Bussar i Jönköping i september 1990, del 1 (av 6)

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 januari 2011, 22:40:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I samband med besöket på Persontrafik 1990 på Elmia fick jag också tillfälle att fotografera bussar på stan.











Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

I Jönköping har jag faktiskt fotat bussar på -80 talet, då JKT bussar, fast jag har inte kvar bilderna, tyvärr.

Måtte du ha en bättre bild på Alpusen.  8)

Möllers


1896



zjbus


Ove Bojarp

 Den 4:e bilden på DCW 893 har även rullat hos Danielssons Buss i Jämtland, och även
hos Köla Bussen har jag lyckats se den ägd.
Ove

Bingoberra

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2011, 22:40:55 PM
I samband med besöket på Persontrafik 1990 på Elmia fick jag också tillfälle att fotografera bussar på stan.






Så linje 119 gick till Vetlanda tidigare?
Den linjen måste då ha förkortats väldigt mycket successivt sedan dess, först Vetlanda, sedan kortades den till Bodafors, sedan Nässjö (Om jag inte har helt fel), därefter kortades den till Forserum och numera går den bara Jönköping-Öggestorp.

Ersa


S Svensson

Citat från: Ersa skrivet 30 januari 2011, 23:59:29 PM
Det vore nåt att köra på 830:an idag! In med biljettmaskin, router och eluttag bara! ;D

3174 var på den tiden placerad i Ulricehamn och var faktiskt troligen den allra första av denna typ sommålades om till Swebusfärg (vit med röd rand+något blått nedtill). Systervagnen i Göteborg 3175 var på samma säst en av de sista som målades om.
Lägg också märke till destinationsskylten på 3174. Även denna ersattes nämligen av punkmatriser.

Båda syskonen var placerade i Borås precis innan LB(>Connex>Veolia) tog över trafiken Borås-Göteborg. Fortfarande med olika destinationsskyltar. Dessutom om jag minns rätt B-motor. Växellådan är ZF automat precis som de övriga i serien (3174-3179) utom 3173 som också gick på linje 830 men jag vill minnas att denna var målad i Vikingfärg från början. På denna var det G7 låda och starkare motor.3180-3182 brukar räknas som separat serie. Kanske det blir dacapo på dessa.På slutet hade en av dessa (3181?)avvíkande inredning eftersom skinninredningen i denna troligen flyttades till 3180. Den senare fick inredning från en av 3181-3182. Vill minnas att båda 3180 och 3182 gick på slutet i Göteborg och till/från Saab. 3180 havererade en gång och blev svårt brandskadad.
Men vi tackar för fotot av 3174 som väcker minnen. Sågs av mig ffg samma dag som linje 834 gick sista gången.

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 30 januari 2011, 23:59:29 PM
Det vore nåt att köra på 830:an idag! In med biljettmaskin, router och eluttag bara! ;D



Nej nej inte sånt modernt i en sån här fin vagn...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gabi94

Jag tror att jag har åkt nån liknande fast i Swebus express  gammal  lack, och så hade den ingen ruta längst bak, och tavlan såg inte likadan ut.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gabriel 94 skrivet 01 februari 2011, 15:41:01 PM
Jag tror att jag har åkt nån liknande fast i Swebus express  gammal  lack, och så hade den ingen ruta längst bak, och tavlan såg inte likadan ut.

Det har du säkert gjort. Volvo B10M van Hool Alizée var på 1990-talet den vanligaste busstypen hos Swebus Express.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gabi94

Fast inte direkt när jag födde, jag kanske har åkt den innan 2000 talet, och när jag tänkte på blinkers lycktorna tänkte jag så att den hade Säffel system 2000:s lycktor.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gabriel 94 skrivet 01 februari 2011, 16:06:52 PM
Fast inte direkt när jag födde, jag kanske har åkt den innan 2000 talet, och när jag tänkte på blinkers lycktorna tänkte jag så att den hade Säffel system 2000:s lycktor.

Swebus Express köpte drygt 60 van Hool Alizée så sent som 1998 och dessa rullade naturligtvis kvar en bra bit in på 2000-talet. De sista till för något år sedan. Sedan blev dock van Hool allt ovanligare i deras vagnpark.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)