Vid Glyxnäs, Blidö 1988

Startat av Mikael T Nilsson, 01 december 2009, 13:57:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



SL H3 6396 inväntar avgång på linje 635 mot Stockholm en söndag i april 1988. Bakom står förstärkningsvagn 6395. 6396 utgick från Norrtälje som linje 634 och skyltade om till linje 635 vid Glyxnäs för vidare färd mot Stockholm. Båda H3:orna var vid fototillfället stationerade i Täby. Båda bussarna flyttades under 1990-talet från Täby till Ribby.

Linje 635 (Tekniska högskolan/Stockholm-Åkersberga-Furusund-Yxlan/Blidö) är nedlagd sedan många år.


Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Wennerlid

Härlig nostalgi! Man tackar.

// Niclas

at1981

Hej!


Det var en fin nostalgisk bild det där :)

Var det mer vanligt med kortvagn än ledvagn där på 1980-talet ute i Roslagens landsbygd?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: at1981 skrivet 01 december 2009, 19:14:05 PM
Hej!


Det var en fin nostalgisk bild det där :)

Var det mer vanligt med kortvagn än ledvagn där på 1980-talet ute i Roslagens landsbygd?



Hej,

Under 80-talet dominerade kortvagnar i Roslagens landsbygd. Till och med många av turerna som utgick från Stockholm mot Roslagen kördes med kortvagnar. Bilden ovan visar en kortvagn på linje 625 (Tekniska högskolan-Angarn-Norrtälje).
Jag minns att det så sent som 1985 var mycket vanligt med kortvagnar från Tekniska högskolan för linjerna som passerade genom Norrtälje vidare ut mot övriga Roslagen. Fredagsturerna från Tekniska på linjerna 631, 636 och 637 (som Täby ansvarade för) kördes uteslutande med kortvagn med undantag för extraturer på 637 som endast gick till Grisslehamn. Ofta kördes kortvagnsturerna med samma busstyp så att det t ex gick tre H80 eller H3 i kolonn från Tekniska på dessa tre linjer.

1985 trafikerades Stockholm-Rimbo-turer på linje 639 av kortvagnar som var stationerade i Rimbo. Hallstavikturerna trafikerades vanligtvis av ledvagnar.



Enligt mina anteckningar blev det vanligt med ledvagnar på linje 635 så sent som 1988. Jag vet inte när SL fick ledbusstillstånd för trafiken till Yxlan/Blidö (linje 632, 634 och 635). Jag minns att H44:orna (Volvo B58/Hägglunds led, årsm. 71-73) hade möjlighet att skylta texten "Yxlan/Blidö" i destinationsrullen. Eventuellt hade SL endast tillåtelse att köra ledbussar fram till Furusund och avlöstes av kortvagnar för vidare färd mot öarna. Första gången jag såg ledbuss på linje 626 mot Ljusterö var 1987, se bilden ovan. Som du ser kunde H44:orna även skylta "Ljusterö".

Första gången jag såg ledvagn på Roslagslinjerna 645 och 654 bör ha varit så sent som 1997.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

at1981

Hej!


Tack så mycket för den intressanta informationen :)
Roslagen liksom Nacka/Värmdö har en trafikhistoria som jag tycker är intressant :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Robban

Underbart Micke
635 har man suttit på många gånger när man skulle ut till Blidö, det var förresten en helt perfekt linje för oss som skulle dit, bussen var oftast välfylld sommartid och man slapp krångliga byten  ;), men sen fick ju SL för sig att ta bort den och göra om allt så man fick åka matarbuss 676 till Norrtälje för att sen byta där.

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

at1981

Citat från: Robban skrivet 03 december 2009, 00:23:37 AM
Underbart Micke
635 har man suttit på många gånger när man skulle ut till Blidö, det var förresten en helt perfekt linje för oss som skulle dit, bussen var oftast välfylld sommartid och man slapp krångliga byten  ;), men sen fick ju SL för sig att ta bort den och göra om allt så man fick åka matarbuss 676 till Norrtälje för att sen byta där.

/Robban


Hejsan!

När motorvägen upp till Norrtälje blev klar ansåg väl SL att det gick fortare att åka via Norrtälje inkl. bussbyte än att åka med forna 635. I nutid går det ju fåtal turer på 632 + 634 till Stockholm på söndagarna som inte går via Norrtälje. Dock borde det vara liknande i motsatt riktning från Stockholm på fredagseftermiddagarna och lördagsförmiddagarna främst sommartid.


Vad tycker ni vore bäst av följande två alternativ?

A. Återinför linje 635 Tekniska högskolan - Åkersberga - Furusund - Yxlan/Blidö. (Dubbelriktad linje)
B. Låta 632 + 634 köra Tekniska högskolan - Söderhall - Norrtälje trp (192) - Furusund - Yxlan/Blidö. (Alltså turer i båda riktningar gentemot nutid)


Hur lång var den normala restiden med 640 Stockholm - Väsbylund - Norrtälje förr?
--- Nyfiken bara hur mycket längre restiden var med forna 640 via Väsbylund gentemot dagens 676 mellan Stockholm och Norrtälje.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Karsten

640 hade väl körtid på 60-65 minuter Stockholm-Norrtälje om jag inte minns fel.

Mikael T Nilsson

Citat från: Robban skrivet 03 december 2009, 00:23:37 AM
Underbart Micke
635 har man suttit på många gånger när man skulle ut till Blidö, det var förresten en helt perfekt linje för oss som skulle dit, bussen var oftast välfylld sommartid och man slapp krångliga byten  ;), men sen fick ju SL för sig att ta bort den och göra om allt så man fick åka matarbuss 676 till Norrtälje för att sen byta där.

/Robban

Tack! Ja, jag minns att det ibland kunde köra upp till 4 bussar på samma avgång. Vissa förstärkningar på Blidöturer slutade och började vid Bromskärs brygga (Blidö).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

at1981

Citat från: Karsten skrivet 03 december 2009, 11:38:25 AM
640 hade väl körtid på 60-65 minuter Stockholm-Norrtälje om jag inte minns fel.


Hejsan!


Då måste det ha vart få passagerare och bra flyt i trafiken om 640 via Väsbylund körde Stockholm (Tekniska högskolan) - Norrtälje busstn körde sträckan på 60 - 65 minuter.

Jag minns att jag åkte 640 som numer är 676 då den inte gick förbi Väsbylund efter färdigställandet av den nya motorvägen, så är restiden fortfarande 60 - 65 minuter trots kortare sträcka och bättre väg. Men ev. är det fler passagerare än förr som åker buss nu, som gör att restiderna är rätt så lika varandra.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.