Bussar i Uppsala i juni 1990 del 1 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 november 2010, 18:18:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så förde mig något till Uppsala igen. Först sju bussar från Uppsalabuss.













Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Hur blev det med 802:an? Nummerändring för inte så många år sedan vill jag minnas, men till vad? Och finns linjen kvar i någon form idag?

Muk

Citat från: Ersa skrivet 18 november 2010, 18:43:28 PM
Hur blev det med 802:an? Nummerändring för inte så många år sedan vill jag minnas, men till vad? Och finns linjen kvar i någon form idag?

Det är nuvarande 181:an som stympats på delen Knivsta-Arlanda.

Möllers

Tycker den gammla lacken var mycket finare för i uppsala.
Kan dom inte lacka en MAN till den gammla lacken där skulle vara intersant att se  :)

Ersa

Citat från: Muk skrivet 18 november 2010, 20:10:13 PM
Det är nuvarande 181:an som stympats på delen Knivsta-Arlanda.

Aha, som jag misstänkte. :)
Vilken väg gick den vidare från Knivsta mot Arlanda?

Ersa

#5
Citat från: Mattias Möller. skrivet 18 november 2010, 20:32:11 PM
Tycker den gammla lacken var mycket finare för i uppsala.
Kan dom inte lacka en MAN till den gammla lacken där skulle vara intersant att se  :)

Nej, men de Scania CN-bussar som Spårvägssällskapet lär ska ta över från GUB (t.ex 548) borde kunna lackeras upp i den gamla lacken. :)

Muk

Citat från: Ersa skrivet 18 november 2010, 21:30:49 PM
Aha, som jag misstänkte. :)
Vilken väg gick den vidare från Knivsta mot Arlanda?

Mellan Knivsta och Arlanda gick den på E4:an.

Stinsen

Citat från: Ersa skrivet 18 november 2010, 18:43:28 PM
Hur blev det med 802:an? Nummerändring för inte så många år sedan vill jag minnas, men till vad? Och finns linjen kvar i någon form idag?

Nu ska vi se om jag kan min UL-historia  :), om inte kan säkert Nicklas B, Janne R eller Eje L korrigera. Men som jag minns det utan att gå ner i källarn och rota i tidtabellskartongen: På 70-talet gick linje 131 Uppsala - Vassunda - Knivsta. I början på 80-talet ändras nummret till 881 och samtidigt uppstår linje 802 Knivsta - Arlanda (Eller fanns den tidigare också med nummer i 100-serien?). I juni 1990 slås linjerna samman till linje 802 som då går Uppsala - Vassunda - Knivsta - Arlanda. 2005 när Upptåget förlängs söderut läggs linje 802 ner på sträckan Knivsta - Arlanda och sträckan Uppsala - Vassunda - Knivsta nummerändras till 881. För ca 2 år sedan ändras 881 till 181.

Ersa

Tack för svaren. :) Är det någon som har en äldre UL-linjekarta att lägga upp? Då från tiden innan de senaste ändringarna, då nästan alla linjer fanns i 800-serien (inkl 802 och 807). C:a 2000-2005 duger bra, men även ännu äldre är ju bara plus.

Stinsen

Citat från: Ersa skrivet 20 november 2010, 22:49:34 PM
Tack för svaren. :) Är det någon som har en äldre UL-linjekarta att lägga upp? Då från tiden innan de senaste ändringarna, då nästan alla linjer fanns i 800-serien (inkl 802 och 807). C:a 2000-2005 duger bra, men även ännu äldre är ju bara plus.

Jo, det kan jag ordna imorgon om ingen annan hinner före. Jag får gå ner i källarn och rota lite i tidtabellskartongen.  :)

Jacob

Var inte bilderna tagna i juni? I bildtexten står det 1990-07-02 men rubriken står det juni. Fina bilder annars, gillade speciellt första bilden på 626 8) synd att man har gjort om skyltskåpet på den i Estland..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!