Norge: NorWay Bussekspress Bergen-Trondheim i april 1990

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 oktober 2010, 12:19:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så var det dags att lämna Bergen med NorWay Bussekspress till Trondheim. Jag hade pratat med NorWays vd Erling Saether innan resan och han önskade mig lycka till och sa att skulle säkert gå bra "hvis det ikke blir snø på Strynefjellet". Detta var torsdagen före Stilla veckan och det är så att Norge i princip stänger den veckan. Så redan på torsdagen var det mycket folk som skulle åka med bussen. Det var därför också framkört en extrabuss som skulle gå till Førde. Klockan 16.00 rullade således två bussar i väg. Den jag åkte med var från Firda Billag. Resan skulle ta hela natten och först efter klockan 07.00 var vi framme i Trondheim. Men det är i alla fall nästan ett dygn snabbare än Hurtigruten.

Någon möjlighet att fotografera bussarna före avgång på den mörka busstationen i Bergen fanns inte så jag fick vänta till färjan över Sognefjorden innan jag fick den första bussbilden, då på extrabussen.


Vid ankomst till Førde visade det sig vara mycket folk och det bestämdes att extrabussen skulle fortsätta till Stryn. Jag fick några bilder på bussarna men nu började det bli mörkt och det var folk i vägen.






I Stryn rastade vi på Stryn Hotell och precis som vi skulle åka mötte vi en tuffing i dörren som sa att han skulle köra till Trondheim. Vår förare, Trond, såg förvånad ut då det ju var han som skulle köra till Trondheim men just då rullade extrabussen in och den var nästan fullsatt så den fick fortsätta till Trondheim med tuffingen vid ratten.

Nu var det att åka upp för Strynefjellet och visst snöade det. Rejält dessutom. Lastbilar stod i varje parkeringsficka för att lägga på snökedjor men Trond tog det lugnt. Precis när vi kommit upp på fjället lystes hela bussen upp av alla de ljus som en norsk Ajokki kan prestera och det var tuffingen som hade hunnit i kapp oss och ville köra om. Han försvann snabbt i snöröken och så såg vi inte mer av honom. Det var ju dock bra att han var före för han tog alla påstigande och det började bli rätt gott om plats i vår buss.

Någon gång efter Otta lyckades jag somna och vaknade när bussen svängde in på Leüthenhavens bussterminal i Trondheim strax efter klockan 07.00. Så jag missade färden över Dovrefjell.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Inge Løvoll

Hei, Staffan!
Jeg vil gjerne takke deg for alle dine fine reportasjer og bilder fra dine reiser rundt om i Norge. De er alltid like interessant å lese. Her finnes det mye interessant busshistorie. Jeg gleder meg til hver ny del/reportasje. Du har tydeligvis et stort lager å ta av.
Mvh Inge L.
Mvh Inge Løvoll

yngrot

Trevligt  och ni fick ju åka fint Scania 113 Ajokki är inte fel ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bilomnibussen

Huvvaligen för att köra buss på de vägarna vid den årstiden.
Mvh Jan G