Handikappad pojke avhyst från buss.

Startat av Wetjo, 19 maj 2011, 08:14:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Axel skrivet 22 maj 2011, 20:52:50 PM
Om jag förstår tidtabellen rätt kör linje 1 Sunderby sjukhus-Centrum med låggolvsbussar, rullstolssymbol i tidtabellen.
Symbolen skulle väl inte vara där om man inte får åka rullstol???

Tillgänglighet är en sak. Säkerhet är en helt annan sak. Problemet är att politikerna och handikapporganisationerna helt glömt bort att kräva säkerhet, vilket jag anser är att de sviker de handikappade och även nu i efterhand vägrar ta sitt ansvar. Därför får LLT och bussförarna ta skiten istället.

Citat från: Axel skrivet 22 maj 2011, 20:52:50 PM
Och då tycker jag alla bussar på linjen ska vara tillgängliga. "I det här fallet saknades ryggplatta i bussen", säger driftledaren. Varför släpper man ut bussar där ryggplattan försvunnit?

Ska man låta 20 st bussar stå stilla i garaget på måndag morgon, och därmed ställa in turer?

"Av de 49 LLT-bussarna som kör morgontrafik vintertid har i dag 29 bussar ryggplattor, där de i rullstol kan spänna fast sig".
Citat från: http://www.kuriren.nu/nyheter/Default.aspx?articleid=5932739

UglyJazz

Ja, Axel du har rätt.
Förlåt. Det var inte du som sade något om flyget men befälhavaransvaret gör att faktum alltid kvarstår.
Jag kan inte LOVA kunden att åka bara för att "lagen kräver det".

Lagen kräver inte bara att jag ska låta den rullstolsburne att åka med. Den säger också att jag har ansvar för mitt fordon och hur lasten är säkrad. Den delen av lagstiftningen väger tyngre än lagstiftarens önskan om en kollektivtrafik för alla.

Det är en fantastisk, absolut fantastisk skapelse, den skrift, uppå vilken vårt lands struktur och grundvalar vilar, nämligen Sveriges Rikes Lag. Den innehåller alla sanningar och rättesnören. Den ger också god vägledning i svåra lägen och är värd mycket mer än den fnysning som ofta åtföljer detta argument.
Ibland går dock en lag från 1676 eller 1885 helt på tvärs med de lagar vi instiftar idag och där kan det bli lite fel.
Att hävda diskriminering lär inte bli det lättaste, då bussföraren inte kunde veta att bussen han kör skulle komma att trafikeras av någon han inte kände osv...

Trist att jag blir nu borta utanför datatäckning ett par dagar men jag måste fortsätta läsningen när jag har kommunikation igen...

LLT är förresten helt kommunägt och är sin egen entreprenör, sin egen trafikhuvudman och sin egen plånbok. Beslutsvägarna är relativt enkla då man inte behöver kontakta huvudmanne eller åkeriet, då alla är en och samma, i samma hus.
Fungerar jättebra om man frågar mig. Nej, jag är INTE LLT-anställd men känner säkert femtio stycken...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Axel

Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2011, 21:05:26 PM
Tillgänglighet är en sak. Säkerhet är en helt annan sak. Problemet är att politikerna och handikapporganisationerna helt glömt bort att kräva säkerhet, vilket jag anser är att de sviker de handikappade och även nu i efterhand vägrar ta sitt ansvar. Därför får LLT och bussförarna ta skiten istället.

Ska man låta 20 st bussar stå stilla i garaget på måndag morgon, och därmed ställa in turer?

"Av de 49 LLT-bussarna som kör morgontrafik vintertid har i dag 29 bussar ryggplattor, där de i rullstol kan spänna fast sig".
Citat från: http://www.kuriren.nu/nyheter/Default.aspx?articleid=5932739

Ser man på, en mer nyanserad artikel än den som tråden utgår från. :)

Frågan är då vilken lag som smäller högst. Den från 1979 eller bälteslagen eller lagen om alltings jävlighet.

För övrigt tycker jag att bussbolagen haft dussintals år på sig att lösa frågan. Jag förstår inte varför det drar ut på tiden.

