Bussar i Borås i juli 1990 del 3

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 november 2010, 10:06:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Avslutar bilderna från Borås denna gång med att först vissa två av Swebus expressbussar. Någon som vet vilken sträcka linje 853 gick. Man hade tydligen lånat in en buss från Röd Express för detta.




När tågtrafiken Borås-Ulricehamn lades ned ville man ersätta tågen med kraftigt utökad busstrafik och dessutom bussar i speciallack med komfortinredning. 2486 och 2487 blev tilldelade Knallelinjen. Därmed ökade antalet turer från Borås till Ulricehamn från två dubbelturer till åtta dubbelturer per dag. Expressbussarna oräknade. Det har blivit ganska många fler sedan dess.


En SJ-lackerad Volvo Säffle på linje 150 från Sandared eller Bollebygd.


Alfredssons hade just tagit hem flygbusstrafiken till Landvetter och använde två små Mercedes-bussar för detta.


De Säffle-bussar som köpte 1989 väckte ingen större uppmärksamhet. De rullade kvar till hösten 1995 då de såldes till olika Buss i Väst-företag, denna till Vänersborgs Linjetrafik. Denna hann få nummer 002 hos BL.


Många förare föredrog Wiima även om de som denna hunnit få några år på nacken. Jag kommer inte ihåg vad linje 26 var för något. En föregångare till industrilinjerna? De som sedan fick nummer i 30-serien.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sven W

Hej

Swebus hade vid den här tiden en veckoslutslinje Göteborg-Kalmar som hette 853.

Hälsningar Sven

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 november 2010, 10:06:27 AM

Många förare föredrog Wiima även om de som denna hunnit få några år på nacken. Jag kommer inte ihåg vad linje 26 var för något. En föregångare till industrilinjerna? De som sedan fick nummer i 30-serien.




Linjerna i slutet på 2x-serien var lågtrafiklinjer, förekom i lite olika omfattning olika år men om jag minns rätt hade vi på Trandared tidvis linjerna 25 och 27 som gick som ringlinjer i var sitt varv till Trandared-Hulta resp Hulta-Trandared. Har för mig att endast 27 fanns under en period också. Vill minnas att 25-29 fanns när det var som mest linjer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 november 2010, 16:50:00 PM
Linjerna i slutet på 2x-serien var lågtrafiklinjer, förekom i lite olika omfattning olika år men om jag minns rätt hade vi på Trandared tidvis linjerna 25 och 27 som gick som ringlinjer i var sitt varv till Trandared-Hulta resp Hulta-Trandared. Har för mig att endast 27 fanns under en period också. Vill minnas att 25-29 fanns när det var som mest linjer.

Ja, nu kommer jag ju ihåg. Jag tror till och med att det var så att dessa lågtrafiklinjer gick hela trafikdygnet under sommaren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 november 2010, 17:26:46 PM
Ja, nu kommer jag ju ihåg. Jag tror till och med att det var så att dessa lågtrafiklinjer gick hela trafikdygnet under sommaren.

Ja vissa av dem gick hela dygnet under åtminstone ett antal somrar.

Peter C

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 november 2010, 10:06:27 AM
Avslutar bilderna från Borås denna gång med att först vissa två av Swebus expressbussar. Någon som vet vilken sträcka linje 853 gick. Man hade tydligen lånat in en buss från Röd Express för detta.




104 gick till Kinna/Skene???

yngrot

Trevligt Staffan  linje 104 Skene -Kinna ..

26 gickju till Hyberg då fick man ibalnd med sig Helge i Hyberg

Märktes verkligen 247 om med 002?? Inget jag minns jag var så glad när dessa försvann och det var väl de flesta som tyckte så. Tyvärr fick vi ju Säffle 1995 igen ...  skräp som vanligt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 24 november 2010, 23:49:30 PM
Trevligt Staffan  linje 104 Skene -Kinna ..

