlig buss, vilket jag anser omöjligt med viss reservation för att en 13 m 2 axlig kan kvala in.

Beklagar om jag uttryckte mig oklart.

Mats Karlsson

Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 12:27:23 PM
Med eller utan fällsitsar? Hur många barnvagnsplatser?

Det blir 37 med dörrar 2-2-0, fattas 3 platser.

Kravet på 40 pl är excl fällsitsar och med 3 barnvagnsplatser
35 platser förutom fällsitsar. När två barnvagnar är lastade finns det till synes plats för en tredje, om den inte är alltför volymiös.

Peter L

Citat från: Bussföraren skrivet 05 oktober 2011, 14:07:49 PM
en tvåaxlig 12 m buss....

De tvåaxliga med dörrar 2-2-1 har 30 platser

Det är en tätortsbuss vi talar om, typ de i Malmö och Kristianstad tätort

Frågan var om man kan klara det med en 2 axlig buss, vilket jag anser omöjligt med viss reservation för att en 13 m 2 axlig kan kvala in.

Beklagar om jag uttryckte mig oklart.

Då är jag med, kravet är alltså förutom de redan nämnda buss med max 2 axlar? Då kan det bli lite tufft. Eller har huvudmannen redan undersökt marknaden och hittat en (och kanske bara en) modell som uppfyller kraven...