Busschaufför misshandlad i SL land

Startat av Camilla, 23 augusti 2009, 22:18:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Nico


Tyvärr inte alltför ovanligt, inträffar lite nu och då att det går för långt.  >:(

Betalningsvägran utan våld (men kanske med hot eller okvädinsord) inträffar sedan troligen flera gånger per dag runt om i SL-land.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Rost

Har märkt i tunnelbanespärrarna att en del expeditörer struntar i att en del faktiskt "plankar" helt ogenerat. För sådär tjugo, trettio år sedan hände det att spärrvakterna sprang efter de som försökte åka gratis. Dj-vligt tragiskt att sånt här händer.

/Peter

Nico


Finns inte så mycket de kan göra. Ett tag extraknäckte jag på lördagsnätter genom att köra ut och lägga upp buntar med gratistidningen Metro. På min rutt ingick då större delen av City samt Östermalm. Stureplan är måttligt kul att jobba på, men ingången till T-banan vid Östermalmstorg var på helgnätter nog ett riktigt sk-tställe för spärrexpeditörerna. Kunde ju komma en 10-20 pers i stöten och bara hoppa rätt över spärrarna. Hade någon varit dum nog att springa efter och kräva betalt så hade man nog tyvärr fått skrapa upp vederbörande från golvet innan det gick att transportera vidare till närmaste vårdinrättning.

Trist nog har folk lärt sig att plankning är något som sällan eller aldrig beivras och skulle det ändå hända så är det inte mycket till kostnad. Folk har liksom lärt sig att se detta krav på giltigt färdbevis som något slags personlig förolämpning och då är det tyvärr inte sällan att krav på sådant gör att trafikpersonalen är de som kommer i kläm. Skulle man få samma kontrollsystem som i t.ex. Tyskland så tror jag att dessa problem skulle minska och även att trevnaden skulle öka.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik W

Citat från: Nico skrivet 23 augusti 2009, 23:27:14 PM
Skulle man få samma kontrollsystem som i t.ex. Tyskland så tror jag att dessa problem skulle minska och även att trevnaden skulle öka.

Vad har man för typ av kontrollsystem där?

Hälsningar Fredrik

Nico


Normalt sett en myckenhet av öppna spärrlinjer samt täta kontroller, både unifomerade och civila. Kommer ihåg för ett par år sedan i München då jag hade fem timmar mellan två flyg och snabbt tog S-bahn in till de centrala delarna av stan för att dricka en pilsner och kolla lite i största allmänhet. Tror jag fick visa upp min dagsbiljett tre eller fyra gånger under denna tid. Såg väl aningen suspekt ut med rygga och skitiga jeans, men allt skedde med artighet och professionalism.  
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman