"9900N" (Tilegnet Magne m fl)

Startat av Fredrik Gelin, 15 mars 2009, 06:41:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Det finns nog många åsikter om vad man bör kalla den nya generationens 9000-bussar från Volvo, Facelift är väl den gängse normen, men på personbilarna fick ju V70 beteckningen N efter modellnamnet för att visa att det rörde sig om andra generationens kaross.
Således tyckte jag att det passade att döpa den nya ansiktslyfta karossen i 9000-serien för N...

9900-modellen är inte så jättevanlig i Sverige, det finns några av den sista Drögmöllergenerationen, men hittills har jag inte sett någon svenskregistrerad 9900 med den nya karossen som byggs i Polen.

Således får våra västliga grannar stå för exemplen tills vidare:




Jag har alltid gillat Klaeburutens dekor och denna är inget undantag från den regeln...




En annan mer närgången studie i Norsk god smak, denna gång i form av Schau's buss som håller till i Vestby strax söder om Oslo.

Jag har en halvtaskig bild på en fransk bak tillhörande Voyages Mugler också, men den hittade jag inte i all hast, kan leta vidare om det är av intresse...
//Fredrik

Johan B

Trevliga bilder, även om jag föredrar 9700:ans raka fönsterlinje. Personligen tycker jag att man när det gäller nuvarande 9700 får anse det vara en helt ny modell jämfört med innan. Facelift kan man kalla den uppdateringen som kom 2005 på 9700:orna. Detta gäller ju än mer i fallet 9900 då denna egentligen inte är något annat än en uppsnoffsad 9700, den tidigare var ju en helt annan kaross med egen interiör.

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Knut

9900 fåes kun med bakmontert motor. Men kan fåes som akslet i tillegg 2 lengder 3 akslet. Knallbuss å kjøre. Har hatt gleden av å prøve Schau's sin da den var noen få mnd gammel.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Magne

Tusen takk for fantastiske bilder Fredrik! Dette er hva som gleder et Volvo-hjerte! :)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Fredrik Gelin

Jeg kunde tenke meg det ja...
Jeg synes denne modellen er veldig flott jeg også.
//Fredrik

Bergenga

Citat från: Johan B skrivet 15 mars 2009, 12:06:16 PM
Trevliga bilder, även om jag föredrar 9700:ans raka fönsterlinje. Personligen tycker jag att man när det gäller nuvarande 9700 får anse det vara en helt ny modell jämfört med innan. Facelift kan man kalla den uppdateringen som kom 2005 på 9700:orna. Detta gäller ju än mer i fallet 9900 då denna egentligen inte är något annat än en uppsnoffsad 9700, den tidigare var ju en helt annan kaross med egen interiör.

Det som er mest synlig på oppdateringen i 2004 var mulighet for diodeskiltkasse (endelig!) i tillegg til nye baklykter med blankt glass. Siden baklyktene er det som er den mest opplagte forskjellen så kaller jeg den oppdateringen for "asslift", siden det altså er rumpa som er mest ny.
Jeg kaller den nye generasjonen for 9700 II, altså "mark 2". Jeg syns det blir litt dumt å bruke engelske "facelift" på norsk og svensk egentlig. Jeg har sett at de blant annet på Phototrans kaller dem for 9700 NG, altså New Generation. Men hva som er det beste vet jeg ikke.
Mvh.
Øyvind Berg