Inställda turer...

Startat av Peter Rost, 02 juni 2010, 09:20:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

på ett flertal Handenlinjer nu på morgonen, på grund av skadegörelse. >:(

/Peter


MrX

I lördags kväll åkte jag med en kollega och då vi vart beskjutna på Nynäsvägen precis innan Gullmarsplan. Jag har fått stenskott på bussen då rutor spruckit och det smäller rejält! Men det var ingenting i jämförelse med detta! Det lät precis som om någon slängde någonting stort och hårt i golvet och hela bussen ryckte till. Vi hade 5392 och fick en ruta sönderskjuten medan 5394 som låg någon minut före fick två rutor sönderskjutna. Alla tre rutorna på sagda bussar var vid barnvagnsplatserna. Inte heller då skadades någon som tur var. På båda bussarna sprack endast den yttre rutan, hade den inre spruckit hade passagerare med största sannolikhet skadats. Väl framme vid Gullmarsplan kunde vi konstatera att någon skjutit på bussen. Hålet var perfekt cirkelformat, inte alls som av ett stenskott då formen kan variera enormt och ibland inte ens gå rakt igenom rutan utan enbart krossa den.

Polisen anlände strax därefter till platsen och tog vittnesmål samt stängde av all trafik till och från Gullmarsplans övre terminal tills de hunnit söka av området kring Nynäsvägen. De fann inget av värde, så klart. All trafik fick gå alternativa vägar till Gullmarsplan norra under en timmas tid mellan 2230 och 2330.

Samtliga inblandade mår bra och som redan sagts, ingen kom till skada. Obehagligt är det och känslan efteråt att man blivit beskjuten (jag var visserligen passagerare, men ändå...) är inte särskilt trevlig.

Ersa

Citat från: MrX skrivet 02 juni 2010, 11:51:10 AM
Samtliga inblandade mår bra och som redan sagts, ingen kom till skada. Obehagligt är det och känslan efteråt att man blivit beskjuten (jag var visserligen passagerare, men ändå...) är inte särskilt trevlig.

Att idioter kastar sten mot vindrutan är ju något vi tyvärr levt med ett bra tag nu. Det hände mig senast vid Norrköpings bussterminal mitt på ljusa dagen för några månader sedan. Men när folk dessutom på allvar försöker skada passagerarna i bussarna känns det hela som att det accelererat. Det ena är iofs inte värre än det andra, men nog är det bra illa när inte bara föraren utan även passagerarna ska sitta och oroa sig för att bli skadade av stenar eller kulor.

MrX

Fler har uppmärksammat detta:
http://www.busstidningen.se/2010/06/02/sexton-busslinkbussar-beskjutna/

Problemet med att det blir offentligt är väl att det kan komma att ske på fler platser i Stockholm. Sådant brukar ge ringar på vattnet om jag förstått saker rätt.