(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/SL%20hpl%20Jungfusund%202001-07-02.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Swebus%204519%20Jungfusund%202001-07-02b.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Swebus%201384%20Jungfusund%202001-07-02b.jpg)
Mycket trevliga och somriga bilder, i princip är väl så gott som allting på bilderna historia idag. Bussarna utbytta och bebyggelsen brett ut sig ordentligt på både bredden och höjden.
Är det någon som vet när 307:an infördes? Den enda information jag hittar på malarobuss.se är att den lades ner i augusti 2001.
Måste åka dit nästa sommar och försöka ta liknande bilder som jämförelse.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Supertrevliga bilder! :) Linje 303 är i princip det enda på bilderna som inte är historia nu. ;)
Trafiken till Gällstaö startade 1 juni 1954 som MOAB linje 7, och när 300-numren infördes 1972 ändrades numret till 307. Linjens körväg via Lundhagen var länge den enda förbindelsen till Jungfrusund/Gällstaö, och när 303:an infördes 1985 gick den bara till Brygga industriområde. 1993 startades färjetrafiken till Slagsta, och då hade Bryggavägen förlängts för att ge bättre förbindelser till färjan. 303:an drogs vidare till Jungfrusund, som trafikerades av båda linjerna tills 307:an lades ned 2001. Misstänker att det kan ha varit detta som föranledde mästerfotografens besök. :)
Jo troligtvis. Var ett par gånger till Gällstaö. Idag har väl 301 nån tur dit?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
301:an har en tur på helgnätter som fortsätter från Skärvik längs Jungfrusundsvägen-Bryggavägen till Ekerö C. Den verkar inte gå ner till färjeläget, eller ut på Gällstaö, men den är ändå det närmaste man kommer gamla linje 307 idag. :)
Trevligt, stort tack för saklig information.