GDG 1335, 2327, 0580

Startat av 1896, 25 april 2011, 16:50:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

När försvann 1335 och 2327 från GDG ? Ingen av dessa är med i Vagnlistan daterad 890701, 1335 är inte ens med i föregående vagnlista, SBH benämner 1335 som en BB57-55, är det frontmotor eller pannkaka ?

0580 var en Renault FB 30 A2 enl SBH, vilket säger mig ingenting, var det en minibuss ? Och vad användes den till ?

chanel

bb57 är ett frontmotor chassi.

j-a

2327 gick i Malung sista året i trafik,måste ha varit fram till årsskiftet 88/89 om jag inte minns helt fel.När vi fick den hösten 87 kom den tillbaka efter en längre uthyrning hos Dalregementet I13 :)

Mats Karlsson

1335 slopades ca 1985 och var en frontmotorbuss med insteget bakom framaxeln.
2327 slopades 1989.
0580 var en Renault Master minibuss.

j-a

Är det denna 1335 CPK 007 ?? eller är det en äldre?

Ola Almquist

SBH har ett par BB57 med insteg framför framaxeln. Fanns det sådana eller är det en felskrivning?

M.v.h.
Ola

Ulf Fernestad

Varför är denna tråd flyttad till 15till 30 ???

admin

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 25 april 2011, 22:44:55 PM
Varför är denna tråd flyttad till 15till 30 ???

Tråden handlade om när bussar slopades och det inträffade efter 1981. Alltså hör frågan hemma här. Chansen att få ett bra svar är större om man ställer frågan i rätt tavla.

Men ingen större fara. Det tar förstås lite tid innan den nya strukturen sätter sig och under den tiden kommer vi inte utdela några prickar för den som placerar inlägget fel. Det kommer vi nog inte att göra sedan heller...


Ulf Fernestad

Citat från: admin skrivet 25 april 2011, 22:57:30 PM
Tråden handlade om när bussar slopades och det inträffade efter 1981. Alltså hör frågan hemma här. Chansen att få ett bra svar är större om man ställer frågan i rätt tavla.

Men ingen större fara. Det tar förstås lite tid innan den nya strukturen sätter sig och under den tiden kommer vi inte utdela några prickar för den som placerar inlägget fel. Det kommer vi nog inte att göra sedan heller...


Så om bussarna är från 1973 har ingen betydelse i så fall, utan det är när ett fordon slutar att rulla som bestämmer om de ska tillhöra 30+ eller den yngre åldern. Jag har nog inte fattat den här delningen, trodde i min enfald att det var fordonets ålder som styrde var den skulle hamna

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 25 april 2011, 23:06:04 PM
Så om bussarna är från 1973 har ingen betydelse i så fall, utan det är när ett fordon slutar att rulla som bestämmer om de ska tillhöra 30+ eller den yngre åldern. Jag har nog inte fattat den här delningen, trodde i min enfald att det var fordonets ålder som styrde var den skulle hamna

Frågan handlade om händelser som skedde på 1980-talet, inte om bussarna som nya. På samma sätt som att en bussbild som är tagen på 1980-talet skall in här och inte i det äldre forumet även om bussen är tillverkad 1973.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 april 2011, 19:26:13 PM
1335 slopades ca 1985 och var en frontmotorbuss med insteget bakom framaxeln.
2327 slopades 1989.
0580 var en Renault Master minibuss.

Ok, då förstår jag varför 1335 försvann tidigt.  :)

Gick 2327 till skrot på en gång ?  ???

Vad hade man 0580 (FFY 293) till ?  ???




1896

Citat från: j-a skrivet 25 april 2011, 19:33:53 PM
Är det denna 1335 CPK 007 ?? eller är det en äldre?

Det är CPK 007.  :)

1896

0580 var tydligen stationerad i Malmö, men samma fråga, vad användes den till ?

Mats Karlsson

Har ingen aning. Det enda jag vet är att den fanns på kalkyl 89.3 i Malmö/Lund tillsammans med tre turistbussar. 

1896

Ok, tack Mats, jag hittar inte heller några uppgifter på när 2525 försvann från GDG, den tycks ju också ha försvunnit tidigt. Nån som kan den historien ?