Axel

Citat från: UglyJazz skrivet 22 maj 2011, 21:19:50 PMLLT är förresten helt kommunägt och är sin egen entreprenör, sin egen trafikhuvudman och sin egen plånbok. Beslutsvägarna är relativt enkla då man inte behöver kontakta huvudmanne eller åkeriet, då alla är en och samma, i samma hus.
Fungerar jättebra om man frågar mig.

Jaha. Om det är så svårt för en huvudman att ordna riktiga bussar, förstår jag varför det är ännu svårare i andra delar av landet. Jag förstår, men tycker det är mycket dåligt.

Wetjo

Citat från: Axel skrivet 22 maj 2011, 21:22:55 PM
Ser man på, en mer nyanserad artikel än den som tråden utgår från. :)
Frågan är då vilken lag som smäller högst. Den från 1979 eller bälteslagen eller lagen om alltings jävlighet.
För övrigt tycker jag att bussbolagen haft dussintals år på sig att lösa frågan. Jag förstår inte varför det drar ut på tiden.

Som jag förstår det har alla handikappade rätt att åka med kollektivtrafiken. Det står ingenstans om att dom måste åka stadsbuss/regionbuss. Entreprenören kan lösa det med taxi osv jfr mitt tidigare inlägg.
Trots allt är det chauffören som åker dit om "lasten" inte är surrad.
I dag gör servicepersonalen säkerhetskontrollen på de flesta garagen och det betyder att om föraren inte har kännedom om felande lyse eller annat fel, är det den fordonsansvarige på depån som får böterna. Detta förutsätter att bussen är grönmarkerad.

Martin Maltkvist

Alla människor, rullstolsåkare eller inte, har förstås rätt att åka buss men det är långtifrån en allmän rättighet.
Som jag uttryckte det förut kan inte alla åka med alltid utan folk måste förr eller senare inse att en gräns måste dras,
endera här eller där.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

JDS

Citat från: Axel skrivet 22 maj 2011, 21:22:55 PM
Frågan är då vilken lag som smäller högst. Den från 1979 eller bälteslagen eller lagen om alltings jävlighet.

I första hand kan du utgå från att alla lagar gäller samtidigt. Då är det den lag som ställer krav på föraren personligen som föraren måste följa. Om då detta leder till att trafikföretaget bryter mot någon annan lag, så är det någon annans problem. Trafikföretaget kan ju inte beordra föraren att bryta mot trafikreglerna.

lil-sis

Citat från: Axel skrivet 22 maj 2011, 19:58:46 PM
Ska man vägra köra en buss där halvljuset/bromsarna inte fungerar bara för att det kanske blir poliskontroll?

Jag tycker att alla lagar ska följas.

En buss med bristfälliga bromsar är en trafikfara, så ja, den skulle jag definitivt inte köra.

En buss med trasigt halvljus skulle jag felanmäla så fort jag ser ser och då är det fixat inom oftast 1h där jag jobbar om inget viktigare (typ stående buss) står på befälsbilens lista.

En buss där jag inte kan ta in en rullstolsburen kommer att med 90% säkerhet följas av en annan inom typ max 20min som kan ta en rullstolsburen (men naturligtvis säger jag till TL om jag nekat någon av platsbrist). Precis som när jag nekar barnvagnar och rullatorer när det inte finns plats.

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2011, 21:05:26 PM
Tillgänglighet är en sak. Säkerhet är en helt annan sak. Problemet är att politikerna och handikapporganisationerna helt glömt bort att kräva säkerhet, vilket jag anser är att de sviker de handikappade och även nu i efterhand vägrar ta sitt ansvar. Därför får LLT och bussförarna ta skiten istället.

Ska man låta 20 st bussar stå stilla i garaget på måndag morgon, och därmed ställa in turer?

