van Hool och Metropol

Startat av Staffan Sävenfjord, 10 februari 2011, 16:29:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jan-Peter Eriksson har skickat följande bilder och bett mig lägga ut dem. Han skickar följande text:

När jag körde på Ultra (Umeå Lokaltrafik) 1983 köptes det 5 st Van Hool som syns på bilden. Jag tyckte mycket bra om de modellerna,men man är väl skadad sen Metropol, Capitol, CR76 och CR110. Man vänjer sig att det vaggar och har sig. Det är den stora förändringen på Vasaplan då allt revs och byggdes nytt.


Hittade ett par gamla bilder från Hornsberg med VTI Metropol.
Dåliga bilder men ändå.Jag vet inte varför det var besök av denna Metropol i Hornsberg.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jimpan

Är detta Metropolen som efter renovering nu finns på Spårvägsmuséet? Har för mig att jag läst att den tillhörde VTI (Väg och Trafik-Institutet) efter aktiv tjänst. Eller betyder VTI något annat i  detta sammanhanget?
/jimpan
"Mot bussåkar-sjukan finns ingen kur..."

bussgrabben

Mycket trevligt!

Jag tackar Jan-Peter så mycket för den första bilden. Om han har fler bilder från Umeå blir jag ännu gladare.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2011, 16:29:02 PM
Jan-Peter Eriksson har skickat följande bilder och bett mig lägga ut dem. Han skickar följande text:

När jag körde på Ultra (Umeå Lokaltrafik) 1983 köptes det 5 st Van Hool som syns på bilden. Jag tyckte mycket bra om de modellerna,men man är väl skadad sen Metropol, Capitol, CR76 och CR110. Man vänjer sig att det vaggar och har sig. Det är den stora förändringen på Vasaplan då allt revs och byggdes nytt.


Redan 22 år senare är Vasaplan lite för trång för att rymma alla 18-meters ledvagnar på hållplatsfickorna.








Jan-Peter

Hej.
Jag vet inte om det är någon av denna Metropolbuss.Jag tycks minnas att den var gråmålad,jag vet inte heller varför den var i HornsbergVad gäller Vasaplan visst var och är trångt men betydligt trevligare förr på70-talet.
Jag har inte så mänga bilder av bussarna i Umeå sorgligt nog.
Halsn.Jan-Peter.

Björn Forslund

Metropolen var gul nertill och vit upptill. Den tillhörde SvOf en period. Föreningen fick bussen från VTI (Vägtrafikinstitutet) som använt den som mätfordon. Inredningen saknades och det var ett stort hål i golvet där ett mäthjul sänktes ner mot vägbanan. Bussen är densamma som senare renoverades och tillhör Spårvägsmuseum.

Jan-Peter

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 februari 2011, 20:26:41 PM
Metropolen var gul nertill och vit upptill. Den tillhörde SvOf en period. Föreningen fick bussen från VTI (Vägtrafikinstitutet) som använt den som mätfordon. Inredningen saknades och det var ett stort hål i golvet där ett mäthjul sänktes ner mot vägbanan. Bussen är densamma som senare renoverades och tillhör Spårvägsmuseum.
Tack för den upplysningen,Då har det lagds ner mycket jobb för att få till den till orginalskick.Heders till dem som jobbat med den renoveringen
Jan-Peter fd 8612 HB