Tjena,
Är det nån mera som har reflekterat över dom otroligt mesiga signalhorn som MAN har? Låter fan som vanliga personbilar och kan inte alls kopplas till att det är en stor buss som skall fram! xD
Vilken buss har den kraftigaste signalen?
BYD låter mer
Har inte BYD två olika signaler? En tuta och en ringklocka av nåt slag!
Scania har en kraftigare tuta som väl är ett starktonshorn (eller vad det heter). Åtminstone har bussarna det i SL-trafiken det iallafall.
Man kan tro att en lastbil som tutar om man inte ser vad det är för något.
Volvos är ju ännu värre.
Scania har bra tuta, men denna börjar bli lite utsliten... :o ;D
https://youtu.be/WC2FUEmKEu8 (https://youtu.be/WC2FUEmKEu8)
Har inte BYD två olika signaler? En tuta och en ringklocka av nåt slag! Det stämmer klockan påminner om spårvagn . Den skulle vi använda när folk gick nära bussen
Som ung och litet ivrig förare på 70-talet tutade jag oftare än nuförtiden. Uppfödd på Büssing i Hornsberg skrev jag mer än en felrapport på "Tutan inger ej respekt". Rent pinsamt när när man hade en vagn som bara pep. Andra exemplar hade normal bröltuta.
Haha, lol, utsliten var ordet! XD
Tror spårvagnssignalen på BYD är specad, den finns inte på Transdevs BYD i Norrtälje hörde jag idag.
Kommer aldrig o glömma tutam DenOudsten bussarna
Vibrerande gott i golvet av dem
Citat från: yngrot skrivet 10 december 2022, 07:27:54 AM
Citat från: wax skrivet 09 december 2022, 17:48:11 PM
Har inte BYD två olika signaler? En tuta och en ringklocka av nåt slag!
Det stämmer klockan påminner om spårvagn . Den skulle vi använda när folk gick nära bussen
Citat från: buskörare skrivet 19 december 2022, 19:33:03 PM
Tror spårvagnssignalen på BYD är specad, den finns inte på Transdevs BYD i Norrtälje hörde jag idag.
Det är inte det s.k.
AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R0540&from=DE) ni tänker på då när ni talar om ringklockor i BYD? Detta EU-direktiv (som i sin tur baseras på ett FN-krav om jag minns rätt) introducerades 1/7-2019 och trädde i full kraft 1/7-2021. I grund gällde ju att alla nya eldrivna fordon som togs i trafik från det senare datumet måste i
hastigheter upp till 20 km/t varna sin omgivning med ljud. Det kan då vara artificiellt motorljud, ringklockor och liknande.
AVAS (tyska Wikipedia) (https://de.wikipedia.org/wiki/Acoustic_Vehicle_Alerting_System)
Elbilar ska låta – nu börjar EU-regeln att gälla (artikel i Ny Teknik) (https://www.nyteknik.se/fordon/elbilar-ska-lata-nu-borjar-eu-regeln-att-galla-6963694)
Snart slut med ljudlösa elbilar (möjlig betalartikel i SvD) (//http://)
Vad gäller ljudsignalering på tyska fordon så har de haft en viss tendens till mesighet eller vad man ska kalla det. Jämför med att även en del av deras tidigare spårfordon (även el- och diesellok) hade ganska snälla tryckluftsvisslor snarare än signalhorn/tyfon.
Det är det säkert, Transdevs ska ha ett motorljud istället.