"Av de 49 LLT-bussarna som kör morgontrafik vintertid har i dag 29 bussar ryggplattor, där de i rullstol kan spänna fast sig".
Citat från: http://www.kuriren.nu/nyheter/Default.aspx?articleid=5932739
Det kan man naturligtvis inte göra men man måste i stället se till att alla 49 bussarna utrustas med ryggplatta. Skall det vara en acceptabel tillgänglighet för folk med rullstol så kan det inte bara gälla varannan buss. Det kan ju inte handla om några stora pengar att sätta upp 20 ryggplattor.
Viss har det skett en diskriminering här men det är ju ledningen för bussbolaget som valt att bara anpassa 29 av bussarna som är skyldiga, inte chauffören som naturligtvis inte kan låta tillgänglighetskravet gå före säkerheten.

Wetjo

Citat från: Jonas1968 skrivet 23 maj 2011, 11:16:30 AM
Det kan man naturligtvis inte göra men man måste i stället se till att alla 49 bussarna utrustas med ryggplatta. Skall det vara en acceptabel tillgänglighet för folk med rullstol så kan det inte bara gälla varannan buss. Det kan ju inte handla om några stora pengar att sätta upp 20 ryggplattor.
Viss har det skett en diskriminering här men det är ju ledningen för bussbolaget som valt att bara anpassa 29 av bussarna som är skyldiga, inte chauffören som naturligtvis inte kan låta tillgänglighetskravet gå före säkerheten.

Tror inte att dom "valt" att anpassa vissa bussar. Dom har valt att inte köpa in nya bussar med rygplatta. Tror att ryggplattan följer med alla nyare stadsbussar. Ska dock inte ta gift på det.Sist jag var i Luleå hade några bussar i stadstrafiken en ganska hög ålder. Fortfarande är det ledningen som ska ställas till ansvar, inte föraren.

Axel

Citat från: lil-sis skrivet 23 maj 2011, 06:42:42 AM
En buss med bristfälliga bromsar är en trafikfara, så ja, den skulle jag definitivt inte köra.

En buss med trasigt halvljus skulle jag felanmäla så fort jag ser ser och då är det fixat inom oftast 1h där jag jobbar om inget viktigare (typ stående buss) står på befälsbilens lista.

En buss där jag inte kan ta in en rullstolsburen kommer att med 90% säkerhet följas av en annan inom typ max 20min som kan ta en rullstolsburen (men naturligtvis säger jag till TL om jag nekat någon av platsbrist). Precis som när jag nekar barnvagnar och rullatorer när det inte finns plats.
Jag är glad att inte alla företag är som Arriva i Jönköping eller Veolia i Norrköping och Göteborg.

Citat från: Axel skrivet 21 maj 2011, 00:26:32 AM
      bussbolagen ... totalt fel, när dom inte år 2011 kan utlova att en rullstol kan medfölja bussen. Fy Fy Fy
Jag skrev i mitt första inlägg i tråden och tycker så fortfarande.

Wetjo

Citat från: Axel skrivet 23 maj 2011, 21:31:59 PM
Jag är glad att inte alla företag är som Arriva i Jönköping eller Veolia i Norrköping och Göteborg.

Hur är dom då?
Har du fakta eller är det vad du läst i tidningen...

Jonas1968

Citat från: Wetjo skrivet 23 maj 2011, 18:13:22 PM
Tror inte att dom "valt" att anpassa vissa bussar. Dom har valt att inte köpa in nya bussar med rygplatta. Tror att ryggplattan följer med alla nyare stadsbussar. Ska dock inte ta gift på det.Sist jag var i Luleå hade några bussar i stadstrafiken en ganska hög ålder. Fortfarande är det ledningen som ska ställas till ansvar, inte föraren.
Fast hur svårt är sådant att eftermontera och vad kostar det? Att sätta i en ryggplatta i bussarna kan väl inte vara någon superdyr investering.

Axel

Citat från: Wetjo skrivet 24 maj 2011, 09:04:34 AM
Hur är dom då?
Har du fakta eller är det vad du läst i tidningen...

Vad gäller JLT så talade jag med dom alldeles nyss. Dom har tillochmed sagt upp avtalet i förtid, för att bussarna inte uppfyller normerna. Han suckade tungt när han berättade om sina kontakter med Arriva.