En förare som tydligen gått lite för långt...

Startat av Jonas, 23 mars 2008, 19:53:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Magnus_J

ibland får man nästan god lust till sånt.
reglerna om att dra in körkort  vid felparkering skulle vara hårdare.

MEN det är väl ändå olämpligt att göra som ovan OM det nu är sant.

Ersa

Tråkigt att bristen på parkeringsmoral eskalerar till rena bråk, med hot om misshandel till följd. Men det blir ju så när en del bilister fullständigt skiter i våra gemensamma trafikregler och varken kommun, polis eller vägverk verkar kunna/vilja göra något åt de värsta syndarna. Ibland står bilar så dumt till att bussen inte ens kommer förbi. Bilägaren syns inte till, och polis/kommun säger åt en att man bara kan vänta, då ägaren kanske kommer strax. Då man inte kan rusa ut och gorma (som i länken) blir i vissa fall följden att bussförare och dennes passagerare snällt tvingas vänta, vilket resulterar i en försenad eller inställd tur, som jag personligen tycker att bilägaren ska betala vitet för till huvudmannen. De flesta bilförare flyttar dock snabbt iväg sin bil om de märker att bussen kommer, men vissa kan både skrika, hytta med näven eller visa fingret åt bussförare som pga dåligt humör ljudsignalerar i sådär en 5-10 sek i sträck...  ::)

För övrig har jag märkt att vissa p-vakter börjar bli lite "fula" på svåra ställen (vilka jag ej nämner, då jag tycker de gör helt rätt). De måste ju vänta nån minut vid bilen innan de skriver, men jag har noterat att vissa lappar felparkerade bilar ungefär 2 sek efter att bilägaren smitit in på nån butik "fram och tillbaka".  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 25 mars 2008, 17:04:25 PM
Tråkigt att bristen på parkeringsmoral eskalerar till rena bråk, med hot om misshandel till följd. Men det blir ju så när en del bilister fullständigt skiter i våra gemensamma trafikregler och varken kommun, polis eller vägverk verkar kunna/vilja göra något åt de värsta syndarna. Ibland står bilar så dumt till att bussen inte ens kommer förbi. Bilägaren syns inte till, och polis/kommun säger åt en att man bara kan vänta, då ägaren kanske kommer strax. Då man inte kan rusa ut och gorma (som i länken) blir i vissa fall följden att bussförare och dennes passagerare snällt tvingas vänta, vilket resulterar i en försenad eller inställd tur, som jag personligen tycker att bilägaren ska betala vitet för till huvudmannen. De flesta bilförare flyttar dock snabbt iväg sin bil om de märker att bussen kommer, men vissa kan både skrika, hytta med näven eller visa fingret åt bussförare som pga dåligt humör ljudsignalerar i sådär en 5-10 sek i sträck...  ::)

För övrig har jag märkt att vissa p-vakter börjar bli lite "fula" på svåra ställen (vilka jag ej nämner, då jag tycker de gör helt rätt). De måste ju vänta nån minut vid bilen innan de skriver, men jag har noterat att vissa lappar felparkerade bilar ungefär 2 sek efter att bilägaren smitit in på nån butik "fram och tillbaka".  ;D


För några år sedan när bussarna i Borås fortfarande gick Södra Strandgatan och skulle svänga in på Västerlånggatan var det ofta felparkerade bilar där som gjorde att bussen inte kom runt hörnet. Ville man ha lite extra underhållning ställde man sig där och snart hände det något. Jag minns två fall:
1. Bussföraren lyckades skrapa en cirka en centimeter lång repa på den felparkerade bilen. Just då kom bilägaren och förde ett himla liv om repan, som bara med möda syntes. Bussföraren lyssnade lugnt och tog fram sin telefon.
- Vad fan gör du, skrek bilägaren
- Jag ringer polisen så att du kan göra en anmälan.
Bilföraren dröp av mot bilen.
2. Två parkeringsvakter kom just som bussföraren konstaterade att han inte kom runt. Ingen av dem skrev ut någon böteslapp utan de sprang in på Åhléns och efter en minut kom de ut igen. Den ene vakten bärande ett barn under vardera armen och den andra med en ilsket skrikande ung mamma efter sig: "Jag har ju inte hunnit handla".
- Åk nu så slipper du böter.
Hon kunde ju inte annat att göra än att sätta sig i bilen och åka, sedan parkeringsvakten i det närmaste kastat in ungarna i baksätet. Alla i bussen gapskrattade förstås åt situationen och gjorde fingret åt mamman.
- Det var nog värre straff än böter, skrattade en av parkeringsvakterna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ännu bättre på Lilla Brogatan där det ofta stod bilar på hpl och vid ett tillfälle så stannade bussen bredvid bilen så första gubben som klve av tog fram sin käpp och började banka på bilen ;D han var så förbannad på bilen... och eftersom det var på den tiden det var vikdörrar så var det inte mycket plats att komma mellan bussen och bilen. Vad bilägaren tyckte om sin bil efter detta är en annan historia ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina