Huvudmeny

Grafer

Startat av 1896, 14 mars 2010, 19:21:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

En dum fråga från en som inte är särkillt bra på data, men finns det möjlighet att lägga ut grafer på detta forum ? Det vore jätte spännande att läsa grafer på busstrafik, bara jag får en beskrivning om vilken ort och trafik det gäller....

1896

Både omlopp och tjänster är intressanta.

Björn Lövdahl

Citat från: 1896 skrivet 14 mars 2010, 20:47:49 PM
Både omlopp och tjänster är intressanta.

Kanske inget som man skyltar med här
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

1896

Alldeles som den ena skulle göra det bättre än den andra....?

....och i så fall är det väl bara bra att ventilera det, så man får det bästa möjliga.

Wetjo

Graferna som entreprenörerna gör är nog att räkna som "affärshemligheter". Men de grafer som länstrafikbolagen gör, är väl allmän handling... Rätta mig gärna. I graferna ser man ju omloppen, så i så fall blir det samma pris för två.

rengmark

Kan nämna att det fanns en lärobok inom området om än historisk idag. Den skrevs av Arne Malmborg och hette "Arbetstid och Schemaläggning för trafikpersonal" från 1979. Med denna fick man lära sig att konstruera tjänster från grafer långt innan datorstöd fanns.

1896

Ja, jag är ju av den gamla skolan, jag har lärt mig att göra omlopp och tjänster med papper och penna + hjärna, jag har visserligen aldrig jobbat med dator hjälp, men jag litar inte på att datan gör sitt jobb fullt ut.

Att lägga ut grafer på forumet kanske vore lärorikt ?

Omnilasse

Citat från: 1896 skrivet 15 mars 2010, 10:57:00 AM
Ja, jag är ju av den gamla skolan, jag har lärt mig att göra omlopp och tjänster med papper och penna + hjärna, jag har visserligen aldrig jobbat med dator hjälp, men jag litar inte på att datan gör sitt jobb fullt ut.

Att lägga ut grafer på forumet kanske vore lärorikt ?
Som framkommit här så kan man väl bara instämma i att om man bara har rätt att lägga ut dem från företaget som äger dem (eller om det är en offentlig handling), kan det förstås vara lärorikt. Intressantare än själva graferna är väl förstås då om det finns utrymme att diskutera de "lösningar" som har valts. Och även om flertalet större utförare idag använder datastöd, innebär inte att man kan strunta i grunderna. Ty även datasystem kräver att den som lägger in data vet vad den vill få ut.       

1896

Så det är två problem, dels tekniska, och dels företagsmässiga ?

Om vi försöker att lösa dom då ?

1896

Om det är möjligt att lägga ut grafer från länsbolag, så är ju det intressant.

Krille

Hur många trafikföretag använder grafer i den dagliga driften?
Vet att Skelleftebuss gör det på stadstrafiken.
Menar alltså förarnas körplaner.

/K

1896

Det är väl grunden i busstrafik, att man först gör ett vagnomlopp på en graf, och sedan tjänster.

1896

Just Hastus skulle jag gärna vilja lära mig. :)