"Kontrollanten tog busskortet" UNT artikel om ULs kontrollanter.

Startat av RoTe, 14 augusti 2009, 03:17:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=71-AV_ID=943047,00.html

Bara jag som inte ser problemet? Eller problemet är snarare läskunnigheten hos både föräldrar och barn...

jonas a

Borde inte ett sk "personligt" kort ha ett fotografi på innehavaren i likhet med ett ID kort som Är en "personligt" kort.

Tycker det blir mer av ett kontroll samhälle. Kräva lägg av skolbarn, ren idioti. har dom ett kort dom kört ner i automaten med bifogat kvitto från köp så ska det vara det.

Finstilt?


PFFFFT

Ersa

Citat från: jonas a skrivet 14 augusti 2009, 05:11:32 AM
Borde inte ett sk "personligt" kort ha ett fotografi på innehavaren i likhet med ett ID kort som Är en "personligt" kort.

Tycker det blir mer av ett kontroll samhälle. Kräva lägg av skolbarn, ren idioti. har dom ett kort dom kört ner i automaten med bifogat kvitto från köp så ska det vara det.

Finstilt?


PFFFFT

Personliga kort med krav på legitimation är inget nytt, utan har funnits i över 20 år. Jag hade ett liknande skolkort med krav på leg 1995 vill jag minnas. Självklart ska man kunna styrka vem man är, för att förhindra att de personliga korten lånas ut hej vilt till höger och vänster, eller säljs vidare.

Och varför inte skaffa legitimation åt dottern på posten eller den lokala banken? Hur svårt kan det vara? Om dottern råkar ut för någon händelse där polisen blir inblandad (offer, vittne, kontroll etc) och inte har leg kommer polisen kräva att föräldrarna kommer och styrker hennes identitet även mitt i natten. Vore det inte smidigare om hon då hade ett id-kort med sig?

Jo

Vilka län är det fortfarande som har personliga kort?

Även om det blir lite dyrare för kunden så tror jag ändock fördelen överväger med opersonliga kort. Kan ju också finnas familjer där en person åker buss och en kör bil. Att då behöva köpa två busskort för att inte samma person alltid åker bil eller buss gör ju att bussresande blir mindre förmånligt.

Förut var det ju vanligast med personliga kort medan det idag är tvärtom. Är det någon här på forumet som var i branchen vid övergången och har någon koll på hur inkomsterna påverkades av bytet till opersonligt kort? En tänkbar utveckling vore ju att man kanske fick sälja färre kort om nu någon kunde dela på korten. Ett annat att man fick sälja mindre kontantbiljetter då man lånar andra familjemedlemmars kort. Det kan ju också vara så att försäljningen ökade då många tyckte att det blev en mer prisvärd produkt och man i och med detta fick fler kunder totalt sett.

Christer K

Länstrafiken i Örebro har personliga skolkort som gäller läsårsvis för samtliga inom gymnasiet.

Från länstrafikens hemsida: måndag-fredag fram till kl. 19.00, och gäller på samtliga busslinjer inkl. tätortstrafik i Örebro län samt alla tåg inom länet, ej på X2000.

Kortet samt giltighetsbeviset skall alltid medföras. Särskild fotolegitimation kan krävas i vissa fall.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Björn Ax

Citat från: RoTe skrivet 14 augusti 2009, 03:17:10 AM
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=71-AV_ID=943047,00.html

Bara jag som inte ser problemet? Eller problemet är snarare läskunnigheten hos både föräldrar och barn...


Oj oj stackars lilla flicka. Deras ängel kan ju aldrig göra fel. Det är alltid UL eller den andra parten som gör fel i deras ögon.

Ersa

Jag måste hålla med kommentarerna om att UL-kontrollanten var generös som bara tog hand om kortet, utan att skriva ut ett par hundralappar i kontrollavgift. Inte gnällde jag som förare över att Länstrafikens Västerbottens tjänstkort enbart gäller tillsammans med legitimation? Jag råkade ut för flera kontroller då jag åkte runt på mitt tjänstkort, men underligt nog blev det aldrig några diskussioner sedan jag visat kort + leg för väktarna.

Sedan gnäller många på UL:s bristfälliga information i artikelns kommentarer. Som nerflyttad Umebo tycker jag att UL:s hemsida är helt underbar, lättorienterad och innehåller hur mycket information som helst (jämfört med andra huvudmäns sidor). Hur folk helt kan missa vilka regler som gäller är lite svårt för mig att greppa.

Nico


Citat från: Verspieder link= jagtopic=27131.msg197125#msg197125 date=1250270557Hur folk helt kan missa vilka regler som gäller är lite svårt för mig att greppa.

Ingen har väl berättat för dem på¨torget eller kommit hem och kört en powerpoint-presentation i vardagsrummet... Att själv behöva läsa och ta reda på information räknas väl som onödig överkurs i dagsläget. Snart behöver man nog inte lära sig läsa ens i skolan... grinig... jag... nääh vadå?!  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Wetjo

Citat från: Verspieder skrivet 14 augusti 2009, 19:22:37 PM
Jag måste hålla med kommentarerna om att UL-kontrollanten var generös som bara tog hand om kortet, utan att skriva ut ett par hundralappar i kontrollavgift.

Kan inte skriva kontrollavgift på mindreåriga. Dom får inte skriva ekonomiska avtal.
Det var liv om detta på SL i början på 90-talet.
Kan vara så att reglerna har ändrats...  :-\

Richard

Det verkar mer som om kontrollanten denna dag inte var på gott humör då hon hela tiden vägrade att tala med föräldrar.
Tydligen en kontrollant som följer taxebibeln till 100% och som aldrig tror att dom gör fel.
Om kontrollanten går runt och plockar kort från alla som inte kan legitimera sig ja då har den personen fel jobb.

Man måste vara ödmjuk när man har ett sådant arbete och ha lite mellan öronen  så man kan urskilja vilka som försöker åka på ogiltigt färdbevis.

Inte bara gå och plocka färdbevis till höger och vänster, man kan fråga om personnummer dom flesta kan det flytande om någon tvekar kan man ju i så fall fråga vidare.

Jessika

Här är en lite mer flexibel lösning för skolkortet i Umeå:

"Skolkortet är personligt och endast giltigt tillsammans med fotolegitimation. Om Du inte kan uppvisa legitimation skriver kontrollanten upp Ditt namn, personnummer och skolkortsnummer. Andra gången detta händer kommer Du att få ett brev från Länstrafiken där Du uppmanas att lämna en förklaring till varför Du inte hade någon legitimation. Om Du även en tredje gång inte kan legitimera Dig kommer Länstrafiken att spärra ditt kort och Du får köpa ett nytt på skolans expedition för 300:-."

Fast detta kräver ju i och för sig mer regelbundna kontroller för att det ska funka...

Sedan detta med ID-kort - ja, det är ganska enkelt att skaffa, men det kostar ändå 400 kr + kostnaden för fotografering som väl brukar vara nästan 200 kr. Det är nog inte alla barn som har ID-kort. Därmed inte sagt att det inte är bra att ha.

/Jessika

Jonas

Man blir så trött på folk...
Varför ska man alltid skylla på någon annan när det är man själv som felat?

UL är väl knappast ensama om att kräva ID om man anväder sig av rabatterade kort som är personliga.
Man kan ju tänka sig att även gym, nöjesfält etc. kan kräva ID om man har någon form av personligt medlemskort/rabattkort för att säkerställa att det inte missbrukas.

Tyvärr så saknar de flesta föräldrar insikt om att ders "lilla ängel" visst kan bete sig som "alla andra" ungdomar när de är ute med sina kompisar...

Wetjo

Vilka tolv/trettonåringar har egentligen ID-Kort.
Mina skaffade ID-Kort när de var femton.
Många barn kan inte ens sina personnummer.
Börja tänket där. Kontrollanten måste ju tänka lite själv.

Jessika

#13
Citat från: Z skrivet 15 augusti 2009, 00:06:26 AM
Man blir så trött på folk...
Varför ska man alltid skylla på någon annan när det är man själv som felat?

UL är väl knappast ensama om att kräva ID om man anväder sig av rabatterade kort som är personliga.
Man kan ju tänka sig att även gym, nöjesfält etc. kan kräva ID om man har någon form av personligt medlemskort/rabattkort för att säkerställa att det inte missbrukas.

Tyvärr så saknar de flesta föräldrar insikt om att ders "lilla ängel" visst kan bete sig som "alla andra" ungdomar när de är ute med sina kompisar...

Men detta är ju ett busskort för barn. Som jag har förstått det så används det ju även av barn på mellanstadiet. Hur många barn som är 10 eller 11 år har egentligen ett ID-kort? Det kan inte vara många... Vad ska de i övrigt ha det till? Barn i den åldern har knappast några personliga kort förutom just busskort. De går knappast på gym eller tar ut pengar på banken själva. Ska man betala 600 kr tillägg för att skaffa ett ID-kort så blir helt plötsligt busskortet inte så billigt längre...

Enklast är väl att sätta dit ett foto på kortet. Om det inte funkar på denna typ av kort kan man ju enkelt ha ett till kort i kreditkortsstorlek med foto, personnummer och busskortets nummer. Så hade väl SL tidigare (två kort i en liten dubbelvikt plastficka) och det funkade ju utmärkt. Då kan man kolla barnets eller förälderns legg när man köper kortet. Och sedan kan bara den vars utseende överensstämmer med fotot använda kortet. På så sätt slipper man detta tillägg på 600 kr för barn som inte har något ID-kort.

Jag hade mitt första personliga busskort när jag var 12 år (SL-kort med foto). Jag tror knappast jag hade ett ID-kort då...

/Jessika

Jonas

Citat från: Jessika skrivet 15 augusti 2009, 13:04:33 PM
Men detta är ju ett busskort för barn.
/Jessika

Nja, det är för barn och undomar som ej fyllt 19år.

Givetvis ser man på en 10åring att han har åldern inne, men man kan ju ändå inte veta att det är just HANS kort han använder.

I övrigt håller jag helt med om att ALLA kort som är personliga borde förses med ett foto just för att undvika sådan här saker!