Bussar i Sundsvall i augusti 1990 del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 december 2010, 19:28:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Några bussar från Sundsvalls Trafik AB. Färgsättningen är rätt originell tycker jag men jag kan inte bestämma mig för om jag tycker det är snyggt eller inte. Som en kuriositet kan nämnas att bussarna hade inventarienumren i stora siffror ovanpå taket. STAB:s vd försökte lura i besökare att det var för att man övervakade trafiken med helikopter men förklaringen var att trafikledningen satt på andra våningen i byggnaden vid Bussterminalen (dagens Navet) och därmed fick lättare att se på långt håll vilken buss som var på väg in.













Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Enligt min uppfattning den hemskaste färgkombinationen i ett svenskt kollektivtrafikföretag.
Mvh Jan G

Jona

Som gammal Sundsvallsbo blir man glad när man ser dessa. Har väntat på och få se lite stab igen ända sedan du aviserade i din tråd från Ånge om besöket här. Och sedan lät du mig vänta till tråd nummer 2 innan jag fick njuta av allt detta. Detta borde vara en av Sveriges finaste färgsättningar någonsin. Tror jag....

Tack för underbara bilder. På grund av att jag tillbringade mycket tid på bussarna, lite smått från 1993 och varje skoldag från 1995 till 2001 så minns jag nästan alla av dessa bussar från svepet. Mycket nostalgi alltså. Hoppas på en lika intressant fortsättning.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Citat från: bilomnibussen skrivet 16 december 2010, 20:11:12 PM
Enligt min uppfattning den hemskaste färgkombinationen i ett svenskt kollektivtrafikföretag.
Mvh Jan G

He he
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Du råkar inte ha en tidtabell som var giltig vid perioden med dig hem, så du kan scanna in den och visa oss här hur ofta turerna gick på varje linje. Och gärna en karta över linjenätet som var då. Minns det såg ut på ett vis i mitten av 90 talet då jag själv började åka.
Men om linjerna gick lika ofta/ och om dom gick samma sträckning även då vet jag inte. Hade kompisar som kört buss tidigare och alla berättar om olika vägar linjerna gick och vart man vände osv.

Skulle vara kul och få se med egna ögon.

/J
MVH Filosofen Jona

yngrot

Nja lacken är iaf säregen .. Men visst fanns det stora nr på taken även i
Halmstad?? eller är jag i sällskap med Lars Ö på cykel??  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina