Eskilstuna vill köra i egen regi

Startat av 1896, 15 augusti 2009, 16:05:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Enligt rt-forum vill Eskilstuna kommun köra busstrafiken i egen regi, för att slippa allt krångel.


Abbielita

Det pratades det om i Örebro också inför avtalsslutet, men "tyvärr" blev det inte så.

Wetjo

Citat från: 1896 skrivet 15 augusti 2009, 16:05:57 PM
Enligt rt-forum vill Eskilstuna kommun köra busstrafiken i egen regi, för att slippa allt krångel.

Då får dom väl se till att dom vinner nästa upphandling då...
Veolia o de andra kommer säkert att vara med o kriga om körningen.

Jan

Citat från: 1896 skrivet 15 augusti 2009, 16:05:57 PM
Enligt rt-forum vill Eskilstuna kommun köra busstrafiken i egen regi, för att slippa allt krångel.



Om detta menas att bara ta över planeringen eller att även köra bussarna också i kommunal regi framgår inte. LHM är inte bara till godo.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: Wetjo skrivet 15 augusti 2009, 16:10:52 PM
Då får dom väl se till att dom vinner nästa upphandling då...
Veolia o de andra kommer säkert att vara med o kriga om körningen.

I vissa län så kan kommunen själv bestämma. I Skåne har Klippans kommun själv börjat fundera att köra själv. ifs så innebär detta 1-2 bussar där.
I branschen 37 år

1896

Jag fattar RT-forum som att Eskilstuna kommun vill sköta allt själva, inklusive köra bussarna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 15 augusti 2009, 16:21:46 PM
Jag fattar RT-forum som att Eskilstuna kommun vill sköta allt själva, inklusive köra bussarna.

Svårt att säga hur de tänkt sig http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=104985
Jag tror i alla fall att de varit och tittat på Karlstadsbuss, som haft stora framgångar. Där planerar kommunen busstrafiken men upphandlar den. För närvarande är det Swebus som kör. Jag antar att Eskilstuna är mer missnöjda med SLT än med Veolia.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Kommunerna ser sig överkörda av länshuvudmannen som styr över busstrafiken. Kommunen får betala mer än vad trafiken kostar om de kör eget.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Omnilasse

Av titeln på ärendet handlar det om "utökad ägarstyrning av Eskilstuna stadstrafik". Jag tror kanske inte att det primärt är pengarna det handlar mest om - missnöjet brukar ju snarast ligga i att kommunerna får för lite att säga till om när det gäller att planera trafiken. RT-forum hänvisar till SR Sörmland och enligt deras korta artikel handlar det snarare om att man vill öka kollektivresandet genom att bygga ut trafiken och ha fler turer. Samtidigt har väl vad jag förstår Örebro kommun ganska bra kunnat bestämma över den nya kommuntrafiken där och det är ju samma trafikbolag - även om de har olika namn, så de borde väl rimligen kunna få igenom det de vill även via länstrafikbolaget. Jag har väl svårt att tro att det skulle bli billigare för dem att själv besitta den kompetens som behövs. Eskilstuna har väl t.o.m. mindre kollektivtrafik än Karlstad?

1896

Det vore väl kul om Eskilstuna kommun hittar en väg att bilda ett nytt kommunalt bussbolag ?

Gott om kommunala bussbolag är det ju ont om i dessa tider.

AL

Citat från: Omnilasse skrivet 16 augusti 2009, 01:09:31 AM
Samtidigt har väl vad jag förstår Örebro kommun ganska bra kunnat bestämma över den nya kommuntrafiken där och det är ju samma trafikbolag - även om de har olika namn, så de borde väl rimligen kunna få igenom det de vill även via länstrafikbolaget.

I Örebro bestämmer kommunen helt och hållet över den egna trafiken mot bakgrund av det ekonomiska ansvaret, och man har således ett eget kollektivtrafikkontor!

Omnilasse

Citat från: AL skrivet 17 augusti 2009, 02:26:38 AM
I Örebro bestämmer kommunen helt och hållet över den egna trafiken mot bakgrund av det ekonomiska ansvaret, och man har således ett eget kollektivtrafikkontor!
Se där vad fel man kan ha (jag har ju följt händelserna i Örebro, men inte tittat så mycket på kopplingarna mellan länstrafiken och kommunen, eftersom man ju kör via länstrafiken med tidtabeller, taxor etcetera, men då är det nog i sådana fall Örebro som man tittat på! Återkommer när jag läst dokumentet, så vet vi mera...

Ulf Rådeström

Citat från: 1896 skrivet 16 augusti 2009, 15:29:39 PM
Det vore väl kul om Eskilstuna kommun hittar en väg att bilda ett nytt kommunalt bussbolag ?

Gott om kommunala bussbolag är det ju ont om i dessa tider.

Varför vore det kul? Och varför skulle det vara bättre med att ett kommulalt bolag kör trafiken än ett länsbolag?

Är det bättre att vi får tillbaka vändslingorna vid kommungränserna än länstrafikens samordning i hela län eller ibland även över länsgränser vad gäller tider, linjer och taxor??

Omnilasse

Har nu läst ärendet. Tydligen står man och väger mellan varianten i Örebro (det vill säga med länstrafiken kvar som huvudman, men där kommunen styr över trafikutbud, taxa, layout och tidtabeller etcetera, eller alternativ 2, där man väljer Karlstadmodellen (det vill säga att kommunen har totalansvar). Beslutet återremitterades dock eftersom man ville bredda underlaget med synpunkter från regionstyrelsen och länstrafiken. I tjänstemannaförslaget tas inte ställning. Dock måste man för att inte behöva gå in i en ny avtalsperiod, fatta beslut senast i december 2009. Något önskemål om att driva själva busstrafiken i kommunal regi finns dock inte, tanken är ifall alternativ 2 väljs, att anlita en entreprenad, som också föreslås stå som ägare till depån (enligt förslag 1 (Örebroalternativet) - skulle den fortsätta ägas av Länstrafiken)