26 gickju till Hyberg då fick man ibalnd med sig Helge i Hyberg

Märktes verkligen 247 om med 002?? Inget jag minns jag var så glad när dessa försvann och det var väl de flesta som tyckte så. Tyvärr fick vi ju Säffle 1995 igen ...  skräp som vanligt...

26:an gick väl till Hyberg innan linjenumren ändrades och den istället fick nr 41. Det fanns även en linje 25 vill jag minnas ha sett i en gammal tidtabell - som jag inte har tillgång till i skrivande stund - och den gick till Brämhults kyrka på söndagar. Återgick till Södra torget efter gudstjänstens slut. Men den försvann tidigare.

Bussarna 243-247 numrerades om till 001-005 1995 men de försvann ju inte långt därefter.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 24 november 2010, 23:49:30 PM
Märktes verkligen 247 om med 002?? Inget jag minns jag var så glad när dessa försvann och det var väl de flesta som tyckte så. Tyvärr fick vi ju Säffle 1995 igen ...  skräp som vanligt...

Nej 247 blev 005. Bilden visar 244 som blev 002.  ;) Och visst märktes de om men de lackerades aldrig om i Älvsborgstrafikens färger under BL-tiden. Det blev de först sedan de sålts till Buss i Väst-bolagen. Många har undrat över varför 001-005 har saknats i BL:s vagnpark efter omnumreringen sommaren 1995 men det beror alltså på att dessa Säffle från 1989 hade dessa nummer.

De kan bara ha gått ett par månader med sina nya nummer. När de tre Säfflena 034-036 kom ansågs reserven på tre bussar för stadstrafiken vara tillräcklig och därför såldes 001-005. Under sommartidtabellen 1995 stod de avställda. Ganska snart upptäcktes ju att det inte alls räckte med tre bussar i reserv varför Wiimorna 237-242 kom att omnumreras till 094-099 och sattes in som ytterligare reserv. I nödfall kunde också Wiimorna 008-017 (248-257) användas för detta men de var lite olämpliga eftersom de saknade dörr bakom bakaxeln.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 november 2010, 01:03:09 AM
26:an gick väl till Hyberg innan linjenumren ändrades och den istället fick nr 41. Det fanns även en linje 25 vill jag minnas ha sett i en gammal tidtabell - som jag inte har tillgång till i skrivande stund - och den gick till Brämhults kyrka på söndagar. Återgick till Södra torget efter gudstjänstens slut. Men den försvann tidigare.


Jag kommer inte ihåg exakt när 40-numren infördes men det måste ha varit på 1980-talet. Så 26-an som syns på bilden är inte på väg till eller från Hyberg.

Hittade vintertidtabellen från 1993-994 och då fanns följande lågtrafiklinjer, som gick som ringlinjer:
26 Södra torget - Byttorp - Tullen - Hestra - Södra torget
27 Södra torget - Trandared - Hulta  - Bergsäter - Södra torget
28 Södra torget - Göta - Kristineberg - Dammsvedjan - Hedvigsborg - Södra torget

Linjerna ersatte ordinarie linjer måndag-fredag från 20.00, lördagar före 08.30 och efter 17.00. Söndagar gick linje 26 hela trafikdygnet medan linjerna 27 och 28 gick fram till 11.30 och efter 17.00. Linje 1 Södra torget-Brämhult, linje 2 Södra torget-Sjöbo och linje 7/9 Södra torget-Norrmalm gick som vanligt hela trafikdygnet. Detta blev alltså komplicerat att hålla reda på men var ändå kvar om än med lite ändrade linjedragningar till dess framtidstrafiken startade i augusti 2004. Då hade även Sjöbo och Brämhult fått lågtrafiklinjer.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2010, 08:39:48 AM
Nej 247 blev 005. Bilden visar 244 som blev 002.  ;) Och visst märktes de om men de lackerades aldrig om i Älvsborgstrafikens färger under BL-tiden. Det blev de först sedan de sålts till Buss i Väst-bolagen. Många har undrat över varför 001-005 har saknats i BL:s vagnpark efter omnumreringen sommaren 1995 men det beror alltså på att dessa Säffle från 1989 hade dessa nummer.

De kan bara ha gått ett par månader med sina nya nummer. När de tre Säfflena 034-036 kom ansågs reserven på tre bussar för stadstrafiken vara tillräcklig och därför såldes 001-005. Under sommartidtabellen 1995 stod de avställda. Ganska snart upptäcktes ju att det inte alls räckte med tre bussar i reserv varför Wiimorna 237-242 kom att omnumreras till 094-099 och sattes in som ytterligare reserv. I nödfall kunde också Wiimorna 008-017 (248-257) användas för detta men de var lite olämpliga eftersom de saknade dörr bakom bakaxeln.


Wiimorna med f d nummer 248-257 hade senare nummer 108-117 (ej 008-017) och hade dörr bakom bakaxeln. I samband med att de gjordes om från stadstrafikanvändning till landsbygd fick de dock stolar hela vägen bak och blev då av med bakplattformen.

BussThomas

Var det inte isamband med tidtabellsskiftet 1982 eller om det var 1984 som vi fick 40-serien i Borås.

S Svensson

De fem Säfflebussarna såldes inte direkt till Buss i Väst utan såldes till Borås Bil & Traktor AB.
Linjenumren som Älvsborgstrafiken använde tillkom 1 juli 1982 men ändrades om redan juni 1983.
3 ställiga nummer innebar att första siffran var kommunbunden dock att 1 innebar kommunöverskriden linje.
Linje 104 gick Borås-Horred (till en början över Viskafors).Först för något år sedan ändrades till att Horred-Kinna har linjenr 440 istället. 1990 innebar att linjenr för sk komfortbussar fick nr x00,där 200 var mot Ulricehamn,300 Limmared-Göteborg,500 blev Borås-Trollhättan,600 Vänersborg-Göteborg ,700 Dalslänningen Vänersborg-Årjäng.

Normalt gick van Hool 2761 och 2762 på veckoslutslinjer och de var en tid placerade i Göteborg mot övriga röda expresser som huvudsakligen tillhörde Uddevalla. På Kalmar gick ett år en buss som tillhörde Göteborg ,3176. Kanske Staffan har foto på denna. Övernattade 2 nätter i Kalmar. 3176 köre tidig morgon och sen kväll till Lysekil M-F och stod still mitt på dagen. Förändring något år senare så att 3176 gick i omlopp med en annan Lysekilsbuss. Men en senare Regal tillhörig Göteborg hade kvar omloppet och underhölls i Uddevalla men gick Mölnlycke-Lysekil med olika linjenr. Något som kan hända i dag då det går buss Mölndal-Lysekil genom att körningen garage i Mölndal till Göteborg får resenärer. Om så sker i dag vet jag inte men det var inte så länge sedan så skedde regelbundet. SSn 

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2010, 08:39:48 AM
Nej 247 blev 005. Bilden visar 244 som blev 002.  ;)
De kan bara ha gått ett par månader med sina nya nummer. När de tre Säfflena 034-036 kom ansågs reserven på tre bussar för stadstrafiken vara tillräcklig och därför såldes 001-005. Under sommartidtabellen 1995 stod de avställda. Ganska snart upptäcktes ju att det inte alls räckte med tre bussar i reserv varför Wiimorna 237-242 kom att omnumreras till 094-099 och sattes in som ytterligare reserv. I nödfall kunde också Wiimorna 008-017 (248-257) användas för detta men de var lite olämpliga eftersom de saknade dörr bakom bakaxeln.




Jag får väl erkänna här att jag förmodligen behöver en vit käpp efter att ha tagit miste på 244 och 247 ..  och som Bernt skrev hade ju alla Wiima utom 193-197 dörrställning 2-2-1   dock ej 248-257 som hade 1-2-1 och de hade alla dörrar i bruk ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Kan tillägga att linje 26 mfl lågtrafiklinjer var väldigt jobbiga att köra pga körtiden var lite för kort..  och vissa turer var välbesatta
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina